Öregrunds busstation 1980

Startat av Göran B, 23 februari 2015, 18:57:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Får en bild utan buss på komma in i forumet? (Lite buss syns dock...)

Öregrund, 13 juli 1980

Gunnar D

Charmigt, från en svunnen tid!

/Gunnar

Ersa

Fortfarande gul och grön in på 80-talet! :)

BengaB40

Hej! Länge leve det gulgröna!  Hälsn. BengaB40

Walter

Postlåda, SJ hållplatsskylt och Telefonkiosk på en gång!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Säfflen har en väldigt liten ruta närmast dörren,så våra experter kanske kan göra en viss inrundning av vagnsnummer?/Ulf
(Underbar miljöbild f ö :))

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 februari 2015, 21:17:11 PM
Säfflen har en väldigt liten ruta närmast dörren,så våra experter kanske kan göra en viss inrundning av vagnsnummer?/Ulf
(Underbar miljöbild f ö :))

Den fönstermodellen fanns på Säffle från typ 1972 ända fram till -80 talet, däremot fanns ju inte vikdörrar längre än till 15** serien
Frågan är dock om detta är en 15** serie vagn eller de äldre 12-13** serien.
Jag tippar på att det är en buss i 15** serien som om jag minns rätt hade en större plåtyta framför dörren jmf med de äldre modellerna.

LasseN

Jag gissar på 1521,1522 eller 1551-1553 som hade godsutrymme eller 1576 det är de Säfflebussar jag minns från den tiden. 1553 var en tid stationerd i Öregrund om jag minns rätt

Christian Ljunggren

Jag tror att det är någon av godsbussarna 1551-1553, då de hade rutor i bakdörrarna som gick längre ner, än de andra typ 1521, 1522 o 1576.
Godsbussarna 1551-1562 hade sådana rutor i bakdörrarna.
Har bl a kört 1557 o 1562 i Härjedalen/Jämtland.

Med vänlig hälsning

Christian

roggek

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2015, 19:50:35 PM
Fortfarande gul och grön in på 80-talet! :)

Ja bolagets färger är gult och grönt än idag... ;D
(Ett förtydligande av att idag huserar Systembolaget på tomten och Öregrund har ingen busstation, men väl en busshållplats med det passande namnet "Systembolaget")

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

almeli

Hadde godsbussene vinduer eller platesider i godsrommet?
Zoomet 1000% og gjennom vinduene til høyre på busstasjonen så kan en se speilbilde
av baksiden til telefonkiosken i vinduet på bussen.

Lars-Håkan_E

Citat från: almeli skrivet 25 februari 2015, 00:13:53 AM
Hadde godsbussene vinduer eller platesider i godsrommet?
Zoomet 1000% og gjennom vinduene til høyre på busstasjonen så kan en se speilbilde
av baksiden til telefonkiosken i vinduet på bussen.

De hade plåtsidor, sidodörr utan glas (hö) men längden på godsrummet var i många fall bara något större än dörrens bredd.

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=18607

Christian Ljunggren

1561, 1562, 1635 o 1870 hade lite större godsutrymme o därmed en stolsrad mindre.
De användes dock inte i den trafik som bilden visar, utan tillhörde Gävle-regionen.

Med vänlig hälsning

Christian

Stefan P

Hej

Det stämmer att det inte gick några godsrumsbussar på linjen 811 Öregrund - Uppsala, det gick buss med släpkärra.

Det har jag fått reda på av de som körde på den tiden.