Bussar som överförts till Skrotkalle

Startat av eldani, 03 februari 2015, 20:38:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Nu har dom gamla Arriva Norrort bussar hamnat hos Skrotkalle och Vagnnummer som är här är när dom var hos Arriva. Och det är Volvo B9SALE 8500 och det är (UON659 8150) (UON679 8151) (UON689 8152) (UON699 8153) (UON709 8154) (UON719 8155) (UON739 8156) (UON749 8157) (UON389 8158) och (UON939 8159). Dom är nu registrerad hos Skrotkalle från och med den 2015-01-28. Det lutar väl att dom blir skrot nu. Jag vet ej om Skrotkalle säljer bussar österut? Men det kan väl någon annan svar på det.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Citat från: eldani skrivet 03 februari 2015, 20:38:34 PM
Nu har dom gamla Arriva Norrort bussar hamnat hos Skrotkalle och Vagnnummer som är här är när dom var hos Arriva. Och det är Volvo B9SALE 8500 och det är (UON659 8150) (UON679 8151) (UON689 8152) (UON699 8153) (UON709 8154) (UON719 8155) (UON739 8156) (UON749 8157) (UON389 8158) och (UON939 8159). Dom är nu registrerad hos Skrotkalle från och med den 2015-01-28. Det lutar väl att dom blir skrot nu. Jag vet ej om Skrotkalle säljer bussar österut? Men det kan väl någon annan svar på det.

Får jag bara fråga, med risk för att låta extremt grinig, varför skriver du hela tiden vagnsnummer inom parentes och med reg-nr?
Det blir mycket enklare att bara bunta ihop vagnarna, i detta fall skriva 8150-8159.

eldani

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 februari 2015, 21:44:44 PM
Får jag bara fråga, med risk för att låta extremt grinig, varför skriver du hela tiden vagnsnummer inom parentes och med reg-nr?
Det blir mycket enklare att bara bunta ihop vagnarna, i detta fall skriva 8150-8159.

Det har bar blivit så.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 03 februari 2015, 20:39:45 PM
Otroligt att dessa skrotas redan

Otroligt? Nja, egentligen inte. Då Keolis börjat skrota ut liknande -06or är det ju inte helt förvånande att dessa 11 år gamla -04or även försvinner från Arriva. Utanför rikets gränser har begagnade Volvo B9S inga framtidsutsikter. Om man ska vara ärlig finns det ju inte ens jobb för begagnade Volvo B9S ens utanför Stockholms län.
Knappt inom länet. Varken inom Norrtälje trafikområde eller norra halvan av Vallentuna kommun är de överdrivet önskvärda från majoriteten förare och passagerare. Efter nästa upphandling av Umeå sägs det att B9S ska väck från stan, oavsett om nuvarande operatör får stanna.

Dock kunde ju Veolia Östergötland verkligen speca bussar mycket bra, så visst är det lite trist att dessa välisolerade B9S med nyckelstart, 4-läges retarderspak, fjädrad förarstol, passagerarbälten och annat kul försvinner, medan många andra äldre (betydligt sämre utrustade) fordon förväntas leva vidare, kan ju verka lite underligt; men så ser ju verkligheten ut idag med upphandlingarna, storområdena, storoperatörerna och deras stordrift.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2015, 22:20:14 PM
Otroligt? Nja, egentligen inte. Då Keolis börjat skrota ut liknande -06or är det ju inte helt förvånande att dessa 11 år gamla -04or även försvinner från Arriva. Utanför rikets gränser har begagnade Volvo B9S inga framtidsutsikter. Om man ska vara ärlig finns det ju inte ens jobb för begagnade Volvo B9S ens utanför Stockholms län.
Knappt inom länet. Varken inom Norrtälje trafikområde eller norra halvan av Vallentuna kommun är de överdrivet önskvärda från majoriteten förare och passagerare. Efter nästa upphandling av Umeå sägs det att B9S ska väck från stan, oavsett om nuvarande operatör får stanna.

Dock kunde ju Veolia Östergötland verkligen speca bussar mycket bra, så visst är det lite trist att dessa välisolerade B9S med nyckelstart, 4-läges retarderspak, fjädrad förarstol, passagerarbälten och annat kul försvinner, medan många andra äldre (betydligt sämre utrustade) fordon förväntas leva vidare, kan ju verka lite underligt; men så ser ju verkligheten ut idag med upphandlingarna, storområdena, storoperatörerna och deras stordrift.

På vilket sätt är det bättre med 4 - läges retarderspak än retardern i bromsade alen med 4 lägen som de SL-beställda B9  har?

Ulf Berlin

Märkligt att inte dessa"sparas"för att användas på Nynäsavstängningen vecka 26-31 i sommar.../Ulf

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 04 februari 2015, 06:53:09 AM
På vilket sätt är det bättre med 4 - läges retarderspak än retardern i bromspedalen med 4 lägen som de SL-beställda B9  har?

Jag föredrar fyra lägen i spaken samt ett läge i bromspedalen, framför enbart ett läge i bromspedalen. Kanske pga att jag personligen haft retarderspakar i nästan alla 90- och 00-talsbussar jag kört i yrkeslivet, och att jag därför tycker att det fattas något viktigt när den saknas.
Varför "SL-snåla" då man kan få bägge alternativ i samma buss, utan att det ena behöver utesluta det andra? :)

Därför är jag gärna tydlig med att jag alltid blir glad över att sätta mig i bussar specade av folk som kan något. T.ex Veolia Östergötland och Danielssons Busstrafik. :D

Lars-Håkan_E

Nu får jag hålla med Erik för andra gången på en knapp vecka :-)

Orsaken till att man i SL området inte önskar separatmanövrerad retarder är ju p.ga att man av hävd inte litar på att den då används tillräckligt ofta med högre slitage på bromsband/klotsar som följd.

