T23 113 på Bangården i Hässelby Vst

Startat av Ove Bojarp, 19 november 2007, 18:35:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Fotat under en av de dagar man då hade "Silverpilen", innan även den epoken
    lades ned. 

Signvard

Det mullret minns jag från Spånga station, när pendeln hade företräde. MaK skall avnjutas med raka rör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Signvard skrivet 19 november 2007, 18:37:53 PM
Det mullret minns jag från Spånga station, när pendeln hade företräde. MaK skall avnjutas med raka rör.

Och "som vanligt" körde av T23 113, Hagalunds enda T23-a. Men det kunde också förekomma ånglok i det här tåget så långt fram som till 1973. Det året slopades nämligen ångloken i aktiv tjänst vid SJ.

Ove Bojarp

Ja, det mest förekommande ångloket var 1331.

S Svensson

T23 113 sändes söderut till Halmstad och tjänstgöring i västra Sverige utom Göteborg. Loket var det första som byggdes om till normalspår med nytt ramverk. Hytten var för de första tre loken smal ursprunglig.Alla tre fick breddad hytt och flyttad till Halmstad. Lokek användes  huvudsakligen i växlingstjänst, även om det är ett linjelok.Växellådan var  i linjeutförande utan efterväxel.

Bengt Jönsson

Citat från: Ove Bojarp skrivet 19 november 2007, 18:35:24 PM

Fotat under en av de dagar man då hade "Silverpilen", innan även den epoken
    lades ned. 

Har för mig att sopförbränningen i ute i Hässelby lades ner 1984 men när slutade soptågen /silverpilarna    att rulla?  Har för mig att just detta lite speciella tåg även förekommer i en av "Tvillingdetektivböckerna"

/B

Ove Bojarp

Har för mig att Silverpilen slutade rulla någonstans under 70-talet.
Tror inte de rullade när jagförflyttades till Östersund 1976, så någonstans
runt mitten av 70-talen, om jag inte minns fel.

Donny Lindberg

Citat från: Ove Bojarp skrivet 22 november 2007, 18:53:51 PM
Har för mig att Silverpilen slutade rulla någonstans under 70-talet.
Tror inte de rullade när jagförflyttades till Östersund 1976, så någonstans
runt mitten av 70-talen, om jag inte minns fel.

Silverpilen, dvs soptrafiken försvann 1970/DL

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2007, 19:04:30 PM
Och "som vanligt" körde av T23 113, Hagalunds enda T23-a.

Att T23 113 fanns, som enda T23:a i Hagalund, i många år vet jag, men var inte 126:an i Hagalund en tid också?

HJP

S Svensson

T23 113 var placerad i Hagalund precis som sägs. 114 vill jag minnas var placerade i Norrköping och 115 i Kristinehamn.
Dessa tre lok var utrustade med ursprunglig förarhytt och kunde inte användas i växling. Det fanns hos SJ maskinavdelning ett beslut att omplacera de ombyggda loken till Halmstad. Dessa hade 15 T21 avsedda för kombinerad växling och linjetjänst.Även om växlingen är den huvudsakliga sysselsättningen. T21 110-112 behölls i Borås driftdistrikt,Halmstad verkstad tills T23 113-115 var inne på R4 och hyttbreddning. Jag kommer mycket väl i håg när de kom från Örebro men jag har inte antecknat datum. Jag vill minnas att T21 111 var sista T21 i Borås/Halmstad(av egna lok). Någon gång fanns det inlånade såsom T21 63.
T23 126 har jag minne av varit placerad i Halmstad hela sin period,men jag kommer inte ihåg om denna någon gång varit utlånad till Hagalund. Den kan ju varit där för hjulsvarvning.
Märk att T21 och T23 har olika varianter av växellådor.

HJP

Citat från: S Svensson skrivet 13 juni 2008, 12:03:01 PM
T23 113 var placerad i Hagalund precis som sägs. 114 vill jag minnas var placerade i Norrköping och 115 i Kristinehamn.
Dessa tre lok var utrustade med ursprunglig förarhytt och kunde inte användas i växling. Det fanns hos SJ maskinavdelning ett beslut att omplacera de ombyggda loken till Halmstad. Dessa hade 15 T21 avsedda för kombinerad växling och linjetjänst.Även om växlingen är den huvudsakliga sysselsättningen. T21 110-112 behölls i Borås driftdistrikt,Halmstad verkstad tills T23 113-115 var inne på R4 och hyttbreddning. Jag kommer mycket väl i håg när de kom från Örebro men jag har inte antecknat datum. Jag vill minnas att T21 111 var sista T21 i Borås/Halmstad(av egna lok). Någon gång fanns det inlånade såsom T21 63.
T23 126 har jag minne av varit placerad i Halmstad hela sin period,men jag kommer inte ihåg om denna någon gång varit utlånad till Hagalund. Den kan ju varit där för hjulsvarvning.
Märk att T21 och T23 har olika varianter av växellådor.

Tack för detta utförliga svar.
Jag har bestämt för mig, att jag sett någon bild på T23 126 i stockholmstrakten, och skulle gärna vilja få klarhet i om 126:an varit placerad/utlånad till Hagalund någon period.

Kanske bäst att fråga o Poastvagnen  ;)

HJP

S Svensson

Det är risk för att det är jag som svarar där också. För T23 126 kan ha varit i Hagalund på hjulsvarvning.
En gång delades även T23 upp på Göteborg och Norrköping. Borås distriktet delades 1973 och distrikten skulle disponera"sina"lok. Däremot tillhörde de Halmstad.
Jag har som sagt inget minne av att T23 någonsin placerades annorlunda under sin driftstid.

När skulle Du sett T23 126 i Stockholmsområdet?

HJP

Citat från: S Svensson skrivet 14 juni 2008, 14:09:55 PM
Det är risk för att det är jag som svarar där också. För T23 126 kan ha varit i Hagalund på hjulsvarvning.
En gång delades även T23 upp på Göteborg och Norrköping. Borås distriktet delades 1973 och distrikten skulle disponera"sina"lok. Däremot tillhörde de Halmstad.
Jag har som sagt inget minne av att T23 någonsin placerades annorlunda under sin driftstid.

När skulle Du sett T23 126 i Stockholmsområdet?

Jag har inte sett själva loket, men tror mig ha sett bild på det, i stockholmsområdet, och skulle vilja ha klarhet i hur det förhåller sig.

HJP