Huvudmeny

Skid-VM i Falun?

Startat av Frippe Fribas, 16 februari 2015, 18:16:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Jag försökte mig på en sökning på forumet, men det gav inget av värde, så jag ställer frågan här i stället.
Är det någon utrustad med kamera som har lite koll på vad som rullar i den extra trafiken för skid-VM i Falun?
Keolis har ett antal bussar för denna trafik vet jag, men inte vilka individer det rör sig om.
Från Botkyrka där jag jobbar har Keolis 5766 och 5767 letat sig upp, sedan skall det finnas ytterligare två SL-bussar från Nacka/Värmdö där uppe. Utöver dessa hyr Keolis ett antal ytterligare bussar för trafiken.

Vore trevligt med lite bussbilder från arrangemanget således (inte bara Keolis förstås).

Edit: Eftersom det verkar gå bättre att leta själv än med sökroboten gjorde jag just detta och fann delvis vad jag sökte här.
//Fredrik

Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 februari 2015, 18:16:07 PM
Jag försökte mig på en sökning på forumet, men det gav inget av värde, så jag ställer frågan här i stället.
Är det någon utrustad med kamera som har lite koll på vad som rullar i den extra trafiken för skid-VM i Falun?
Keolis har ett antal bussar för denna trafik vet jag, men inte vilka individer det rör sig om.
Från Botkyrka där jag jobbar har Keolis 5766 och 5767 letat sig upp, sedan skall det finnas ytterligare två SL-bussar från Nacka/Värmdö där uppe. Utöver dessa hyr Keolis ett antal ytterligare bussar för trafiken.

Vore trevligt med lite bussbilder från arrangemanget således (inte bara Keolis förstås).
//Fredrik

Från Nacka-Värmdö ska det vara 6353 och 6362 enligt uppgift.

Bussmicke

Ingen som har varit där som har bilder att visa?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nicklas K

Citat från: Bussmicke skrivet 26 februari 2015, 13:03:02 PM
Ingen som har varit där som har bilder att visa?

Lördag 21/2 stod det någon vid Scandic-rondellen/E16 och fotade när jag svängde in där. Kanske Ulf R eller Marc W ?  :)

Fikman

Citat från: Nicklas K skrivet 26 februari 2015, 14:46:40 PM
Lördag 21/2 stod det någon vid Scandic-rondellen/E16 och fotade när jag svängde in där. Kanske Ulf R eller Marc W ?  :)

Vart med fotad vid hpl Högskolan

Marc

Oskyldig, passerar enbart på vägen till/från Trysil och Idre. Uffe däremot lär ha varit i krokarna i lördags!

Bussmicke

Var i Lugnet ska man stå för att se alla bussar?  Det ska finnas en kort sträcka där alla kör.  Är det långt från hållplatsen där gratisbussen från stan stannar?
Har inte varit i Lugnet så jag vet inte hur det ser ut.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CW66

Jag är den skyldige fotografen.
Först det mest ointressanta som alla är i extas över här på forumet:
Fyra röda SL-bussar....två B9S och två Volvo 8900...samtliga från Keolis. Utöver det några Scania-led och Volvo 8500 boggie som tillhör Keolis i Dalarna.
Alla dessa bussar trafikerar shuttle-bussen från centrum till Lugnet. *GÄSP* ;-)

Dessutom går elbussen på denna linje och dök upp ett otal gånger så man blev trött på att se den...

Sedan det intressanta:
Ca 150 turistbussar kom i lördags, plus ett större antal Dalatrafik-bussar i form av VDL Bova FMD och FHD, plus en del av de speciella VM-bussar VDL Bova FHD som anskaffats för eventet (som senare sprids ut på Sambus-bolagen).

Var ska man stå?
Finns bara ett enda ställe:
Mitt emot Scandichotellet på andra sidan Svärdsjögatan.

Samtliga bussar kommer från rondellen och kör in mot Lugnet på Svärdsjögatan....precis när bussana kommit in på gatan från rondellen finns en liten ficka där man kan ställa en bil (ej P dock)...DÄR stod jag....då fick jag allt.
Precis efter släpper alla shuttle-bussar av sina passagerare, medan alla turistbussar fortsätter förbi och in på en stor bussparkering några hundra meter bort.
Att fota inne på parkeringen skall man INTE....för dom parkerar bussarna så tätt för att få plats med alla så det blir omöjligt att fota.

Dock kommer en del bussar från Rättvikhållet...alltså på E16 från höger in i rondellen och kör höger i densamma ner mot stan....mest Dalatrafikmålade Sambus-bussar....dom missar man visserligen men det är marginellt antal. Troligen har dom kommit som dubbleringar från Rättvik eller andra linjer och släpper av någon annanstans och kom alla förbi där tomma.

Turistbussarna var mycket olika bolag...men det går ju VM-linjer från hela mälardalen..och tydligt var att Axelssons körde från Västerås (ca 10 bussar), Håbo från Stockholm (ca 15 bussar), VS från Gävlehållet (ca 15-30 bussar)...plus en massa andra från i stort sett hela Sverige.

När skall man stå och fota?
Jag kom ca 9.50 och då stod ungefär 10 bussar på buss-P redan.
Stod kvar till ca 12.30 och sedan gick ju starten kl 13 och då kom det inget mer.

Bussarna sticker inte iväg förrän det är mörkt...så när starten har gått kan man lika gärna göra något annat.

SOM! Till exempel gå längs E16 till höger bort mot nästa rondell några hundra meter bort....längs skidområdet...där finns buss-P för VIP-bussar...och där stod ca 15 bussar som man kan komplettera med.
MEN...ta inte dom förrän strömmen av bussar tagit slut efter 12.30 ca eller om starten går senare ca en halvtimme innan...man märker när det tar slut.

Här är ett bildexempel

Hoppas det är till någon hjälp!
Uffe

Bussmicke

Mycket informativt. Då var det rätt gata och rondell  jag tittade på i Google maps. Svärdsjögatan är också den gata som leder rakt ner till Falu centrum där Stadsbussarna stannade förr.
//Bussmicke.

CW66

Varför man inte ska stå någon annanstans än där jag sa är att framåt är avsläppet för alla shuttlebussarna och 35.000 personer som korsar gatan från alla håll och kanter....och längre fram svänger shuttlebussarna vänster och turistbussarna höger, och folket korsar samtidigt gatan överallt och går längs med vägkanterna...

Och då blir det ju inge bra bussbilder...om man inte vill ha folk ivägen på bilderna förstås....

Dessutom kan man inte stå från något visst håll i rondellen eftersom bussarna kommer från alla tre håll och det blir omöjligt att fota dom bland alla bilarna som åker kors o tvärs när det är kö från alla håll in i rondellen....

Bussmicke

Nu är bilderna jag tog på väg upp. Jag tog bilder på alla som kom men väl hemma gallrades de bussar jag redan hade bort.

Sökdatumet är 150228
//Bussmicke.