Slut med ledade bussar på linje 40 i Göteborg under helgerna dagtid?

Startat av Bussfanatikern, 24 februari 2015, 00:13:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

När jag åkte buss på linje 40 under den senaste helgen så kördes det inte längre ledade bussar på dagen utan bara dom vanliga boggibussarna som används på vardagarna. Dock kördes fortfarande hybriderna på kvällen.
Minns att det tidigare var någon här på forumet som undrade varför man körde ledad buss på helgerna men inte på vardagarna, vilket vore mera logiskt. Svaret blev då att det var av omloppstekniska anledningar denna lösning tillämpades och därför undrar jag nu om man har tänkt om och återgått till att köra boggibussarna även på helgerna.

janjoh

Men går inte ledbussarna där också för att det är mycket resenärer ( och hårdvaror) till/från IKEA och Bäckebol Köpcentrum på helgerna?
Går bussarna på linje 40 på samma omlopp som stombuss 18/19 ? Trodde stombussarna delade med linje 52 för ibland byter de linje vid Pilgårdsgatan.

Ronald M. Jannesson

Tjôta om ledbussar/boggiebussar m.m. Så länge det kommer en buss é la´dé bra eller?? Ni är för goá...Jovisst kan det bero på ändrade omlopp på bussarna men det är väl inget nytt ens för er eller??? ???

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Knallhatt

Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 februari 2015, 00:13:09 AM
När jag åkte buss på linje 40 under den senaste helgen så kördes det inte längre ledade bussar på dagen utan bara dom vanliga boggibussarna som används på vardagarna. Dock kördes fortfarande hybriderna på kvällen.
Minns att det tidigare var någon här på forumet som undrade varför man körde ledad buss på helgerna men inte på vardagarna, vilket vore mera logiskt. Svaret blev då att det var av omloppstekniska anledningar denna lösning tillämpades och därför undrar jag nu om man har tänkt om och återgått till att köra boggibussarna även på helgerna.
Keolis har, på eget initiativ, valt att förstärka linje 40 på helgerna med ledbuss förbi Bäckebol köpcenter med bland annat IKEA för resandet till detta område. Ledbussarna rullar mellan ca kl. 10-17, eller med andra ord när det stora resandet är till affärerna. På vardagar är det boggibuss, dels för att resandet till affärerna är något mindre och mer utspritt men även för att det finns alternativ, linje 45. Dessutom finns det ledbusskapacitet över på helgerna.
Sittplatsmässigt är det i stort sett samma kapacitet mellan ledbuss och boggibuss, det skiljer på någon enstaka plats. Däremot har ju ledbussen större plats för ex. barnvagnar.
Linje 40 är inte kopplat på något sätt med linje18/19.