Borås den 9 februari [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 10 februari 2015, 18:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Igår måndagen den 9 februari tog jag några bilder i Borås, bl a på BL:s boggibussar på linje 5 och ommärkta/icke ommärkta Transdev-bussar.

BL 071 på Sven Eriksonsgatan på väg mot Sjömarken.

BL 070 i rondellen vid Söderbro, även den på väg mot Sjömarken.

BL 071 i samma rondell på väg mot Ängsgården.

3758 har märkts om till Transdev medan "kompisarna" bakom ännu är Veolia-märkta. Bilden tagen på Söderbrogatan.

3745 tillhör de som ännu är Veolia-märkta - här i rondellen vid Söderbro. Namnet Veolia kommer f ö att dyka upp igen senare i år men då i ett helt annat sammanhang.

Borås Lokaltrafik pysslar om sin vagn 092 lite extra - ja det är ju den som är "Kungens Buss" så det är kanske inte så konstigt. :) Jag tror det var någongång i höstas som den försågs med blanka hjulsidor på bakhjulen, något ingen annan av deras bussar har. Här två bilder tagna igår då den tydligen hade lite problem med sidoskyltningen. För den som undrar över benämningen så härstammar den från kungaparets besök i Borås den 1 september 2011 då de åkte med just denna då helt nya buss.

På Åsbogatan som linje 5.

På Södra torget som linje 6.

En gammal bild på märkningen i fronten - denna har jag visat förut.

Hannes L

Trevliga bilder från Borås. Länge sedan jag var nere nu, men dina bilder gör mig sugen på att åka dit. Visst var det 3758 som kraschade med ett träd för något år sedan om inte minnet sviker?

Bernt Talbrant

Citat från: Hannes L skrivet 15 februari 2015, 20:41:25 PM
Trevliga bilder från Borås. Länge sedan jag var nere nu, men dina bilder gör mig sugen på att åka dit. Visst var det 3758 som kraschade med ett träd för något år sedan om inte minnet sviker?

Det stämmer bra. Så här såg den ut när den stod hos Borås Bil den 8 november 2013.

bussfan

Lars-Håkan_E

Hannes L

Citat från: bussfan skrivet 15 februari 2015, 22:09:51 PM
Har den kommit i trafik än?
Den har varit i trafik i ett halvår tror jag..

Bernt Talbrant

Citat från: Hannes L skrivet 17 februari 2015, 13:23:43 PM
Den har varit i trafik i ett halvår tror jag..

Den "ställdes på" igen redan den 3 februari 2014.

AdmirT

Snyggt! Befinner mig själv i Borås idag till kl 17. Redan vid första bilden vid Södra torget för någon minut sedan blev jag aggressivt bemött av tre förare som skrek och skämde ut sig över hela torget. Suck
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Bor de i Hulta och Hästholmen eller vad det heter? ;)

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2015, 20:57:15 PM

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Jadu det kan man fråga sig.. Jag fick lyssna på olika föredrag idag där en föraren hävdade att det stred mot svensk lag att fota bussar. Detta var redan det tredje föredraget så jag var trött på hen och bara struntade i att svara för jag orkade inte argumentera och försvara mig längre. Sedan på eftermiddagen när jag skulle fota BL 060 då jag inte fotat den tidigare kom samma förare körandes med den och jag fick ett långfinger på köpet denna gång! Helt seriöst nu, vad är det med vissa personer? 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2015, 20:57:15 PM

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Vad spelar det för roll var förarna bor?  ??? Så där skall de ju ändå inte uppföra sig. Det där med att bussförarna inte tål att deras bussar blir fotograferade blir ett allt större problem. Inte bara i Borås utan på många platser. Egentligen borde man ju anmäla till bussbolaget var gång detta händer.

Jag har tagit upp detta med några av de bussförare jag känner - eller som känner igen mig och säger några vänliga ord. Ingen av dem kan förstå sina kollegor som uppför sig på det här sättet.

AdmirT

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2015, 22:09:03 PM
Vad spelar det för roll var förarna bor?  ??? Så där skall de ju ändå inte uppföra sig. Det där med att bussförarna inte tål att deras bussar blir fotograferade blir ett allt större problem. Inte bara i Borås utan på många platser. Egentligen borde man ju anmäla till bussbolaget var gång detta händer.

Jag har tagit upp detta med några av de bussförare jag känner - eller som känner igen mig och säger några vänliga ord. Ingen av dem kan förstå sina kollegor som uppför sig på det här sättet.

Håller helt med dig där! Visst, idag hade jag många trevliga förare som vinkade och från BL var det cirka 5-6 st som passade på att vinka idag och såg glada ut, medan de övriga antingen kallade dit mig och ville hålla ett föredrag eller som andra som struntade i vilket när de blev fotograferade. Att man struntar i det som vissa gjorde det kan jag köpa helt, men att hålla föredrag om att det ska vara "olagligt" och att jag ska "fota bussen för att sedan studera tidpunkt för att vandalisera den" är bara rent ut sagt för mycket! Från Transdev och Nettbuss så var nästan alla förare hur trevliga som helst och de vinkade och log. Dessutom ville de prata innan avgång och de frågade vilken kamera jag hade och det fanns en förare från Transdev som till och med steg ut ur bussen och ville fotograferad bredvid själva fordonet. Så allt var inte negativt från dagens vistelse, men att ändå få så många påpekningar och att förare ska anmäla mig till deras chef är för mycket..

Och som du säger Staffan, de "snälla" förarna förstår inte alls hur man kan bete sig så här.

Bussmicke

Citat från: AdmirT skrivet 18 februari 2015, 22:01:22 PM
Jadu det kan man fråga sig.. Jag fick lyssna på olika föredrag idag där en föraren hävdade att det stred mot svensk lag att fota bussar. Detta var redan det tredje föredraget så jag var trött på hen och bara struntade i att svara för jag orkade inte argumentera och försvara mig längre. Sedan på eftermiddagen när jag skulle fota BL 060 då jag inte fotat den tidigare kom samma förare körandes med den och jag fick ett långfinger på köpet denna gång! Helt seriöst nu, vad är det med vissa personer?

Jag bryr mig inte om såna där idioter. Jag brukar bara fråga om de inte har en tidtabell att följa/jobb att sköta, sedan går jag bara vidare och skiter i dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.