Krav från Länstrafik företag?

Startat av Stefan P, 23 februari 2015, 18:37:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka Länstrafik företag har de mest hårda kraven på bussar, tex Lågentree och ålderskrav på bussarna?

Vilka Länstrafik företag ligger i den andra änden av skalan och vilka ligger mitt i?

mvh Stefan P

bisquit

Det är väl Västtrafik som har hårdast krav. Iaf i Göteborg..

Ersa

Den yngsta medelåldern på linjetrafikbussar finns i regel i norra halvan av landet, medan motsatsen brukar finnas inom Stockholms län. Västtrafik är väl den huvudman i södra halvan av landet har som hårdast ålderskrav, medan Skånetrafiken brukar toppa listan över dyra specialkrav som t.ex färgkrav på inredning, stolstyg och gardiner, samt i vilken färg destinationsskylten ska lysa.

Sundås

Det beror ju lite på hur man menar. Det förändras ju över tid också allt eftersom tekniken utvecklas.

Kalmar Länstrafik låg i framkant 2008 när trafiken upphandlades här, och kraven på lågentré m.m. gjorde att hela fordonsflottan byttes ut.

Länstrafiken Kronobergs upphandling var nya avtal började sommaren 2013 gjorde också att i princip hela länets bussar byttes ut. De hade i och för sig legat nästan längst ner på "listan" över krav tidigare eftersom det var ett gammalt avtal.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se