Välja säte vid check-in på Air Baltic!?

Startat av hisen12, 28 februari 2015, 23:37:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Tjena!
Ska åka till Warszawa med Air Baltic nu i Mars!
Min fundering är, vet någon om det går att välja säte vid incheckning online, eller måste man lägga ut en extra avgift för att välja säte?

Tack på förhand! :)

Mikey

Som jag fattar det av deras hemsida så kostar det pengar om man vill välja en specifik sittplats före 72 timmar innan avresa. Vid 72 timmar innan avresa öppnar dom check-in online och då är det först till kvarn att börja välja och vraka bland de kvarvarande stolarna utan kostnad. Det är i alla fall så det fungerar på de flesta bolag, men jag kan inte lova något då Air Baltics hemsida är bland de sämre att förstå...

hisen12

Just därför jag undrar också, just för den är svårförstådd..
Oavsett vad, så kostar de runt 190 för att välja säten på de 4 plan ja ska åka, vilket ja ser som billigt ändå, vill INTE bli tilldelad en plats!

Mikey

Instruktioner på Riga flygplats hemsida:

How do I check in online?

Open the home page of the chosen airline.
    Enter your booking reference and your surname. If required by the airline, enter your passport data.
    Choose a seat (except the Ryanair passengers who receive a boarding number from the airline).
    Print out a boarding pass.

Så det ser ut som att alla flygbolag utom Ryanair låter passagerarna välja sittplatser. Men om du vill betala 190 kronor för att vara helt säker så kan du så klart göra det också.

Sedan beror det lite på vilka flygningar du ska flyga med. Om du ska flyga ett litet propellerplan eller om du har lyckats pricka in någon av avgångarna som går med en större Boeing 737. Om det är det sistnämnda så lär planet ändå eka tommare än en kyrksal på en måndagsmorgon...

hisen12

Boeing 737-300 från Arlanda till Riga, sen är resten Bombardier Q400! :)

Ska blir intressant att flyga propellerplan, aldrig gjort det tidigare. Boeings 737- serie har jag åkt några ggr, SAS -600 -700 och Norweagian -800..
Ska bli intressant och se hur -300 är! :)

Fredde

Citat från: JB92 skrivet 01 mars 2015, 13:04:19 PM
Boeing 737-300 från Arlanda till Riga, sen är resten Bombardier Q400! :)

Ska blir intressant att flyga propellerplan, aldrig gjort det tidigare. Boeings 737- serie har jag åkt några ggr, SAS -600 -700 och Norweagian -800..
Ska bli intressant och se hur -300 är! :)

Deras B733 är från mitten-slutet av 90-talet och turbopropparna är från slutet av 00-talet och början av 10-talet, men åldern har, med rätt underhåll inte allt för stor betydelse.
Som en jämförelse flyger KLM med B747-400 som är över 25 år gamla.
SAS hade förresten tidigare Q400 i flottan men har gjort sig av med dem efter incidenter med landningsställ som vek sig vid landning. Då man istället numera har Canadair CRJ-900 förmodar jag att detta är en uppgörelse mellan SAS och Bombardier.
De turboprop som SAS har under sin flagg nu är från italiensk-franska Avions de Transport Régional (ATR-72) och SAAB (SAAB 2000).

hisen12

Är dom helt seriös på Air Baltic, 1 handbagage på 8 KG! Där allt är packad i samma väska...
Kan inte packa både dator åh systemkamera i en och samma väska med kläder!

Tror ni det blir problem om jag har kameraväskan med, datorn får jag försöka packa ned försiktigt i ryggsäcken, men en kameraväska kan dom väl inte klaga på, den tar ju bara plats för mig själv åh väger knappt 1 KG!

Står såhär på Boarding Card:
"Hand luggage allowance: 1 piece - 8kg (Economy class); 2 pieces (Business class); size: 55x40x20 cm. Briefcase, laptop,
cameras etc. must be carried within your 1 hand luggage. Extra/oversized hand luggage will be refused at the boarding gate,
or where available, placed in the hold of aircraft for a fee of EUR 60. If you are unsure about your hand luggage size/weight,
please, contact baggage drop desk before going to security check."