Och så lite flygbilder från mig också

Startat av Mikey, 30 januari 2015, 19:36:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Då det på sistone har blivit lite av ett flygtema i denna forumdel med fina och trevliga bilder från alla världens hörn, både nya och gamla så tänkte jag passa på att spamma lite grann från vår egna största flygplats, Arlanda mellan de andra trådarna. :)

Jag antar att några står ut med dem. :P

2014-05-24; Swiftair McDonnell Douglas MD-83 EC-LEY. Denna hoppade in och flög ett par turer åt Thomas Cook Airlines när de hade lite strul med ett av sina egna plan

2014-06-02; Privatjet Boeing 777-200ER VP-CAL. Jag vet egentligen inte vad den gjorde här, den bara dök upp en dag. Trevligt.

2014-07-11; Qatar Amiri flight Airbus A319CJ A7-HHJ. Vissa personer är för fina för att flyga reguljärflyg. :)

2014-11-21; Rusline Canadair CRJ-100 VQ-BNL. "Nose Down"-dykning är typiskt för denna flygplansmodell.

2014-11-16; Swiss Avro RJ100 HB-IYO. Det finns bättre väder, och så finns det sämre. Jag kan inte ha stått mer än kanske 30m från planet, och ändå såg man den knappt.

2014-12-07; Nordic Global Airlines McDonnell Douglas MD-11 OH-NGA. Trevlig typ? JA! :D

2014-12-14; Aer Lingus Airbus A330-200 EI-DAA. Lagom när man slutade flyga till Arlanda i egen regi så hyrde man ut denna A330 till Novair. Så de gröna planen är fortsatt en vanlig syn på Arlanda. Eller ja, i alla fall detta exemplar.

2015-01-30; Och vem siktar du mot då? :)

2015-01-30; Norwegian Boeing 787 från Fort Lauderdale dunsar ner på landningsbanan, i det typiska svenska slaskvädret och snålblåsten. Kan alla passagerare som vill flyga tillbaka räcka upp en hand? ;D

Det var 10 bilder det, fler kommer eventuellt i framtiden. :)

1896

2014-06-02; Privatjet Boeing 777-200ER VP-CAL. Jag vet egentligen inte vad den gjorde här, den bara dök upp en dag. Trevligt.

Vem äger en sådan kärra då ?  ???

Lars-Håkan_E

Det kan jag faktiskt berätta :-)

Planet ägs av en firma kontrollerad av Prins Mohammed bin Fahd bin Abdul Azziz hemmahörande i Saudiarabien.

Ingwar Åfeldt

Alltid trevligt med flybilder! Den "dimmiga" bilden av Swiss Avro-planet påminner mig om när jag flög till Sverige sensommaren 2006 och det var dimmigt på Arlanda. Vi fick meddelande att vi skulle bli tvungna att cirkla runt i väntläge tills dimman hunnit lätta tillräckligt. Ganska snart meddelade dock kapten att vi fått landningstillstånd. Jag satt vid ett fönster och tittade ut men såg inget annat än moln och dimma. 1-2 sekunder före vi tog mark kunde jag äntligen urskilja landningsbanans målade linjer under oss och bilden nedan visar hur det såg ut när vi taxade mot terminalen.

M v h
Ingwar

Mr G

Otroligt fina bilder. Synd bara att du inte fick med The Rolling Stones plan när de var här i somras.
吉先生

Fredde

Mikey

Tackar!

Citat från: Mr G skrivet 30 januari 2015, 21:26:18 PM
Otroligt fina bilder. Synd bara att du inte fick med The Rolling Stones plan när de var här i somras.

Jo, det var lite trist. Men man kan ju inte få allt, i så fall hade man behövt flytta in bredvid landningsbanan... :)

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niclas Rosenius

Härliga bilder, Mikey

Funderar bara vart du stod exakt när du tog bilden på 787:an.

//Niclas

Mikey

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 februari 2015, 00:56:05 AM
   Härliga bilder, Mikey

Funderar bara vart du stod exakt när du tog bilden på 787:an.

//Niclas

Jag stod precis vid norra änden av bana 1. :)

Nu i eftermiddags var jag ute en kort sväng igen, och utbudet var minst sagt gott.

Pegasus, Airbus A320, TC-DCD

Blue1, Boeing 717, OH-BLJ. Tråkigt nog försvinner dessa plan till hösten. Man har redan plockat hälften av dem ur trafik så i dagsläget är det bara 5 kvar. Blue1 kommer i stället överta och flyga ett par gamla Boeing 737-600 från SAS. Tro dock inte att de kommer få Blue1-färgerna, näe så roligt blir det inte. Dom kommer att behålla SAS-lackeringen.

När man talar om trollen... :)

candinavian Airlines, Boeing 737-600, LN-RRR

Och sedan kom ett rökmoln borta på horisonten! :)
Ungerska flygvapnet, Antonov An-26, 407

SAS, Saab 2000, SE-KXK

Blue1, Boeing 717, OH-BLP

Ännu en från ungerska flygvapnet, Antonov An-26, 603. Dessa är 40 år gamla.

Norwegian, Boeing 737-800, LN-DYU

Och så avslutar vi med en Dreamliner. Och ja, den var i tid ;)