Nya fordon till Nobina Södertörn (E23)

Startat av Peter Rost, 15 februari 2015, 10:12:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ajox

Citat från: homer skrivet 24 maj 2015, 10:07:08 AM
blir ösmo helt ledvagns fritt?

Nej, det kommer finnas 4 ledvagnar enligt placeringslistan nedan, eller rättare sagt 3 i Ösmo och 1 i NYGA.

http://www.nobina.com/Global/Pictures/Nobina%20Sverige/%C3%96vrigt/f%C3%B6rdelning%20av%20bussar.pdf

homer

Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 11:27:40 AM
Nej, det kommer finnas 4 ledvagnar enligt placeringslistan nedan, eller rättare sagt 3 i Ösmo och 1 i NYGA.

http://www.nobina.com/Global/Pictures/Nobina%20Sverige/%C3%96vrigt/f%C3%B6rdelning%20av%20bussar.pdf

Intressant lista. speciellt  att Tyresö blir av med nästan alla "trängselbussar" som ser ut att hamna i Handen.

Daniel P

Är dessa två Optare Solo som stationeras i Handen respektive Jordbro tilltänkta enbart för servicelinjen i Handen, som Nobina också tar över? Eller dem även tilltänkta för annan trafik? Intressant att det dessutom rör sig om endast en buss i respektive garage, dessutom i två olika storlekar. Blir ju onekligen ett par udda fåglar.

Matte

Citat från: Daniel P skrivet 24 maj 2015, 15:55:40 PM
Är dessa två Optare Solo som stationeras i Handen respektive Jordbro tilltänkta enbart för servicelinjen i Handen, som Nobina också tar över? Eller dem även tilltänkta för annan trafik? Intressant att det dessutom rör sig om endast en buss i respektive garage, dessutom i två olika storlekar. Blir ju onekligen ett par udda fåglar.

Jag har ingen aning vad dom ska användas till förutom linje 981 i Handen/Brandbergen.

Matte

Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 09:59:03 AM
Du får begära förflyttning ner till oss i Ösmo så blir det 75% fabriksnya vagnar, och bara Volvo.  ;)

Klar fördel eftersom det bara blir digitala färdskrivare så vi slipper de där förhatliga pappersbladen.  ;D

Nja. Byta bort 5-7 min med bil för att komma till jobbet i JOGA och ha 30 min till ÖSGA e inget jag e sugen på  :o
Dock så kommer det finnas 56 st Volvo bussar i Handen så jag tror inte vi kommer bli utan att köra Volvo.

ajox

#155
Citat från: Daniel P skrivet 24 maj 2015, 15:55:40 PM
Är dessa två Optare Solo som stationeras i Handen respektive Jordbro tilltänkta enbart för servicelinjen i Handen, som Nobina också tar över? Eller dem även tilltänkta för annan trafik? Intressant att det dessutom rör sig om endast en buss i respektive garage, dessutom i två olika storlekar. Blir ju onekligen ett par udda fåglar.

Ja, och linje 850 som i dagsläget körs av Kerstins Taxi.
Dessa två ska kombineras och köras med samma vagn.

EDIT:
Från början var det tänkt att Kerstins Taxi skulle fortsätta att köra 850, Nobina visste inte att även Servicelinjen 981 ingick i avtalet, när detta sedan uppdagades och Traveller blev uppsagda från kontraktet så hade föraren som kör 981 samma rättigheter att välja om h*n  ville följa med över till Nobina.

Då föraren valde att följa med över så valde Nobina att köra även 850 med samma buss, det var tänkt att den skulle stationeras i Ösmo men p.g.a. platsbrist var inte detta optimalt så det blev Jordbro istället.

Varför det finns två bussar vet jag inte men en kanske ska användas till annat och även fungera som reservvagn.

ajox

Citat från: Matte skrivet 24 maj 2015, 18:44:51 PM
Nja. Byta bort 5-7 min med bil för att komma till jobbet i JOGA och ha 30 min till ÖSGA e inget jag e sugen på  :o
Dock så kommer det finnas 56 st Volvo bussar i Handen så jag tror inte vi kommer bli utan att köra Volvo.

Det är helt klart förståeligt.  :)

Matte

Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 19:58:27 PM
Ja, och linje 850 som i dagsläget körs av Kerstins Taxi.
Dessa två ska kombineras och köras med samma vagn.

Aha så Jordbro och/eller Handen ska då köra 850. Lite otippat då det är närmre att tom köra från Ösmo till Trollsta vägskäl/Segersängs Stn än Jordbro och Handen.

Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 19:59:10 PM
Det är helt klart förståeligt.  :)

Men jag va hos er å körde igår. Han med både 847, 848 & 854. Vart ner kallad från Handen som reserv då det va nå strul. 854 va en utmaning att köra  ;) Fick bli en back vändning i korsning med ledbuss korsningen Vikingavägen/Lövlundsvägen  ;D

Lars-Håkan_E

Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 19:58:27 PM
Ja, och linje 850 som i dagsläget körs av Kerstins Taxi.
Dessa två ska kombineras och köras med samma vagn.

EDIT:
Från början var det tänkt att Kerstins Taxi skulle fortsätta att köra 850, Nobina visste inte att även Servicelinjen 981 ingick i avtalet, när detta sedan uppdagades och Traveller blev uppsagda från kontraktet så hade föraren som kör 981 samma rättigheter att välja om h*n  ville följa med över till Nobina.

Då föraren valde att följa med över så valde Nobina att köra även 850 med samma buss, det var tänkt att den skulle stationeras i Ösmo men p.g.a. platsbrist var inte detta optimalt så det blev Jordbro istället.

Varför det finns två bussar vet jag inte men en kanske ska användas till annat och även fungera som reservvagn.

Givetvis visste man att 981 ingick i avtalet :-)

Tidigt så fördes förhandlingar om underentreprenör på den linjen, kanske även på 850 men det är jag mer osäker på.

ajox

Citat från: Matte skrivet 24 maj 2015, 20:27:50 PM
Aha så Jordbro och/eller Handen ska då köra 850. Lite otippat då det är närmre att tom köra från Ösmo till Trollsta vägskäl/Segersängs Stn än Jordbro och Handen.

Jag editerade in varför det är så i mitt föregående inlägg.

CitatMen jag va hos er å körde igår. Han med både 847, 848 & 854. Vart ner kallad från Handen som reserv då det va nå strul. 854 va en utmaning att köra  ;) Fick bli en back vändning i korsning med ledbuss korsningen Vikingavägen/Lövlundsvägen  ;D

Det är alltid nåt strul nu, det känns som att alla bara väntar på 19:e juni och övertagandet.

Matte

Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 21:01:23 PM

Det är alltid nåt strul nu, det känns som att alla bara väntar på 19:e juni och övertagandet.

Jo på nått sätt e det samma här. Väntar på övertagandet å få köra lite fräschare prylar. Mycket i vagnparken som e sunkigt i Jordbro och Handen. Hade 2 hemskt slitna 52 vagnar idag. Den ena släppte plastluckor i huvudet på mig å den andra strulade dörrarna på. Känns som vissa bussar väntar på gjutas om till ölburkar och stekpannor.

ajox

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 maj 2015, 20:51:08 PM
Givetvis visste man att 981 ingick i avtalet :-)

Tidigt så fördes förhandlingar om underentreprenör på den linjen, kanske även på 850 men det är jag mer osäker på.

Det var vad jag hörde på fackmötet vi hade förra veckan, att de inte visste, de kanske menade att de inte visste att de måste överta personalen som bemannar den linjen från Traveller, så kan det vara.

Att förhandlingar förts med Kerstins Taxi angående fortsatt trafikering av 850 hörde jag redan på första informationsmötet i slutet av November, men nu har man bestämt att den ska samtrafikeras med närtrafiken.

Mikael T Nilsson

Citat från: homer skrivet 24 maj 2015, 14:19:28 PM
Intressant lista. speciellt  att Tyresö blir av med nästan alla "trängselbussar" som ser ut att hamna i Handen.

Ja, det ser så ut. Tyresö som historiskt sett haft ett stort antal Volvoledvagnar sedan tidigt 80-tal kommer, vad gäller ledvagnar, ha flest Scania.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 april 2015, 15:13:07 PM
Nu skall jag vara riktigt snäll eftersom det börjar närma sig o bussar har börjat dyka upp hos återförsäljarna:

Nyleveranser till E23 Södertörn:

3040-3077     8900LE 4x2
3078-3111  8900LE 6x2
3112-3126     Citywide LEA (borde vara blå)
3127-3156  Citywide LEA (borde vara röda)
3157-3176     8500LE 6x2 (ex DK)

De två Optare-bussarna har jag inte klurat ut vagnsnummer på, ej heller om de ex-norska bussarna skall till Södertörn eller inte.

Övertagna bussar blir i serien 2470-2536...vill inte ännu säga vilken som är vilken eftersom det ju kan ändras innan numrena kommit på.

SBH undercover  :)

Kanon, fotolisrta fixad.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Vilka bussar finns i Handen/Jordbro, Ösmo/Nynäshamn och Tyresö?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.