Nobina 9901 åter till Keolis

Startat av Bese001, 02 februari 2015, 19:47:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

2015-01-30 har denna buss, CSW 892, åter registrerats på Keolis (Norsborg). Den registrerades på Nobina Södertälje 2014-10-14 och kom då från Keolis.

Ersa

Det är väl ett leasingfordon som alltid ägts av Scania, men som "hyrs ut" till olika SL-operatörer vid behov?

Bese001

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 19:51:59 PM
Det är väl ett leasingfordon som alltid ägts av Scania, men som "hyrs ut" till olika SL-operatörer vid behov?

Så kan det säkert vara. Jag bara noterade att den var flyttad och antagligen inte går i Södertälje längre.
Ska man vara riktigt noga, och det ska man väl  :), så står numera Keolis Norsborg som brukare i bilregistret.

Frågan kring själva ägandet har ju varit föremål för diskussion tidigare och de bussar som brukas av Nobina har flera olika Leasinggivare:
t.ex. VFS Nordic AB (den nya 7957), Nordea Finans (7224) och Neokapital AB (6567).

Kan någon reda ut detta så blir ingen gladare än jag :)

Fredde

Kan lägga till att 9903 numera är i Nacka-Värmdö, vill minnas att den idag rullade på Ramsmora-omlopp.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 19:51:59 PM
Citat från: Bese001 skrivet 02 februari 2015, 20:18:04 PM
Så kan det säkert vara. Jag bara noterade att den var flyttad och antagligen inte går i Södertälje längre.
Ska man vara riktigt noga, och det ska man väl  :), så står numera Keolis Norsborg som brukare i bilregistret.

Frågan kring själva ägandet har ju varit föremål för diskussion tidigare och de bussar som brukas av Nobina har flera olika Leasinggivare:
t.ex. VFS Nordic AB (den nya 7957), Nordea Finans (7224) och Neokapital AB (6567).

Kan någon reda ut detta så blir ingen gladare än jag :)

Ersa har svarat helt korrekt när det gäller Scaniorna i 99xx-serien. Det är ett särskilt upplägg för att minimera störningar på ordinarie flottan vid kampanjjobb och annat som ligger utanför normalt underhållsarbete. Med Scania som ägare, hyrs de ut till och bokförs på resp. trafikutövare. Ett flexibelt sätt att betala för en vagnreserv som bara behövs då och då.

Leasinggivare för ordinarie vagnpark kan vara olika, fristående banker, eller finansbolag nära allierade med tillverkare osv. Leasing är en vanlig finansieringsmetod.

Frippe Fribas

I just detta fall var det ett lån av Scania pga sena reservdelar till en annan buss.