SL varnar för dyrare biljetter

Startat av eldani, 06 februari 2015, 14:42:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Det kan också bli tal om indragna turer, när landstinget måste spara pengar.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2829148-sl-varnar-for-dyrare-biljetter

Vet någon när dom höjde biljetterpriset senast?

Henke

2011-09-01 har jag för mig senaste taxa höjningen var i SL-trafiken.

Henke

Fler biljettkontroller utanför tullarna tror jag är en lösning för att få in fler kronor till SL.   Jag kör mest L 433-434 (SL), och vet att det är många som gör fel med reskassan och zonerna. Och andelen sms-biljetter är extremt hög bland ungdomarna. Skulle gissa på att 9 av 10 är falska.  Märks tydligast vid t.ex hpl Grisslinge när de går på med färska ABC-biljetter och ska till Stavsnäs/Djurö...

Synd om dem som gör rätt för sig hur som helst- Det är dom ärliga som får betala för dom oärliga fuskar.  Hade alla betalat för sig på rätt sätt, så hade säkert ingen höjning av biljettpriset behövts.

yngrot

Felet SL gör att höja alldeles för sällan.. Västtrafik höjer varje år  då blir höjningen lägre.  Men visst om alla betala vad de ska så kommer rätt mycket mera pengar in..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

SL gör sitt till för att elda på inflationen ::)

Affe/Märsta

Hej!
Håller med Henke, fler kontroller i förorterna, har aldrig sett någon här i Märsta eller Upplands-Väsby,
många som åker till och från jobbet har reducerat månadskort, jag tror inte att alla dom är berättigade till detta, och detta fusk med SMS-biljetter som är hopplösa att läsa.
Och alla dom som kliver på och biljetten tagit slut och vill åka med till stationen för att tanka på,eller har glömt skolkortet hemma,  dålig information från SL att man kan faktiskt köpa ny biljett innan den gamla tar slut så man slipper tjafsandet. När man påtalar till TIL om folk som inte har biljett så får man uppmaningen tryck på knappen "Betalningsvägran", men det känns som att man trycker bara för att vi skall tro att det händer något men det är ju genomskådat att det är lika med 0 att trycka på den.

Affe Märsta.

Ersa

Jag har fått intrycket att knappen "betalningsvägran" främst kommit till för att säkerställa VBP-ersättningen. Inte för att få ut kontrollanter på de linjer med mest fusk.

Nico

I grund kan man säga att knappen "Betalningsvägran" dels är till för att samla statistik och dels för att föraren på så vis ändå kan markera det inträffade utan att riskera att komma i kläm. Att använda knappen vid betalningsvägran och sedan rulla är då att föredra istället för att (som vissa gör) driva det till sin spets genom att vägra köra och kalla på väktare. Att välja det senare leder tyvärr ofta till sen eller inställd tur vilket knappast är till gagn för de övriga stackarna ombord som gjort rätt för sig. I värsta fall har det ju även inträffat att förarna vid en direkt konfrontation blivit misshandlade av dem som de nekat. Då är det som sagt bättre att be att få se biljetten osv. och om det ändå nekas då inte framhärda utan köra vidare. Däremot förstår jag att det ofta känns frustrerande, men det är ändå bättre att bita ihop och samla in statistik för att sedan låta det vara upp till Trafikförvaltningen att besluta om vidare insatser.

Att kontrollanter på bussarna inte märks så ofta handlar dels om att det faktiskt är en väldigt stort trafikapparat de ska kolla (och de är ute i princip varje dag) och dels om att svinnet/smitningarna här är procentuellt sett mycket lägre på bussarna än vad det är inom spårtrafiken. Mest handlar det på bussarna även om trixande med färdbevisen och det är även något som är svårt för en förare att snabbt kontrollera. I synnerhet att göra detta på ett tidseffektivt vis och då helt utan utrustning för att kolla... vilket kontrollanterna har. Att det sitter en förare som på något vis måste passeras gör det dock faktiskt svårare att planka än som inom spårtrafiken där folk i vissa fall tidigare (med de gamla spärrarna) bara hoppade bock över spärren och numera bara tar rygg på någon och följer med vederbörande genom. Grovt räknat så ligger mest fokus på t-banan som får uppåt 45 % av kontrollen, men som även har överlägset flest plankare. Resten av insatserna fördelas mellan buss och övrig spårtrafik.

