Huvudmeny

Bussdörrar i Stockholm

Startat av Stefan P, 30 januari 2015, 16:23:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag var ute och åkte buss i Stockholm igår, åkte med linje 72 och linje 4. Det jag lade märke till att man fick öppna bakdörrarna själv fanns två knappar öppna med?

Detta måste vara special för Stockholm vad används knappar till, sköter föraren dörrrarna?

mvh Stefan P

Ersa

Detta har även funnits i Umeå tätort i uppåt 10 år, och finns säkerligen även på flera andra håll. Förenklat förklarat så är knappen bara en förlängning av fotocellens krets, dvs att bakdörren öppnas när kretsen bryts. Antingen av att den avstigande resenären bryter ljusstrålen med foten, eller trycker in knappen.
Dörröppning är bara möjligt om framdörren står öppen eller om föraren på annat aktiverat öppningsmöjligheten. Precis som med fotocellsreglage så stängs dörren automatiskt efter några sekunder efter att kretsen återställts.

Jag gillar dessa knappar starkt. Man slipper allt skrik från sura resenärer om att öppna eller stänga bakdörrarna, och speciellt nu i tider då alla verkar glömt bort hur 60-talstekniken med fotoceller fungerar, då är ju funktionen med dörrknappar jättebra. :)

Nico

Det har i SL-land funnits på innerstadens bussar i ganska många år. Kom sedan även på vissa håll i förorterna på sina håll. Tyvärr var och är det många förare där som inte fattade vitsen med det hela. Istället för att låta folk lära sig så är det många som helt sonika bara kör med manuell öppning och stängning rakt av.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

I Umeå var knapparna önskemål från bl.a fack och förare hos Polarbuss, så både Scania och Solaris beställes med knappar. När dåvarande Swebus sedermera beställde nya B9S så blev det dörrknappar även på dem. Främsta orsaken till dem var att låta så lite värme som möjligt försvinna ur stadsbussarna vintertid, och givetvis fungerade det åt andra hållet med AC:n sommartid.

Nico

Jo det är ju samma tanke bakom introduktionen i Stockholm. Det blir då extra synd när vissa förare inte förstått det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 30 januari 2015, 20:01:09 PM
Jo det är ju samma tanke bakom introduktionen i Stockholm. Det blir då extra synd när vissa förare inte förstått det hela.

På stommlinjerna i innerstaden tycks en del förare ha fått för sig att alla dörrar alltid måste öppnas vid varje hållplats. Åkte för ett par år sedan med fyran en tidig (vid 7) söndagmorgon, jag och ett handfull andra var de enda på bussen. När bussen kommer till Fridhemsplan är den tidig, så föraren ställer upp alla dörrar  >:( och låter bussen tidsreglera i ett par minuter trots att det är -16 ute. 

Problemet på andra områden i Stockholm är att man har en blandning av lösningar. I Norrort tillexempel finns både bussar med dörrknapp (Volvo B9s och Scania Omnilink.), bussar som endast har fotoceller (Scania Omnilink och Volvo 8900) I 8900 måste passagerarna gå så nära mittdörren för att bryta fotocellerna att de inte förstår att de själva kan öppna dörren genom att bryta fotocellerna. Och så finns VDL bussarna där dörrarna alltid måste stellas upp (det räcker inte att ha öppnat en dörr för att aktivera fotoceller vid de andra.
    Så jag kan förstå att tillslut väljer många förare att köra med samma lösning oavsätt bussmodell, nämligen att öppna alla dörrar manuellt vida varje hållplats.   

Ersa

Fenomenet med fotoceller så nära dörren att inga resenärer förstår hur man får upp dörren är det ju på nästan varenda Säffle 2000 och 8500 lågentré. Tyvärr. Dessa hade alla mått bra av dörrknappar för att slippa onödigt krångel.
Ett flertal B9S har fotoceller som inte har någon öppningsfunktion alls, så där finns bara ett enda läge för föraren: Uppspärrning. För inte ens då man öppnat dörrarna med "automatiken" (röda runda knappen) stängs de automatiskt efteråt, utan förblir tvångsöppna tills man stänger dem med ännu ett tryck på röda automatikknappen...

