Huvudmeny

VL 200

Startat av Bussmicke, 06 februari 2015, 23:38:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Bussen är ute ca 6-10 och 14-18:30. På eftermiddagen börjar bussen på Finnslätten med avgång 13:56. Bussen kör bara på linje 4 just nu.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

busexperte

Detta är framtiden :)

Elbussen kommer snart till alla byer och i nästa steg ocksa pa fjärrbusslinjen i nagra ar.
Sa blir det billigare pa langt sikt med driftskostnader, mer miljövänligt och antal passagarere för bussarna ökas generellt i hela Europa.

pnott

Kul att den är ute och rullar! Återstår "bara" att lösa frågan om hur den ska laddas för att den ska kunna köra hela dagen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pnott skrivet 07 februari 2015, 15:52:38 PM
Kul att den är ute och rullar! Återstår "bara" att lösa frågan om hur den ska laddas för att den ska kunna köra hela dagen.

Den Ebusco elbuss som har testats i bland annat Karlskrona, Jönköping och Borås rullar 30 mil efter en laddning. Det räcker till för ett normalt stadsbussomlopp. Laddningen tar med rätt utrustning 6 timmar.

Så det är inget större problem.

1896

Jag vill också gärna tro att el bussar är framtiden, men i Borlänge är majoriteten av bussarna ute och rullar till 23.30, och går ut strax efter kl 05.00 på morgonen, däremellan ska bussarna tvättas och städas, så vad gäller laddningen finns en del att jobba på.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 februari 2015, 20:28:49 PM
Jag vill också gärna tro att el bussar är framtiden, men i Borlänge är majoriteten av bussarna ute och rullar till 23.30, och går ut strax efter kl 05.00 på morgonen, däremellan ska bussarna tvättas och städas, så vad gäller laddningen finns en del att jobba på.  :)

På de flesta linjer dras trafiken ned vid 18-tiden så det bör bli bussar över. Städning kan göras medan bussen laddas.

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2015, 22:05:18 PM
På de flesta linjer dras trafiken ned vid 18-tiden så det bör bli bussar över. Städning kan göras medan bussen laddas.

Trafiken dras ned efter kl 18, ja, men det innebär inte att man minskar antalet fordon på alla linjer, det är på sin höjd 3-4 omlopp som går in vid 18 tiden resterande 12 ? trafikeras till kl 23.30. Städning kan säkert ske under laddning, men bussarna måste köras in och ut ur tvätten.

Lars-Håkan_E

30 mil funkar nog på ett delat omlopp i mindre tätorter med lite tomkörningar och laddmöjligheter dagtid, jag kikade snabbt på en så liten tätort som Visby och där blir det inte många mil tillgodo för bussar som rullar 06-19 resp 06-22.

Det riskerar att bli extremt dyrt om man måste ha två fordon för ett sådant omlopp, frågan är också om bussarna verkligen klarar 30 mil när det är 10 grader kallt och mörkt en stor del av dagen.

Lars_L

Nu är ju Borlänge-Falun rätt speciellt. Man drar förvisso ner på trafiken på kvällen, men omloppsvinsten blir rätt dålig på grund av långa regleringstider för att kunna klara gemensam passning i centrum.

I de flesta städer brukar det dock vara betydligt färre omlopp kvällstid. Dock blir det ju oavsett en kostnad schematekniskt. Men å andra sidan är det väl inte värre än de gamla etanolledbussarna i Stockholms innerstad som väl också bara klarade 8-9 timmar på en tankning. Dock att man på dem givetvis haft fler procentuell andel omlopp ute i högtrafik.

Sedan är väl frågan hur energiåtgången påverkas av andra saker, såsom antal stopp och dörröppningar etc. Det där med angiven prestanda brukar ju kunna skilja sig en del från verklig trafik.

Jag tror också dock på eltekniken. Rätt mycket faktiskt. Både för långsam laddning och snabbladdning. Problemet är fortfarande att vilken lösning som fungerar är beroende av hur linjen ser ut och hur stor del av dagen fordonen används. Därför behövs fortfarande en kombination. Detta är nackdelen i dagsläget.

Prestandan för långsam laddning måste nog komma upp i omkring 50 mil på 5-6 timmars laddning för att kunna fungera rakt av i stadstrafik. Men det kräver antagligen fortfarande att det finns en liten omloppsökning under högtrafik för att det inte skall kräva extra fordon. Där börjar vi dock närma oss den prestanda som nog kommer att behövas för att de ska slå igenom helt och hållet. Men med den teknikutveckling som sker, är jag dock optimistisk kring att vi snart kommer röra oss på de nivåerna.