Tips till SJ! Så gör man med snö på rälsen...

Startat av eldani, 05 februari 2015, 18:31:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Här ruckar inte lite vinterväder på tidtabellen.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/tips-till-sj-sa-gor-man-med-sno-pa-ralsen/

Som sejs på filmklippet så är det något som SJ ska lära sej hur man röjer snö från spåren. Sen tycker jag att filmklippet är ganska maffigt att tita på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: eldani skrivet 05 februari 2015, 18:31:17 PM
Här ruckar inte lite vinterväder på tidtabellen.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/tips-till-sj-sa-gor-man-med-sno-pa-ralsen/

Som sejs på filmklippet så är det något som SJ ska lära sej hur man röjer snö från spåren. Sen tycker jag att filmklippet är ganska maffigt att tita på.

Sedan 1988 är det inte SJ som svarar för snöröjningen på svenska järnvägar utan först Banverket och nu Trafikverket. Tänk att journalister aldrig kan lära sig det.

I övrigt vill jag sätta ett frågetecken för om man verkligen skall låta tåg i trafik ploga järnvägen om det är så mycket snö. Kolla bara på bilden där hela frontrutan är täckt av snö. Lokföraren lär inte ha någon framåtsikt alls.

Nej, här har vare sig SJ eller Trafikverket något att lära. Däremot har Expressen lite att lära om vem som ansvar för vad vid järnvägen. Det är ju otroligt att detta inte kan ha kommit in i en journalisthjärna på över 25 år.


Lars-Håkan_E

I lössnö på öppen bana är det nog inga problem men risken för att man kliver ur vid passage av övergångar där vägarna plogats och sandats lär vara extremt stor

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2015, 19:10:11 PM
I lössnö på öppen bana är det nog inga problem men risken för att man kliver ur vid passage av övergångar där vägarna plogats och sandats lär vara extremt stor

Jovisst är det så. I lössnö skulle det för övrigt inte vara några större problem för ett vanligt SJ-tåg att ploga banan heller. Det är värre om det bildats drivor och i synnerhet i Skåne där jordarterna gör att dessa blir som betong.

Det sägs att grönländskan har 200 olika ord för snö. Det är förvisso inte sant men det finns säkert 200 olika former av snö såväl hos oss som hos dem. Så det som fungerar vid ett slags snö kanske inte fungerar alls vid ett annat slags snö.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2015, 19:16:40 PM
Jovisst är det så. I lössnö skulle det för övrigt inte vara några större problem för ett vanligt SJ-tåg att ploga banan heller. Det är värre om det bildats drivor och i synnerhet i Skåne där jordarterna gör att dessa blir som betong.

Det sägs att grönländskan har 200 olika ord för snö. Det är förvisso inte sant men det finns säkert 200 olika former av snö såväl hos oss som hos dem. Så det som fungerar vid ett slags snö kanske inte fungerar alls vid ett annat slags snö.

Ett exempel som blev rätt så talande. För något år sedan spårade ett Öresundståg ur i växeln söder om Halmstad där banan mot Markaryd viker av. Anledningen till urspårningen var snö och is som tillsammans med jord packat sig i den halländska blåsten och format sig till något hårt på olyckligt ställe i växeln. Det som var fascinerande var att när man såg bilder från incidenten syntes nästan ingen snö alls över landskapet runtomkring så den allmänna reaktionen blev ju "men var är egentligen den där snön som ska ha orsakat urspårningen?". Visst, det var flera olyckliga omständigheter bakom detta och det är ganska ovanligt på det hela taget, men ändå. Det behövdes bara väldigt lite snö och is, men av fel typ på fel plats i stark blåst och så var urspårningen ett faktum.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-