I tätortstrafik är ju också en separat spak en aning opraktisk men i övrigt så.

4 stegs kontakt i bromspedalen utan separat strömställare för 1/1 o ½ effekt tycker jag personligen inte är skoj, de som har kört de Volvo led o boggibussar som dåvarande Swebus under Stagecoach tiden köpte in med Voith D864 låda vet ungefär vad jag menar :-)

Det hela utmynnar lite i det här att man måste lita på att chauffören själv med hjälp av utbildning och erfarenhet kan avgöra vad som är bäst för varje tillfälle

Lars_L

Men däremot tycker jag busstypen "dissas" lite väl mycket ur passagerarperspektiv. Visst, det går väl inget vidare bra att sitta och skriva under färd, men den är ändå rätt mysig och känns "ombonad", i alla fall i jämförelse med de alternativ som erbjuds i Stockholmsområdet. Tycker nog allt att den är bättre än sitt rykte.

En "riktig" regionalbuss skulle givetvis vara att föredra, men att åka modifierade förortsbussar från Man, eller Scania i regionaltrafik är då sannerligen ingen höjdare.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 04 februari 2015, 13:28:57 PM
Men däremot tycker jag busstypen "dissas" lite väl mycket ur passagerarperspektiv. Visst, det går väl inget vidare bra att sitta och skriva under färd, men den är ändå rätt mysig och känns "ombonad", i alla fall i jämförelse med de alternativ som erbjuds i Stockholmsområdet. Tycker nog allt att den är bättre än sitt rykte.

En "riktig" regionalbuss skulle givetvis vara att föredra, men att åka modifierade förortsbussar från Man, eller Scania i regionaltrafik är då sannerligen ingen höjdare.

Jag håller med om att den är ombonad. Däremot förlorar den mycket på att den låter extremt mycket på insidan och därför inte ger nån vidare åkkomfort nu när man gärna vill prata i telefon och så.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2015, 22:20:14 PM
Otroligt? Nja, egentligen inte. Då Keolis börjat skrota ut liknande -06or är det ju inte helt förvånande att dessa 11 år gamla -04or även försvinner från Arriva. Utanför rikets gränser har begagnade Volvo B9S inga framtidsutsikter. Om man ska vara ärlig finns det ju inte ens jobb för begagnade Volvo B9S ens utanför Stockholms län.
Knappt inom länet. Varken inom Norrtälje trafikområde eller norra halvan av Vallentuna kommun är de överdrivet önskvärda från majoriteten förare och passagerare. Efter nästa upphandling av Umeå sägs det att B9S ska väck från stan, oavsett om nuvarande operatör får stanna.

Dock kunde ju Veolia Östergötland verkligen speca bussar mycket bra, så visst är det lite trist att dessa välisolerade B9S med nyckelstart, 4-läges retarderspak, fjädrad förarstol, passagerarbälten och annat kul försvinner, medan många andra äldre (betydligt sämre utrustade) fordon förväntas leva vidare, kan ju verka lite underligt; men så ser ju verkligheten ut idag med upphandlingarna, storområdena, storoperatörerna och deras stordrift.
Det vore väldigt synd om B9S skulle försvinna från Umeå. Det är de enda bussar i Umeå som jag uppskattar att köra.
Sliriga, men pålitliga. Man utsätts inte för några otrevliga överraskningar i halka. Övriga bussar i Umeå är bara rullande lik med dåliga
vägegenskaper i vinterväder.  Scania ledvagnarna har ett antispinnsystem som håller på att slita nacken ur led när de aktiveras.
Solarisvagnarna (12m) är ohyggligt instabila vid inbromsning. 53XX och 57XX-serien dom kan sticka iväg vilket håll som helst i halka.

eldani

Nu har Skrotkalle fåt några bussar och det är.
Det är fördetta Nobina  5852 TXB 829 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-10-20
Det är fördetta Nobina  5853 TXB 832 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-09-11
Det är fördetta Nobina  6339 XRK 781 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6346 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6488 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6489 XSD 947 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6500 XSD 968 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-07-11
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.

eldani

Nu har Skrotkalle fåt en buss och det är.
Det är före detta Nobina 6773 AMY 540 av modellen MAN Lion´s Coach L R08. Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-27  och den är Avställd 2015-03-25.
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.

Ulf Berlin

Citat från: eldani skrivet 30 mars 2015, 22:01:04 PM
Nu har Skrotkalle fåt några bussar och det är.
Det är fördetta Nobina  5852 TXB 829 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-10-20
Det är fördetta Nobina  5853 TXB 832 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-03-09 och den är Avställd 2014-09-11
Det är fördetta Nobina  6339 XRK 781 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6346 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6488 XSD 793 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6489 XSD 947 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-06-19
Det är fördetta Nobina  6500 XSD 968 Den är registrerade hos Skrotkalle från och med den 2015-02-25 och den är Avställd 2014-07-11
Det lutar väl att dom blir skrot nu eller kanske gå österut.
Var kommer dessa ifrån för trafikeringsområde?/Ulf