Huvudmeny

SL linje 161X

Startat av Jimmy, 04 februari 2015, 18:33:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej!
Har 161X kommit igång ännu?
Var hittar man tidtabellen?

Med vänlig hälsning
Jimmy

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jimmy

I december kom det en linjebeskrivning från SL som skulle börja gälla 2015-01-07.

161X ÄLVSJÖ STATION – VÄSTBERGA
Älvsjö station (J) ↓
Älvsjögården ↓
Kämpetorpsskolan ↓
Nippervägen ↓
Hökmossens gård ↓
Västbergavägen ↓
Solbergaskolan ↓

Jimmy

Adrian Langemar

Citat från: Jimmy skrivet 04 februari 2015, 18:33:38 PM
Hej!
Har 161X kommit igång ännu?
Var hittar man tidtabellen?

Med vänlig hälsning
Jimmy

Tiderna finns i reseplaneraren.
Endast skoldagar:
Älvsjö 7.20 - Solbergaskolan 7.33
Älvsjö 7.44 - Solbergaskolan 7.57

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jimmy

Tack för det Adrian och Kvarne.
Då kan jag få till busshistoriken för den linjen också.

Jimmy

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 februari 2015, 19:06:22 PM
Tiderna finns i reseplaneraren.
Endast skoldagar:
Älvsjö 7.20 - Solbergaskolan 7.33
Älvsjö 7.44 - Solbergaskolan 7.57
Hittade hållplatsen i Älvsjö

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Undras varför det står"Lerkrogsvägen"där när den tydligen körs till Solbergaskolan ???
Underlättar inte för skolbarnen(för vilken den är tänkt...)/Ulf

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 februari 2015, 21:42:52 PM
Undras varför det står"Lerkrogsvägen"där när den tydligen körs till Solbergaskolan ???
Underlättar inte för skolbarnen(för vilken den är tänkt...)/Ulf

Solbergaskolan ligger vid Lerkrogsvägen... :-\

Jimmy

Det rätta namnet på slutdestinationen på hållplatsskylten borde (enligt linjebeskrivningen) vara Västberga.
Ändhållplatsen heter dock Solbergaskolan (vilket också hade funkat som destination).
Lerkrogsvägen är namnet på gatan där ändhållplatsstolpen ska stå (om det finns en sådan).

Men varför i fridens namn ska texten för 161X vara tre gånger så stor som de övriga linjernas?
161X har två avgångar m-f, linje 161 har 59!

Den som fixade skylten borde rimligen själv ha reagerat på hur fult det ser ut.

Jimmy

Bussmicke

SL...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 februari 2015, 11:43:44 AM
SL...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Är det verkligen SL? Jag hade för mig att nästan allt ansvar är utlejt på operatörerna numera. Även all skötsel av hållplatser och deras skyltning.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2015, 12:10:51 PM
Är det verkligen SL? Jag hade för mig att nästan allt ansvar är utlejt på operatörerna numera. Även all skötsel av hållplatser och deras skyltning.

Visst är det så. Det är ju Keolis som ansvarar för hållplatsskötsel. Däremot är det väl SL som kommit på att man ska ha nya skyltar med mindre text. Här har det väl helt enkelt "klickat" när man skulle sätta upp texten, så att man bara har haft med sig textning för normalskyltarna. Eller att den som satt upp, har satt upp fel klisterlapp på fel hållplatsskylt.

Däremot kan man ju hålla med om att det ser rätt dåligt ut när man tittar sig omkring i Stockholm, vad gäller allt från konditionen på hållplatsskyltar till uppsättning av tidtabeller och skyltar med gammal information. Känns som att det skulle behövas att någon tog lite ansvar högre upp i organisationen - hos SL - eller hos entreprenörerna för detta. Men å andra sidan är det väl ganska lågt prioriterat, då just sådant inte genererar något vite och entreprenörerna givetvis vill ha ytterligare ersättning för mer arbetsuppgifter.