Linjebuss 171

Startat av Peter Öden, 27 februari 2015, 16:19:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

En Linjebuss i Dalafärgerna. Volvo B 58 Van Hool 200 i Ludvika.

Mvh Peter Ö

1896

Visst hade Linjebuss en till liknande buss i Ludvika, 166 eller nåt liknande ?  ???

Ulf Berlin

En Linjebuss mitt i"GDG-land" :o/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 februari 2015, 19:48:38 PM
En Linjebuss mitt i"GDG-land" :o/Ulf

Sannolikt efter 1989 års upphandling då GDG utraderades från Dalarnas linjetrafik

1896

Om du tittar på sidorutan, så har bussen Dalatrafiks "10 års jubileums dekal" där, detta jubileum firades väl -91, så bilden lär vara tagen därikring, minns att jag hade en hel drös med badbollar med denna logga, om jag minns rätt så skedde huvudfirandet i samband med skiftet till sommar tabellen -91. Undrar hur länge denna buss var i bruk i Dalarna, för den blev ju uppenbarligen omlackad, vilket jag inte tror att den andra jag nämnde tidigare blev. I samband med 30 års jubileét -11, gavs en minnes bok ut, dock är inte alla uppgifter i den helt korrekta.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 februari 2015, 19:50:44 PM
Sannolikt efter 1989 års upphandling då GDG utraderades från Dalarnas linjetrafik

Var Dalatrafik tidigt ute med upphandlingar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 12 mars 2015, 10:28:49 AM
Var Dalatrafik tidigt ute med upphandlingar?

Det var många som upphandlade för första gången i slutet på -80 talet, Stockholm var en av de sista.

1896

Jag vill nog inte kalla utslagningen av GDG i Dalarna -89 för upphandling, det var ju som så att Dalatrafiks VD Roger Asp långt innan trafiktillstånden skulle tillfalla Dalatrafik -89 planerade för hur han skulle bli av med GDG, bland annat då genom att propagera genom media att han skulle spara 21 miljoner bara han blev av med GDG. När sedan "upphandlingen" ägde rum, så delades busstrafiken helt enkelt upp mellan tre aktörer, varav den ena var dotterbolag till Dalatrafik, ett dotterbolag man köpt redan -85, troligen hade man en baktanke redan då. Sedan hör det ju till saken att när Roger Asp något år senare fick sparken, så löste han ut en fallskärm på ett stort antal miljoner.