Malmö Lokaltrafik S9 398

Startat av Hasse L, 01 februari 2015, 13:34:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

HHB 018 - Scania CR111M 1975.
Högtrafiklinje 98 kördes Centralen - Fosieby industriområde via Södervärn - Ystadvägen. Skyltades 98A på inväg (em) och 98C på utväg (fm).

Ulf Berlin

Underbar bild :)
Så denna har alltså tömt här vid Centralstationen och ska"tomma"någonvart?/Ulf
(Varför det nu det skyltades"A"resp"C"för samma resväg ???)

Hasse L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 februari 2015, 14:33:16 PM
Underbar bild :)
Så denna har alltså tömt här vid Centralstationen och ska"tomma"någonvart?/Ulf
(Varför det nu det skyltades"A"resp"C"för samma resväg ???)
Tack!

- Ja, det är eftermiddag och bussen har tömts här och är klar för nästa uppdrag.
- Varför man skyltade så kan man undra. Har tillgång till sommartidtabellen 1991 och upptäcker samma fenomen även för de andra linjerna med bara två ändhållplatser. Nu råkar också sommarturlistan för 1979 dyka upp; däri förekommer förstås inte denna annonseringsvariant.

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 februari 2015, 13:34:14 PM

HHB 018 - Scania CR111M 1975.
Högtrafiklinje 98 kördes Centralen - Fosieby industriområde via Södervärn - Ystadvägen. Skyltades 98A på inväg (em) och 98C på utväg (fm).

Fin bild!

Här ser man dessutom ganska tydligt det udda och märkliga arrangemanget med avgasröret som löper upp i takhöjd vid cirka barnvagnsplatsen. Var väl bara Malmös CR111 som såg ut så?

Mr H

Jonas Gustafsson

Citat från: Mr H skrivet 02 februari 2015, 09:25:20 AM
Fin bild!

Här ser man dessutom ganska tydligt det udda och märkliga arrangemanget med avgasröret som löper upp i takhöjd vid cirka barnvagnsplatsen. Var väl bara Malmös CR111 som såg ut så?

Mr H

Är det ett avgasrör? Tycker jag ser ett rör bakom vänster bakhjul också. Där fanns det på Göteborgs CR111:or. Däremot hade CR76:orna och CR110:orna i alla fall i Gbg avgasrör som mynnade ovanför bakrutan!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 februari 2015, 12:51:59 PM
Är det ett avgasrör? Tycker jag ser ett rör bakom vänster bakhjul också. Där fanns det på Göteborgs CR111:or. Däremot hade CR76:orna och CR110:orna i alla fall i Gbg avgasrör som mynnade ovanför bakrutan!
//Jonas G

Ja, det är ett avgasrör. De hade denna annorlunda placering på Malmös CR111-or. Däremot fanns det inget avgasrör längst bak. Konstruktionen motiverades med att det besvärade minst med den placeringen. Om det är längst bak får ju bakomvarande fordon in avgasröken. Och man kan ju inte ha det längst fram. Fast kanske ändå. Åtminstone tyckte Tage Danielsson det:
Bilarna borde ha avgasrören
inte i aktern, utan i fören.
Då blir det ju de som kör
som dör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rengmark

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 februari 2015, 16:52:19 PM
Tack!

- Ja, det är eftermiddag och bussen har tömts här och är klar för nästa uppdrag.
- Varför man skyltade så kan man undra. Har tillgång till sommartidtabellen 1991 och upptäcker samma fenomen även för de andra linjerna med bara två ändhållplatser. Nu råkar också sommarturlistan för 1979 dyka upp; däri förekommer förstås inte denna annonseringsvariant.
Upptäckte att jag har facit i form av då gällande turlista. De tre första turerna på 98A tomkör till Mellanheden (Torupsgatan) och går där i trafik på 97A till Riseberga. Därifrån tomkörning till Fosieby för ny tur på 98A. De fyra sista turerna har kört klart för dan och återvänder till depån.
Kommer inte ihåg förklaringen till bokstavsbeteckningarna, inte heller varför man sen kväll ändrade till G och K på alla linjer.