I bussarnas fall blir det även då ganska naturligt att man går på de områden där man har mest problem, dvs. det är sällan större idé (om man ser på det krasst ekonomiskt) eller effektivt att gå på högtrafikslinjer med många arbetspendlare eller på ett ytterlinje som kanske har 6-7 näsor ombord en vardagsförmiddag. Istället går man på områden med tunga linjer i City eller i närförort. Jämför med att det oftast bara är slöseri med resurser att ha en nykterhetskontroll på en bakgata i Huddinge en vardagsnatt jämfört med att kanske ha den i anslutning till ett större köpecenter en lördagsförmiddag eller i Värtan när det kommit in en färja.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2015, 09:45:58 AM
Jag har fått intrycket att knappen "betalningsvägran" främst kommit till för att säkerställa VBP-ersättningen. Inte för att få ut kontrollanter på de linjer med mest fusk.

Och jag har hört att diskussioner förs huruvida man ens ska få betalt när den knappen används.

buskörare

Citat från: Affe/Märsta skrivet 08 februari 2015, 08:45:42 AM
Hej!
Håller med Henke, fler kontroller i förorterna, har aldrig sett någon här i Märsta eller Upplands-Väsby,
många som åker till och från jobbet har reducerat månadskort, jag tror inte att alla dom är berättigade till detta, och detta fusk med SMS-biljetter som är hopplösa att läsa.
Och alla dom som kliver på och biljetten tagit slut och vill åka med till stationen för att tanka på,eller har glömt skolkortet hemma,  dålig information från SL att man kan faktiskt köpa ny biljett innan den gamla tar slut så man slipper tjafsandet. När man påtalar till TIL om folk som inte har biljett så får man uppmaningen tryck på knappen "Betalningsvägran", men det känns som att man trycker bara för att vi skall tro att det händer något men det är ju genomskådat att det är lika med 0 att trycka på den.

TIL kan inte göra nått annat, knappen går direkt till SL så det ligger på dom att göra nått i slutänden. Ett tag gick knappen till trafikledningen, men så är det inte längre.

Nico

Alltså ett förtydligande... knappen/funktionen har inget med VBP att göra. Den finns och används på samtliga områden, alltså även sådana som inte har VBP-avtal.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Fast inget tyder väl på att fuskåkandet ökat vad jag förstår. Det blir givetvis mycket kvällstid med ex.vis ungdomar - men den procentuella andelen utifrån det totala resandet blir säkert ändå rätt litet. Dagtid har ju även de flesta ungdomar skolkort av något slag.

Och troligen skulle väl ungdomarna ändå inte åka ifall det kostade - utan gå, cykla eller chansa med att fuskåka hur intensiv kontrollen än var.

Däremot är det intressant det där med kort på reducerat pris. Samtidigt är det förstås väldigt många studenter som åker kollektivt. Idag pluggar ju folk som är medelålders också på ett helt annat sätt än för 20- år sedan.  För det är ju något SL också noterar som en orsak till sämre intäkter än förväntat - alltså att fler åker på reducerad biljett. Men överlag tycks ju problemet vara att folk köper billigare biljetter generellt - alltså 30-dagarskort istället för reskassa.

kanske hänger det också ihop med att steget från "reskassa" till 30-dagarsbiljett blir mycket mindre när man står vid apparaten och själv ska välja? Det är svårt att veta hur mycket man har på kortet i alla lägen och 200 kronor åker man ju upp rätt snabbt, även på korta avstånd. Det kanske blir naturligt då att man räknar på om man tjänar in kortet. Jag tror många känner en frihet också i det - att även om det går ganska jämt upp, eller till och med blir något dyrare med periodkort, så slipper man "tänka" varje gång innan man ska åka.

Tidigare var nog avståndet från häfte till kort betydligt större än idag. Samtidigt som förstås vinsten att åka med reskassa jämfört med periodkort är mycket mindre idag än skillnaden mellan häfte och kort för 10 år sedan. Åkte man dagligen förr i tiden en dubbelresa inom en zon var det ju ändå billigare en periodkort. Så är det ju inte längre. Kanske har fler upptäckt det? Åker man mer än 32 enkelresor per månad, så lönar det sig ju med periodkort även om man bara åker i en zon, åker man i två zoner räcker det ju med 22 enkelresor till och med.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist