Swebus skall börja köra ersättningstrafik för MTR Express

Startat av Sundås, 20 februari 2015, 15:35:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Carl Eric

Min gissning är att "köra ersättningstrafik" i själva verket innebär "koordinera ersättningstrafik", alltså hyra in andra företag som kör åt dem. Alltså samma koncept som Björks Buss (och tidigare Bussakuten). Men det är som sagt bara en gissning.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 20 februari 2015, 18:00:50 PM
Min gissning är att "köra ersättningstrafik" i själva verket innebär "koordinera ersättningstrafik", alltså hyra in andra företag som kör åt dem. Alltså samma koncept som Björks Buss (och tidigare Bussakuten). Men det är som sagt bara en gissning.

Jo, så lär det ju bli. Swebus vd har tidigare hävdat att de har bra kompetens för att klara detta eftersom det är ungefär samma som när de med kort varsel behöver förstärka sina egna avgångar t ex om tågen på grund av oväder ställs in mellan Stockholm och Göteborg. Det ligger väl något i det men vi får väl se om de lyckas så där jättebra. Det är inga lätta saker de ger sig in i precis, i synnerhet inte vid akut behov av ersättningstrafik.

Sedan kan man ju undra om det blir stopp mellan Älvsjö och Stockholm C och det bara väller ut resande man skall kunna hålla isär dem som skulle åkt med SJ, med SL eller med MTR. I synnerhet som det lär väl bli ungefär samma bussar som används oavsett beställare.

Man kan väl se detta som ännu ett nederlag för Bussakuten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Swebus ska väl bara täcka upp för MTR's tågtrafik
Tunnelbanetrafiken fortsätter väl i sådana fall hos Westin.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 21 februari 2015, 05:13:39 AM
Swebus ska väl bara täcka upp för MTR's tågtrafik
Tunnelbanetrafiken fortsätter väl i sådana fall hos Westin.

/Lennart

Ja, det står tydligt i såväl rubriken som pressmeddelandet att det bara gäller MTR Express, alltså tågtrafiken Stockholm-Göteborg som kommer i gång den 16 mars.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2015, 18:14:32 PM
Jo, så lär det ju bli. Swebus vd har tidigare hävdat att de har bra kompetens för att klara detta eftersom det är ungefär samma som när de med kort varsel behöver förstärka sina egna avgångar t ex om tågen på grund av oväder ställs in mellan Stockholm och Göteborg. Det ligger väl något i det men vi får väl se om de lyckas så där jättebra. Det är inga lätta saker de ger sig in i precis, i synnerhet inte vid akut behov av ersättningstrafik.

Sedan kan man ju undra om det blir stopp mellan Älvsjö och Stockholm C och det bara väller ut resande man skall kunna hålla isär dem som skulle åkt med SJ, med SL eller med MTR. I synnerhet som det lär väl bli ungefär samma bussar som används oavsett beställare.

SJ har över 55 omlopp under påskhelgen. Det blir mycket trångt både vid CT (SJ ersättningen har gate 7) och vid Södertälje syd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 23 februari 2015, 07:04:28 AM
SJ har över 55 omlopp under påskhelgen. Det blir mycket trångt både vid CT (SJ ersättningen har gate 7) och vid Södertälje syd.

Och MTR Express har ingen trafik alls långfredag, påskafton och påskdagen. Så att påsken blir första gången som det nya avtalet kommer att gälla i planerat läge är alltså inte sant. Inte heller Blå Tåget kommer att köra då. Men vi har ju alla SL-tåg som också måste ersättas.

Så trångt lär det bli för bussarna.

