Trådbussar på Kungsgatan i Stockholm den 7 maj 1945

Startat av LYR, 10 februari 2015, 16:29:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Trådbussar på Kungsgatan i Stockholm fredsdagen den 7 maj  1945
efter allt glädjefirande med tömda papperskorgar på gatan från kontoren i husen.

Bild kopierad ur film från Stockholms stadsmuseum  - hela filmen länk:

http://stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=29942

/LYR

BengaB40

Hej! Tack för trådbussbild och länken! Sedan mina föräldrar berättade om den här dagens minnen har sträckan Kungsgatan från Stureplan till korsningen Sveavägen och v.v. varit magisk för mig antingen vid bilkörning,gående,åkande buss eller löpande i Stockholm Marathon! Funderade när jag såg filmsnutten nu, hur länge det gick spårvagnar där?  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Är den första en F1 och den andra F2 pga det lilla bakfönstret?

/Gunnar

Uffe E

Den främsta (höger i bild) är den äldre typen som blev F1 sept-48, den bakre är den vänsterstyrda typen söm
blev F2.                                     Mvh, UE.

Gunnar D

Citat från: Uffe E skrivet 11 februari 2015, 15:59:54 PM
Den främsta (höger i bild) är den äldre typen som blev F1 sept-48, den bakre är den vänsterstyrda typen söm
blev F2.                                     Mvh, UE.

Tack, har äntligen lärt mig ett sätt att särskilja de två typerna om man inte ser fronten eller regnr!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Ibland glömmer man bort Googlefunktionen på internet. Fann där att nr.14 gick mellan Stureplan och Sveavägen fram till 1951 som sista spårvagnslinje på Kungsgatan!  Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Vid ett besök i Malmköping i slutet av 80-talet såg jag en bild av en av de första 20 SS-trådbussarna typ F1 (Motala)  i ett bildmontage på en vägg i museet där. I bildtexten stod det att bussen var planerad att räddas som museiobjekt till eftervärlden men att detta gick i stöpet p.g.a. det allmännt dåliga skicket. Tror ändå att förarplatsens manöverorgan bevarades och fanns utställt under en period någonstans på 60-talet!  Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Citat från: BengaB40 skrivet 11 februari 2015, 19:19:49 PM
Hej! Ibland glömmer man bort Googlefunktionen på internet. Fann där att nr.14 gick mellan Stureplan och Sveavägen fram till 1951 som sista spårvagnslinje på Kungsgatan!  Hälsn. BengaB40
Jag vet inte var du har googlat fram den uppgiften, men den är i vart fall fel. Linje 14 och därmed spårvägstrafiken i Kungsgatan-Sveavägen lades ned 1947.

BengaB40

Hej återigen! Tack Harald för besked! Ska vara vaksammare i fortsättningen i mitt Googlande!  Hälsn. BengaB40  :)

Svempa

1 F1 finns bevarad på Stockholms spårvägsmuseum. Ingen F2 och 3 F3 finns bevarade av SSS och spårvägsmuseum . Det finns t o m  1 F4 tja i delar kvar . hoppas den går att renovera. Hela historien kring den är ju helt otrolig.

Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 11 februari 2015, 21:20:11 PM
Hej igen! Vid ett besök i Malmköping i slutet av 80-talet såg jag en bild av en av de första 20 SS-trådbussarna typ F1 (Motala)  i ett bildmontage på en vägg i museet där. I bildtexten stod det att bussen var planerad att räddas som museiobjekt till eftervärlden men att detta gick i stöpet p.g.a. det allmännt dåliga skicket. Tror ändå att förarplatsens manöverorgan bevarades och fanns utställt under en period någonstans på 60-talet!  Hälsn. BengaB40

Undrar om det inte är den vänsterstyrda SS litt F2 som du menar då. SSS hade en sådan men den gick till skrot någon gång på 70-talet. Övertogs f.ö från Tomteboda blindinstitut. Litt F1 finns en bevarad på Spårvägsmuseet i Stockholm. SSS hade tom en F2 till, den vagn som övertogs högerombyggd och klar från Helsingfors med förflutet från Stockholm. Även den är borta. Har för mig att originalvagnen hette 542 och Helsingforsbussen 602 om jag inte minns fel.

Mr H

BengaB40

Hej! Det är ju fint att Spårvägsmuseet har en komplett F1:a bevarad! Den uppbyggda förarplatsen som jag nämnde fanns utställd när museet invigdes under Odenplan 1963. I Svenska Dagbladets årsbok från det året finns en bild där dåvarande kungen sitter vid ratten och verkar ha kul på invigningsdagen. Fick för mig att den var en rest från en skrotad Motalavagn!  Hälsn. BengaB40