Huvudmeny

GDG 1026..

Startat av Bussmicke, 20 november 2007, 02:02:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Otroligt fin kvalite på Peters bilder fastän dom är drygt 30 år
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Simon A

Vilka grymt fina bilder de var i dessa 2 trådar. Vill se mer!!!

//Simon

Björn Forslund

Kul att det står Lier Karosseri i fronten. Bussen alltså byggd i Norge innan GDG flyttade tillverkningen till Kungälv? Hur många av dessa hann byggas i Norge innan GDG tog över?

yngrot

Hur vanlig var denna dörrtyp? Jag kan inte påminna mig att jag sett den ofta sen jag börja köra 1977. Det bruka ju vara dörrblad som satt ihop på vikdörrar.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Fernestad

Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2007, 02:02:09 AM

Byggarbetsplatsen bakom 1026 borde vara Nordstan, frågan om dörrarna på GDG:s hembyggen så såg dom ut på hela 70-talet, hel dörr kom sent på 10-vagnarna 1980 om jag inte minns allt för mycket fel.
Tack Peter Ödén och Bussmicke för att man får se sådana fina bilder från en svunnen tid ;D

Hans J

En liten notering ur minnet.
Vagn 1026 var den första serielevererade linjevagnen från Lier till GDG. Vagn 1025 hade dessförinnan gått som provvagn under en tid.
Liervagnarna hade i början en längd på 12 m. Lite obemärkt skedde med tiden en omkonstruktion av Liermodellen varvid den förlängdes till 13m
12m modellen var byggd på B58-60, alltså 6m hjulbas.
13m modellen hade 6,5 m hjulbas.
Dörrkonstruktionen var lite svår att justera så att dörrhalvorna mötes på rätt sätt. Detta i kombination med den större dörrbredd som krävdes i de nya föreskrifterna på handikappanpassning, som kom på 80-talet, ledde till omkonstruktion av dörrarna.

Hälsningar
HansJ

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 20 november 2007, 11:29:09 AM
Vilka grymt fina bilder de var i dessa 2 trådar. Vill se mer!!!

Bäst bilder just nu i hela forumet. Vilka tidsdokument!  :D
Om Öden fotade annat än bussar vid samma tid vill jag gärna se andra fordons- och vardagsbilder från dessa år.

Simon A

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2007, 17:10:00 PM
Bäst bilder just nu i hela forumet. Vilka tidsdokument!  :D
Om Öden fotade annat än bussar vid samma tid vill jag gärna se andra fordons- och vardagsbilder från dessa år.
Håller med. Trots att jag inte är från dessa decennier finns det inget roligare än att se hur Sverige såg ut för 20-30 år sen.

//Simon

Lars

Snygg med den blanka grillen!

Jag körde en del med 1428 och 1429 i Arvika som hade dessa dörrar, de var mycket otäta och dragiga på vintern. Men på Arbetartur till Koppom gick 1429 ofta på 80-talet det gällde att klä sig varmt för både passagerare och förare!

Bengt Jönsson

Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2007, 02:02:09 AM

OBSERVERA att vagnen har en nummerskylt som börjar med OB !!
I vanliga fall så hade fordon från "Göteborgs- och Bohus Län" nummerskyltar med begynnelse- och länsbokstäverna OA men när denna nummerserie tog slut, dvs antalet fordon översteg 100 000 så fick man ta till OB.

1973 gick Sverige över till dagens "identitetslösa" nummerskyltar där man inte längre kunde se om det var en "P-Bonne" framför i kön..  ;D

P = Älvsborgs Län = Boråsare = Kan inte vare sig fil- eller rondellkörning..  8)  ::)  :o

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:16:41 PM

1973 gick Sverige över till dagens "identitetslösa" nummerskyltar där man inte längre kunde se om det var en "P-Bonne" framför i kön..  ;D

P = Älvsborgs Län = Boråsare = Kan inte vare sig fil- eller rondellkörning..  8)  ::)  :o

/Bengt

Det kanske var sådana där fördomar om andras bilkörning som gjorde att man valde att införa ett system där man inte kunde se var bilen hörde hemma. Observera också skillnaden på bil och bilförare. Om det stod P på bilen sade det inte ett skvatt om vem som körde. Och jag tror inte att en fiskare från norra Bohuslän behärskade fil- och rondellkörning bättre. Fast det stod O på bilen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2007, 21:28:03 PM
Det kanske var sådana där fördomar om andras bilkörning som gjorde att man valde att införa ett system där man inte kunde se var bilen hörde hemma. Observera också skillnaden på bil och bilförare. Om det stod P på bilen sade det inte ett skvatt om vem som körde. Och jag tror inte att en fiskare från norra Bohuslän behärskade fil- och rondellkörning bättre. Fast det stod O på bilen.

I de flesta andra "civiliserade" länder i Europa inkl. Norge kan man ännu idag se på fordonens nummerskyltar var de är hemmahörande någonstans.  Flyttar fordonets registrerade ägare i exv. Tyskland så måste även fordonet omregistreras.

För visst hade "Marbe Fleksnes" Mini ett DA.. (Akershus Fylke) på nummerskylten..
:o  8)  ::)

/B

Ulf Fernestad

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:32:44 PM

I de flesta andra "civiliserade" länder i Europa inkl. Norge kan man ännu idag se på fordonens nummerskyltar var de är hemmahörande någonstans.  Flyttar fordonets registrerade ägare i exv. Tyskland så måste även fordonet omregistreras.

För visst hade "Marbe Fleksnes" Mini ett DA.. (Akershus Fylke) på nummerskylten..
:o  8)  ::)

/B
I dagens Norge följer skylten bilen

Bussmicke

Även om den är köpt i Kirkenes (XX?) och ägaren flyttar till Oslo?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.