John P

Förutom de bussbolag som regelmässigt rings in  i Swebus egna trafiken borde man ju även till viss del kunna utnyttja Nobinas bussar. Nobina har ju bussar i så gott som hela Skaraborgsområdet, Örebro och Sörmland, alltså så gott som hela Västra Stambanans sträckning. Tyvärr är det ju mest linjebusssar, men i alla fall Skövde har ju en hel del bussar av turistklass som används på linje 1 Express. Man skall inte heller glömma Söne, som ju är underentreprenör på många ställen i Västra Götaland till  Nobina, de har ju en del lämpliga bussar, i Skövde och Mariestad finns väl  t.ex en del Skolbussar/turistbussar  (?) Förutom vid kortare sträckor/ "matartrafik" bör ju förstahandsvalet vara bussar så nära tågets standard som möjligt, alltså turistbussar, men vid oplanerade stopp så  kan ju en linjebuss vara ett alternativ, åtminstone på kortare sträckor ,de flesta resenärer vill nog komma i väg så fort som möjligt och bryr sig kanske inte så mycket om   bussen håller turistbussklass eller ej ... 

Att få folk att kliva på rätt buss kan nog vara lite svårt i många situationer, vi får hoppas att man även i fortsättningen kommer ha rätt så stort överinseende med detta. 
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Sundås

När man har arbetat mot både Bussakuten och Björks, så är det fullt förståeligt att Bussakuten inte får fler nya uppdrag.. Förmågan till att tänka i flera steg är obefintlig, man är väldigt rörig och dessutom dålig på att gå ut med information ut till de bussbolagen man jobbar med. Björks är oerhört mycket enklare och proffsigare att arbeta med.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bisquit

Åja Nobina har ju faktiskt en del turistbussar i linjetrafik i Örebro.. Dels några gamla man expresserifrån Swebus och dels några 9700, med linjespec. Så även där finns det resurser..

Lars-Håkan_E

Nu är det ju så att stora flertalet linje o skolskjutsfordon är strängt upptagna om inte störningen inträffar under skolfri tid eller en helgdag med begränsad linjetrafik, så att använda linjetrafiksfordon till akut tågersättning i större utsträckning lär enbart ske i undantagsfall.

Det finns ju en viss anledning att man har samarbete med stora flertalet aktörer i beställningsbranschen som är dem som snabbt kan ställa bussar till förfogande.

Däremot när det gäller stora planerade åtgärder brukar flera av linjetrafikoperatörerna kunna samla ihop linjevagnar från när o fjärran (allra helst sommartid eller under storhelger) till ersättningskörningar.

Walter

Citat från: bisquit skrivet 23 februari 2015, 19:38:39 PM
Åja Nobina har ju faktiskt en del turistbussar i linjetrafik i Örebro.. Dels några gamla man expresserifrån Swebus och dels några 9700, med linjespec. Så även där finns det resurser..

Ja fast för Nobina med linjetrafik är ju förbehållet att behovet uppkommer utanför peaktid, annars brukar de inte ha fler bussar än vad linjetrafikenplus verkstadsreserv och det gäller ju givetvis inte bara i Örebro. Men helger lär fungera.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Knappt ens verkstadsreserv numera, tyvärr. Gäller allmänt i branschen, och var inte ett utpekande mot just Nobina.

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2015, 07:45:55 AM
Och MTR Express har ingen trafik alls långfredag, påskafton och påskdagen. Så att påsken blir första gången som det nya avtalet kommer att gälla i planerat läge är alltså inte sant. Inte heller Blå Tåget kommer att köra då. Men vi har ju alla SL-tåg som också måste ersättas.

Så trångt lär det bli för bussarna.

Annandag Påsk är det stängt både mot Södertälje Syd och Bålsta. Vilket innebär tre minuters intervall eller möjligen tätare för SJ-trafiken...
Har för mig att pendeln går till Älvsjö från Centralen. Rätta mig gärna...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 24 februari 2015, 05:29:14 AM
Annandag Påsk är det stängt både mot Södertälje Syd och Bålsta. Vilket innebär tre minuters intervall eller möjligen tätare för SJ-trafiken...
Har för mig att pendeln går till Älvsjö från Centralen. Rätta mig gärna...

Det är bara fram till 9-tiden som det är avstängt mot Södertälje Syd från Stockholm C annandag påsk.