Skelleftebuss 121-122

Startat av Bussmicke, 06 februari 2015, 12:45:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Trevliga bilder. Båda dessa bussar kan man fortfarande se i Skellefte. 121 går ofta som skolbuss men kan liksom 122 även dyka upp på linje 2 som 208 heter numera.

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Skellefteå  är väl enda  staden där bussar får rulla tills de är slutkörda och inte tas ur trafik efter redan 10år.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jona

Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2015, 16:34:11 PM
Skellefteå  är väl enda  staden där bussar får rulla tills de är slutkörda och inte tas ur trafik efter redan 10år..

Glöm inte Luleå, LLT har fortfarande ledvagnar från mitten av 80 talet kvar i drift. På skollinjerna, 4X linjenummer plus på linje 10.
Dessa ledvagnar är äldre än dessa 2 från Skelleftebuss.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Adrian Langemar

Även VL har en del gamla bussar kvar i trafik, vilket kan ses här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,65011.0.html

Gemensamt för alla dessa tre företag är att åtminstone delar av deras trafik utförs utan upphandling. Att köra bussar i trafik så här länge kräver ordentligt underhåll. Det är sällan lönsamt i upphandlad trafik där utföraren inte kan veta om det finns någon användning för bussarna efter att avtalet har gått ut, så där måste man byta ut bussarna oftare. Det slipper skattebetalarna och resenärerna i Västmanland, Skellefteå och Luleå betala för.

Walter

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 februari 2015, 17:47:05 PM
Även VL har en del gamla bussar kvar i trafik, vilket kan ses här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,65011.0.html

Gemensamt för alla dessa tre företag är att åtminstone delar av deras trafik utförs utan upphandling. Att köra bussar i trafik så här länge kräver ordentligt underhåll. Det är sällan lönsamt i upphandlad trafik där utföraren inte kan veta om det finns någon användning för bussarna efter att avtalet har gått ut, så där måste man byta ut bussarna oftare. Det slipper skattebetalarna och resenärerna i Västmanland, Skellefteå och Luleå betala för.

Ja men de får betala för annat istället
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Greger Larsson

Vill minnas att Bussmicke(himself) åkte med en sväng till "Berschan" vid det här tillfället 1997, men jag kommer inte ihåg vilken buss jag hade. Bör ha varit en ledvagn i a f, möjligen 119.

1896

Citat från: Walter skrivet 07 februari 2015, 18:42:55 PM

Som vadå ?  ???  Vad ska det inte kosta rent administrativt bara för att återkommande upphandla kollektivtrafik ?  ???

yngrot

Citat från: Jona skrivet 07 februari 2015, 16:40:44 PM
Glöm inte Luleå, LLT har fortfarande ledvagnar från mitten av 80 talet kvar i drift. På skollinjerna, 4X linjenummer plus på linje 10.
Dessa ledvagnar är äldre än dessa 2 från Skelleftebuss.

/Jona

Du har rätt jag glömde LLT.. Inte illa hålla liv i vagnar från 80 talet.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 februari 2015, 19:08:03 PM
Vill minnas att Bussmicke(himself) åkte med en sväng till "Berschan" vid det här tillfället 1997, men jag kommer inte ihåg vilken buss jag hade. Bör ha varit en ledvagn i a f, möjligen 119.

Berschan?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Berschan = smeknamn för Bergsbyn. Ligger mellan staaan å hamn...

J

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Nån sån resa har jag inget minne av
//Bussmicke.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2015, 16:34:11 PM

Den största skillnaden mellan de kommunala bolagen Skelleftebuss och LLT jämfört med stordriften i södra halvan av landet, måste ändå vara hur man sköter om bussarna. Då de kommunala bolagen inte kör sönder fordonen, utan istället tar hand om dem, är de inte helt utslitna då de fyller 10 år.
Upphandlat eller egen regi är inte frågan enligt min mening, utan mera långsiktigt tänk, rejäl skötsel och erfarna förare som kan köra. Vilket även svenska smååkare, samt större bolag som Bergkvarabuss klarar av.

Citat från: Walter skrivet 07 februari 2015, 18:42:55 PM

Jag tror ändå att bussresenärerna runtom Kårsta, Vallentuna och Åkersberga skulle häpna av att i Luleå och Skellefteå kunna få se motsatsen till hur SL anser att man måste bedriva busstrafik.