Jag presenterar mig, läs om du orkar

Startat av RoffeB, 15 februari 2015, 21:04:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoffeB

Hej bussvänner
Jag har smygföljt detta forum i flera år, men har nu äntligen gjort slag i saken och registrerat mig.

1967 flyttade vi till Sundsvall och pappa började på Söråkers Trafik AB.

På den tiden fanns bara en tv-kanal, som mest visade smörja, förutom lördagskvällarna då det var Hylands hörna. Höjdpunkten var Carl-Gustaf, när han dök upp som gubben i lådan.

Internet fanns inte, så vad skulle man göra på loven, när kompisarna drog iväg till sina sommarstugor?

Hemma blev det lite tomt och tråkigt, så ofta hängde jag med pappa till jobbet och satt och åkte buss hela dagarna. Självklart satt jag längst framme i sätet mot vindrutan, förutom vid några enstaka ställen där jag sprang längst bak i bussen och satte mig. På grusvägarna kring Söråker fanns några häftiga krön som gjorde att man lättade från sätet när bakhjulen gick över dem. Bussar med långt överhäng bak var naturligtvis de bästa för denna berg-och-dalbana.

När vi lekte med bilar och kompisar imiterade sportbilar med WHEEEeeee-ljud så var jag en mästare på att imitera en trött Scania med vandrande tomgång.

1969 fick jag denna fina kalender av pappa:

Åren gick, jag flyttade, träffade en tjej i Uppsala, byggde hus, pappa dog och så vidare.

Vi skaffade husvagn, kuskade runt. Bytte upp oss till finare vagn, flyttade till Stockholm, fick barn, sålde husvagnen och ägnade oss istället åt hus och trädgård.

När barnen var 3 och 5 (2003) kändes det trist att bara vara hemma hela semestrarna.  Husvagn kändes lite som att ta ett steg tillbaka, husbilar hade en prislapp som vårt hus ungefär, så en husbuss kunde vara lösningen. Jag har alla bokstäver man kan ha, både i körkort och i skallen.

Efter några lustiga turer så blev det en buss som jag absolut inte ville ha, ett gammalt uttjänt vrak som inte alls passade oss tyckte jag. Men frugan gillade den och, ja...ni vet. Nu är den som en familjemedlem, och ungarnas största fasa är att vi ska sälja den, fast dom egentligen inte vill åka i den längre. Grabben, som är 1,93, kan inte står rak någonstans i bussen, men han drömmer ändå om att ta över den när farsan inte längre orkar.

Ett av de starkaste minnena jag har när jag körde hem denna Scania 63a var vid den första korsningen när jag blinkade och blinkersmotorn gick igång. Jag hade helt glömt bort hur det lät när jag satt med pappa och åkte runt med dessa gamla bussar. Det är ju som en vindrutetorkarmotor som roterar med släpkontakter på för att få den växelvisa blinken att fungera.

Plötsligt kom jag ihåg hur jag imiterade en blinker när vi lekte med bilar, de andra barnen gjorde bara det tickande reläljudet, medan jag även gjorde motorljudet däremellan.  Det är konstigt hur ett litet ljud plötsligt, och nästan chockerande, kan kasta minnet långt tillbaka i tiden.

Men naturligtvis minner även dieselmotorns ljud om flydda dagar. Tungt, dovt och tryggt låter det när gjutjärnssexan på åtta liter står och dunkar på tomgång. Dessutom en tomgång som är betydligt jämnare än de bussar jag minns från barndomen, som vandrade mycket upp och ner.

Du kan läsa om husbussprojektet här:
http://kitchenproject.weebly.com/husbussen-foumlrsta-delen.html

Det var det hela, kul att du tog dig tid att läsa detta!
/Roffe

Ingwar Åfeldt

Tack för en trevlig berättelse om ditt liv med bussar och en husbuss!  Eftersom inte bilderna går fram i ditt inlägg tog jag mig friheten att lägga in dem här.

M v h
Ingwar

Lars-Håkan_E

Trevligt!

Stor chans att jag åkt med din pappa eftersom jag bodde i Sörberge på-70 talet :-)

Bussen Y966 blev CEB276 och den minns jag mkt väl.

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Björn Forslund

Söråkers Trafik hade väl bruna bussar om jag minns rätt?
Känn dig välkommen i vårt forum!

/Björn

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 februari 2015, 11:56:39 AM
Söråkers Trafik hade väl bruna bussar om jag minns rätt?
Känn dig välkommen i vårt forum!

/Björn

Ja det fanns väl tre olika färgsättningar, i mellanperioden på -70 talet rött/vitt också.

CF110:an på bilden var om jag minns rätt röd/vit på slutet, den gick f.ö en hel del för "Norrbuss" på Stockholm tillsammans med sin jämnåriga syster som Skön-Timrå hade (CDX356), inredningarna i dessa var likartade som den CR 145:orna fick.

BengaB40

Hej RoffeB! Kul att läsa om ditt buss-liv! Det där med motorljud har också varit lite speciellt för mig! Hade 4 olika imitationer i min repertoar under skoltiden: Förkrigs-Scania typ 82/5 med bensinmotor, Volvo B510 med VDA-motor, Scania B15 med "skakfyra" och Scania B21/22 med förkammardiesel. VDA-motorn med sitt smattrande var det jobbigaste men roligaste, var bedövad i läpparna i minst en halvtimme "after the performance"!  Hälsn. BengaB40