F.d. Skaraborgaren Nobina 5944 i SL-rött - 17 februari 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 18 februari 2015, 12:41:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

Sedan en tid tillbaka finns f.d. Skaraborgsvagnarna 5941 och 5944 i Norrtälje, lackrerade i SL-utförande (rött).
Här är en bild på 5944. Notera att den fortfarande är Västtrafikblå under luckan in fronten.

Jag har för mig att Bussmicke tidigare visat bild på systervagn 5941 i Norrtäljetrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 12:41:08 PM
Sedan en tid tillbaka finns f.d. Skaraborgsvagnarna 5941 och 5944 i Norrtälje, lackrerade i SL-utförande (rött).
Här är en bild på 5944. Notera att den fortfarande är Västtrafikblå under luckan in fronten.

Jag har för mig att Bussmicke tidigare visat bild på systervagn 5941 i Norrtäljetrafiken.

5941 UCA067 är registrerad på Fridströms Busstrafik.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2015, 16:32:45 PM
5941 UCA067 är registrerad på Fridströms Busstrafik.

Tack för uppgiften. Fridströms bussar syns en del i Norrtäljetrafiken, t ex linje 647. Bussmickes bild på 5941 föreställer bussen på linje 631. Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.

Jag vet att Fridströms tidigare bl a trafikerade linjerna 621 och 641 från Norrtälje mot Åkersberga respektive Hallstavik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 16:58:10 PM
Tack för uppgiften. Fridströms bussar syns en del i Norrtäljetrafiken, t ex linje 647. Bussmickes bild på 5941 föreställer bussen på linje 631. Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.

Jag vet att Fridströms tidigare bl a trafikerade linjerna 621 och 641 från Norrtälje mot Åkersberga respektive Hallstavik.

Bussmickes bild är från 2014-12-12 och Fridströms tog över bussen enligt fordonsregistret 2014-12-16. 

DEB

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 16:58:10 PM
Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.

Det gör de! Har inte tillgång till bilden nu, men i alla fall i somras ankom Fridströms Scania Vest Norrtälje som 647, för att sedan ta ett varv på 630 innan hemfärd mot Rimbo igen.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 16:58:10 PM
Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.

Jag vet att Fridströms tidigare bl a trafikerade linjerna 621 och 641 från Norrtälje mot Åkersberga respektive Hallstavik.

På rak arm kommer jag på att Fridströms för närvarande kör avgångar på bl.a 620, 621, 630, 634, 639, 646, 647, 648, 649, 658 och 659.
Under januari-februari körde man även fasta avgångar på 665, 666 och 666X för Arriva.
Under 2014 såg det lite annorlunda ut, och då blev det en hel del svängar på bl.a 631, 637, 642, 644, 651, 653 och 655.

Med reservation för att jag kan ha glömt någon linje. Men alla ovanstående är iaf de linjer jag personligen framfört i Fridströms regi. Och då kör jag bara SL-linjer då och då, utöver skolbussarna.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2015, 17:02:47 PM
Bussmickes bild är från 2014-12-12 och Fridströms tog över bussen enligt fordonsregistret 2014-12-16. 

Stämmer bra. Nobina provade själva 5941 i någon vecka i skarp trafik för att se om allt fungerade.

eldani

Jag har sett 5941 i går tisdag och i dag onsdag då har den gått som 639 mott Stockholm den har gått i från Hallstavik kl 8.23. Jag har set den på samma avgångs ett antal gånger sen den hamna hos Fridströms.

Robban

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 12:41:08 PM


Hej,

Sedan en tid tillbaka finns f.d. Skaraborgsvagnarna 5941 och 5944 i Norrtälje, lackrerade i SL-utförande (rött).
Här är en bild på 5944. Notera att den fortfarande är Västtrafikblå under luckan in fronten.

Jag har för mig att Bussmicke tidigare visat bild på systervagn 5941 i Norrtäljetrafiken.

