Här finns flest nöjda på bussen

Startat av eldani, 27 februari 2015, 19:36:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Norrtäljeborna är länets nöjdaste bussresenärer, visar ny rapport.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2861146-har-finns-flest-nojda-pa-bussen

Jag håller med om att dom är bra hos Nobina i Norrtälje. Jag tycker att bussförarna är trevliga och kör bra och bussarn är ok med städning och ordningen på bussen. 

Ulf Berlin

Helomvändning sedan förra mätningen :o
Folks minne är kort.../Ulf

Lars_L

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Det underlättar att ha trafik i ett självgående område med glest trafikerade landsvägar där trängsel nästan aldrig uppstår, och störningsinformation därför nästan aldrig behövs. Det var ju trots allt bara 11-12 år sedan man kunde bedriva störningsfri SL-trafik i området helt utan hjälp från datorer, BussPC, komradio och stora destinationsskyltar.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2015, 21:44:59 PM
Det underlättar att ha trafik i ett självgående område med glest trafikerade landsvägar där trängsel nästan aldrig uppstår, och störningsinformation därför nästan aldrig behövs. Det var ju trots allt bara 11-12 år sedan man kunde bedriva störningsfri SL-trafik i området helt utan hjälp från datorer, BussPC, komradio och stora destinationsskyltar.

Fast å andra sidan är det ju inte ovanligt att 676 kör förbi fullsatta...Men Nobina i Norrtälje är ju ett bra exempel på hur man både skapar bra komfort och samtidigt kan effektivisera trafiken genom att använda större fordon. Man har ju också fått igenom förbättringar av turtäthet till framförallt Älmsta och Hallstavik (okänt förvisso vilken roll Nobina spelat där).

Det kan ju jämföras med Nobinas jumboplats i Järfälla/Kallhäll. Ett produktionsavtal kan ju påpekas. Som väl från början haft det problemet att SL inte verkade inse att låggolvskrav också skulle innebära färre sittplatser.... Men som även har stora problem när det gäller tidhållning. Något som definitivt inte är populärt i pendeltågsområdena.

För det är egentligen tre faktorer som brukar väga tungt sedan för det samlade omdömet; turtäthet, tidhållning och trängsel. Samtidigt varierar det givetvis var i länet det gäller. Även om man inte kan vara nöjd med turtätheten på landsbygden i Roslagen, så inser man i regel att det inte finns något underlag. Därför ger inte det samma utslag för helhetsomdömet, som om bussarna är fullsatta i närförort och man får vänta en kvart till nästa avgång för att komma med.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Intressant att notera kan vara att de flesta områden har mer en 75% nöjda och färre än 10% missnöjda. Undantagen från dessa är alla geografiskt samlade i länets norra halva. Undantagen är Ekerö och Norrtälje. Är folk extra kräsna där eller har trafiken varit extra dålig där.

Lars_L

Citat från: igel skrivet 28 februari 2015, 11:45:17 AM
Intressant att notera kan vara att de flesta områden har mer en 75% nöjda och färre än 10% missnöjda. Undantagen från dessa är alla geografiskt samlade i länets norra halva. Undantagen är Ekerö och Norrtälje. Är folk extra kräsna där eller har trafiken varit extra dålig där.

Nä - det är lite en tillfällighet också. Södertälje och Nynäshamn brukar ha sämre värden. SL brukar skylla på att det är pendeltågsområden, de bidrar givetvis till viss del.

Men till  viss del handlar det om vilka avtal det rör sig om. Samtidigt är det väl de områden som har sämst kundnöjdhet där också trafiken fungerar sämst, av olika skäl. Pendeltågsområden med ofta för korta körtider för bussarna som gör att man alltför ofta missar pendeltågen brukar inte vara populärt. Finns lite inslag av det i Handen också, men jag har inte uppfattat att det är i samma omfattning där som framförallt Upplands Väsby/Sigtuna och Järfälla/Upplands Bro.  Det är ju rätt gamla avtal också, så det finns inte så stort incitament för dem som kör där att åtgärda problemen.

Järfälla/ Uplands Bro som nämndes ovan orsakas också av att man köpte in fel fordonstyp. SL insåg inte riktigt konsekvenserna av att gå över till låggolv och den trängsel som det resulterade i. Detta kombinerat med att det ofta är rätt dålig turtäthet i pendeltågsområdena längre ut från City gör att missnöjet är ganska utbrett.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Patrik

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2015, 21:44:59 PM
Det underlättar att ha trafik i ett självgående område med glest trafikerade landsvägar där trängsel nästan aldrig uppstår, och störningsinformation därför nästan aldrig behövs. Det var ju trots allt bara 11-12 år sedan man kunde bedriva störningsfri SL-trafik i området helt utan hjälp från datorer, BussPC, komradio och stora destinationsskyltar.

På tal om glest trafikerade landsvägar etc.

http://www.ltnbd.se/nyheter/vi-har-sveriges-nojdaste-resenarer/243/
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa