H23 Capitol på linje 111

Startat av Gunnar D, 19 februari 2015, 19:38:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H23 5440 skyltad linje 111 syns här på Fridhemsplan 19 feb 1967. På väg t/fr Solvalla eller bara personaltransport?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Har det funnits någon brommalinje 111?

roggek

Trafikminnen (scrolla ner till 111):
http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/linjenummer_historik.html

Tydligen har linje 111 gått Alvik - Bällsta Bro - SAS-huset - Alvik

Mr H

Men vid den här tiden var väl linje 111 Abrahamsberg-Solvalla "vid tävlingar på Solvalla".
Hm hade den linjen verkligen sådana turnummer som H23:an har?

Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 19 februari 2015, 19:38:06 PM
H23 5440 skyltad linje 111 syns här på Fridhemsplan 19 feb 1967. På väg t/fr Solvalla eller bara personaltransport?
Härlig bild.
Färgerna bryter av bra, mot det gråa snögloppet. Det blir inte sämre av de tre klassiska bilarna; Volvo 544, Saab 96 och Taunus 17m.

Mr H

Märkligt egentligen hur väl och snyggt de tre ettorna lyckas hålla ihop i H23:ans linjenummerkruka även fast jag aldrig har förstått varför H23:orna hade så väldigt små siffror. Kanske hela bussen skalades om när den skulle byggas som "Essingecapitol". ;D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 20 februari 2015, 09:26:35 AM
Märkligt egentligen hur väl och snyggt de tre ettorna lyckas hålla ihop i H23:ans linjenummerkruka även fast jag aldrig har förstått varför H23:orna hade så väldigt små siffror. Kanske hela bussen skalades om när den skulle byggas som "Essingecapitol". ;D

Mr H

Ja, H23 hade små men snygga siffror! Som en förmodad reaktion fick sedan H24 överdimensionerade siffror medan H30 slutligen hamnade rätt enligt min enkla mening.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 20 februari 2015, 15:43:09 PM
Ja, H23 hade små men snygga siffror! Som en förmodad reaktion fick sedan H24 överdimensionerade siffror medan H30 slutligen hamnade rätt enligt min enkla mening.

/Gunnar

Fast jag tycker ändå att siffertypen och storleken på H21:an bakom är synnerligen elegant och funktionell!

Mr H

SJ Buss

Får härliga minnen från SJ linje 111 Västerås - Hallstahammar - Surahammar.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 20 februari 2015, 18:57:38 PM
Fast jag tycker ändå att siffertypen och storleken på H21:an bakom är synnerligen elegant och funktionell!

Mr H

Visst, den är överlägsen, jag hade fokus på H23 och "framåt"!

/Gunnar