Notera även att man trots att det bara är 2 vita linjer per sida som skall finnas på denna i övrigt helröda buss lyckats placera dom helt fel, haha världsklass på den  ;)
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Bussmicke

Det där är ett otyg att lämna luckan uppfälld så där, de fäller jag alltid ner innan en bild tas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Tack för era intressanta svar!

Jag höll tassarna borta från luckan. Man vet aldrig om någon tror att man försöker sabotera eller stjäla bussen  ;)

Vad gäller Fridströms turer på 660-linjer, har bolaget fasta turer på dessa och känner ni till vilka turer i så fall?
Handlar det om en ny överenskommelse i samand med nya vintertidtabellen som trädde ikraft i mitten av december 2014?


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Trafiken i Kårsta är över för denna gång. Det handlade om förstärkningsavgångar på 665 och 666 under Roslagsbanans förlängda avstängning.

Tommy E

Citat från: eldani skrivet 18 februari 2015, 17:57:32 PM
Jag har sett 5941 i går tisdag och i dag onsdag då har den gått som 639 mott Stockholm den har gått i från Hallstavik kl 8.23. Jag har set den på samma avgångs ett antal gånger sen den hamna hos Fridströms.

Enligt tidtabellen ska denna tur komma 10:13 till Tekniska högskolan, och sedan i torsdags har jag haft bevakning eftersom jag gärna vill ha bild på 5941. Ungefär 10:08 brukar det ankomma en buss, men de tre senaste vardagarna (torsdag, fredag och måndag) har det varit Volvo B9S samtliga gånger. Kan du bekräfta att det har gått andra bussar än 5941 från Hallstavik på denna tur de senaste dagarna? Jag börjar nämligen undra om bussen som ankommer 10:08 verkligen är 10:13-turen som är 5 minuter tidig, eller om det är 9:53-turen som är 15 minuter sen. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

ResVille

Citat från: Bussmicke skrivet 19 februari 2015, 00:40:54 AM
Det där är ett otyg att lämna luckan uppfälld så där, de fäller jag alltid ner innan en bild tas.
Kan bara hålla med. En del förare gör så men det ser inte snyggt ut.

ResVille

5941 hörde hemma på Götenedepån under den senaste tiden i Skaraborg. Den och 5946 var de enda med stel boggi där.

Ersa

#14
Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2015, 01:04:14 AM
Enligt tidtabellen ska denna tur komma 10:13 till Tekniska högskolan, och sedan i torsdags har jag haft bevakning eftersom jag gärna vill ha bild på 5941. Ungefär 10:08 brukar det ankomma en buss, men de tre senaste vardagarna (torsdag, fredag och måndag) har det varit Volvo B9S samtliga gånger. Kan du bekräfta att det har gått andra bussar än 5941 från Hallstavik på denna tur de senaste dagarna? Jag börjar nämligen undra om bussen som ankommer 10:08 verkligen är 10:13-turen som är 5 minuter tidig, eller om det är 9:53-turen som är 15 minuter sen.

5941 ska i teorin gå på sina tilldelade pass med sin förargrupp, men i praktiken flyttas den runt mer än de andra, då det är den enda boggibussen med bälten och AC som kan sättas in norr om Rimbo när någon av ledvagnarna lagt av. Pga akuta vagnfel är det fortfarande helt omöjligt att mer än kort tid i förväg veta vilka individer som ska gå var.

Det finns inga direkta hålltider i södergående trafik efter Gillingebanan. Visst finns de enligt tidtabellen, men det är fysiskt omöjligt att stanna och tidsreglera vid Danderyds sjukhus utan att korka igen hela terminalen, och vissa tillfälliga försök till detta (enligt SL-krav) ledde till aggressiva klagomål från resenärerna, så kravet försvann snabbt. Detta kan leda till att bussarna blir några få minuter "tidiga" mellan Danderyd och Tekniska.
Att en avgång skulle vara 15 minuter försenad till ändhållplatsen varje dag är naturligtvis helt otänkbart.

Jag rekommenderar samma taktik som bl.a Bussmicke och Kvarne tillämpat runtom landet i åratal: Kommunikation och resor ut till bussens hemmatrakter.