Huvudmeny

Hässelby KAGA

Startat av bussus, 01 mars 2015, 05:33:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussus

Vilka linjer hade Kallhällsgaraget i Hässelby på 90-talet och hur var linjesträckningen?

Karsten

Samma som idag. 518, 541 och 543.

Lars_L

Citat från: Karsten skrivet 01 mars 2015, 06:36:54 AM
Samma som idag. 518, 541 och 543.

Men 518 tillhörde väl historiskt Råsta? Tillhörde den någonsin Kallhäll under 1990-talet?

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2015, 09:04:50 AM
Men 518 tillhörde väl historiskt Råsta? Tillhörde den någonsin Kallhäll under 1990-talet?

Under min korta tid på västra trafikdistriktet (-80 talet) kördes den väl i huvudsak av Råsta om mitt minne inte är helt galet nu.

Nico

Frågan är väl exakt hur det var uppdelat då, dvs. var det lika klart uppstyrt då vilket garage/trafikområde som en viss linje skulle tillhöra?

Kallhäll var väl under många år sedan även mera att betrakta som en underdepå till Råsta så frågan i sig är väl kanske mera akademisk.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 01 mars 2015, 13:02:43 PM
Frågan är väl exakt hur det var uppdelat då, dvs. var det lika klart uppstyrt då vilket garage/trafikområde som en viss linje skulle tillhöra?

Kallhäll var väl under många år sedan även mera att betrakta som en underdepå till Råsta så frågan i sig är väl kanske mera akademisk.

Nä visst. Riktigt långt tillbaka kunde ju Råsta ha kortturer på 541. Bland annat så när 543 infördes. Men man gjorde ju ett skifte med Swebus. Så att 116 kom att tillhöra Bromma och 518 Kallhäll. Detta måste ha skett några år efter att 540 kortats av. Och det var väl först i och med att 179 infördes?

Adrian Langemar

Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2015, 16:23:19 PM
Nä visst. Riktigt långt tillbaka kunde ju Råsta ha kortturer på 541. Bland annat så när 543 infördes. Men man gjorde ju ett skifte med Swebus. Så att 116 kom att tillhöra Bromma och 518 Kallhäll. Detta måste ha skett några år efter att 540 kortats av. Och det var väl först i och med att 179 infördes?
Det var väl i samband med att Keolis tog över Råsta som de fick 513 mot att Swebus fick 116. 518 har alltid tillhört Kallhäll efter att Swebus tog över där.

Lars_L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 01 mars 2015, 18:41:24 PM
Det var väl i samband med att Keolis tog över Råsta som de fick 513 mot att Swebus fick 116. 518 har alltid tillhört Kallhäll efter att Swebus tog över där.

Ja, det stämmer att 518 alltid tillhört Kallhäll under Swebustiden. Det måste således ha varit före 2006, eller i samband därmed. Men det är möjligt att det redan var i och med Linjebuss som 518 överförts till Kallhäll. På SL Buss-tiden är jag nog ganska säker på att Kallhäll inte hade 518. Linjebuss var väl också den första upphandlingen för Kallhäll. Minns dock inte när det avtalet startade, men det är det säkert någon annan som har koll på här. Det var dock inte så långt, om jag minns rätt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2015, 19:02:30 PM
Ja, det stämmer att 518 alltid tillhört Kallhäll under Swebustiden. Det måste således ha varit före 2006, eller i samband därmed. Men det är möjligt att det redan var i och med Linjebuss som 518 överförts till Kallhäll. På SL Buss-tiden är jag nog ganska säker på att Kallhäll inte hade 518. Linjebuss var väl också den första upphandlingen för Kallhäll. Minns dock inte när det avtalet startade, men det är det säkert någon annan som har koll på här. Det var dock inte så långt, om jag minns rätt.

1997 tog Linjebuss över.

Adrian Langemar

Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2015, 19:02:30 PM
Både Råsta och Kallhäll körde på linje 518 åtminstone flera år före 2006.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 01 mars 2015, 19:13:36 PM
Både Råsta och Kallhäll körde på linje 518 åtminstone flera år före 2006.

Bägge garagen har ju mer eller mindre alltid kört turer på 518 men på samma sätt som andra linjer som rör sig över ett större område kan flera garage vara inblandade.

På -80 talet låg 518 på Råsta medans Kallhäll körde enstaka tur/er och så kan det säkert ha varit så länge det var samma operatör på båda hållen.

Nico

Som sagt så är det väl frågan om hur det förekom någon regelrätt uppdelning när det fortfarande bara var SL, dvs. innan Linjebusstiden?

Sedan så hamnade väl både 518 och även linjer som t.ex. 519, 521 och 591 på Kallhäll då man gjorde en mera formell uppdelning av linjerna mellan de olika trafikområdena. Under den tid som följde, fram till dess att Swebus tog över Kallhäll 2006, så körde dock Råsta hela tiden en del av avgångar på 518, 519, 521 (tills de två linjerna försvann), 546 och 591.

Först när Swebus tog över Kallhäll 2006 så upphörde detta. Troligen har Robert Brink, F.Å. eller Grönis bättre koll på detaljerna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Nico jag har lite koll fram till -88.
518 519 tillhörde egentligen Sollentuna då Kista och Hjulsta låg på den sidan och då kördes de av Råsta
förstärkningarna på 518 kördes av Kallhäll då de vände i Barkarby från Vällingby
519 kördes av både Kallhäll och Råsta då den bara gick mellan Barkarby och Kista genom industriområdet
521 kom efter att jag hade slutat så Robban har nog lite koll på den.
591 där hade Råsta bara två turer 1 och 10 övriga gick i från Kallhäll , förstärkningarna utgick från Råsta natt mot lördag och natt mot söndag.

/Lennart

Wetjo

Citat från: groenis skrivet 01 mars 2015, 23:38:24 PM
Nico jag har lite koll fram till -88.
518 519 tillhörde egentligen Sollentuna då Kista och Hjulsta låg på den sidan och då kördes de av Råsta
förstärkningarna på 518 kördes av Kallhäll då de vände i Barkarby från Vällingby
519 kördes av både Kallhäll och Råsta då den bara gick mellan Barkarby och Kista genom industriområdet
521 kom efter att jag hade slutat så Robban har nog lite koll på den.
591 där hade Råsta bara två turer 1 och 10 övriga gick i från Kallhäll , förstärkningarna utgick från Råsta natt mot lördag och natt mot söndag.

/Lennart

När jag flyttade/slutade 1995 Kördes fyra turer 591 (en dubbleringstur på helgerna), 521, alla 519 då linjen började i Jakobsberg. Däremot kan jag inte minnas att vi körde någon 518 annat än under diverse personalbrist i Råsta.

Johan fd 1813