MartinMartin

Citat från: Nico skrivet 30 januari 2015, 20:01:09 PM

Varför ska jag stanna, aktivera knappen och sen sitta å vänta på att resenären öppnar dörren?
Jag öppnar alltid mauellt förrutom om jag har många påstigande, det går så enormt mycket fortare.

Du är välkommen att åka med ett varv på fyran och klocka tiderna så får du se.

Jag stannar, upp med dörrarna och smackar igen bakom dom avstigande och sen iväg. Oslagbart!

Ersa

All trafik är olika, och bara för att det inte fungerar på den överbelastade fyran i Stockholm är det ingen anledning att avskaffa dörrknapparna i medelstora städer där systemet fungerar perfekt.

I Umeå är systemet nu invant, och där blev det istället en kulturkrock med de f.d. Jönköpingsbussarna där passagerarna inte ens fick upp bakdörrarna med stoppknapparna, samtidigt som bussen stod stilla på hållplats med framdörren öppen. Vilket skapade viss irritation, då man var vana med denna gamla 1980-talsautomatik.

Scenario från gammal Jönköpingsbuss i Umeå: Man närmade sig en hållplats där det stod folk. Stoppknapp var redan intryckt, stopplampan lyste och folk var beredda på att gå av. Föraren stannade och öppnade framdörren, men trots att stopplampan lyste så öppnades inte bakdörrarna automatiskt. "HÖRRÖ! ÖPPNA DÖRREN!" skrek folk, och man fick även trycka på automatikknappen. Dörrarna gick upp, började folk stiga av, och man fortsatte betjäna de påstigande. När den tredje påstigande kommit in i bussen skreks det ännu högre "ÖÖÖÖHH! STÄNG DÖRRARNA!", så så fick man tvångsstänga allt, då dörrarna inte reagerade på att folk gått förbi fotocellerna, utan stannade öppna.
Här föredrag jag helt klart de inhemska bussarna där man kunde koncentrera sig på de påstigande, och bara tvångsspärra mittdörren i öppet läge för särskilt behövande, t.ex barnvagnar, rollatorer och större skolklasser med yngre elever.

Henke

Jag kör alltid med manuell dörröppning samt "nattauto" på om det finns.  Jag vill själv bestämma när dörrarna ska vara öppna resp stängda. Samt man spar tid med manuell öppning/stängning.

Nu kör jag visserligen förortstrafik/landsbygdstrafik. (Nacka/Värmdö)

/ Henrik

Nico

Som sagt så är det nog några som i så fall missuppfattat varför det hela tillkommit. Nu har jag själv kört både i förortstrafik och i innerstaden i vissa omgångar så visst hum har jag om hur det fungerar från förarperspektiv. Jag köper även att det i vissa lägen går marginellt fortare att öppna/stänga manuellt. Frågan är ändå om det är en verklig snabbhet eller om det handlar om upplevd snabbhet? Det finns även en hel del innerstadsförare m.fl. som använder automatiken (åkte med en 4:a igår som använde den) och inte ligger direkt sena för det. Sedan beror det ju även lite på tid på dygnet osv.

Den springande punkten här är dock att detta är något som tillkommit för att höja resenärernas komfort. Som påpekats tidigare i tråden så handlar det om att det inte ska bli alltför kallt på vintern eller för varmt på sommaren osv. Nu får jag kanske på skallen, men i grund är bussar till för att folk ska åka med dem, inte för att förarna ska ha en inkomst. Visst ska arbetsmiljön även vara dräglig, men upplever man som förare att t.ex. detta med dörrarna är ett problem så måste det tas upp med fack och arbetsgivare som en separat arbetsmiljöfråga. Inte att man på egen hand löser det på ett vis som går ut över de resandes komfort.

Nu är jag sedan inte heller helt hundra, men jag har för mig att detta även är en sådan punkt som tas upp i de kvalitetsdokument som en entreprenör avtalar med sin uppdragsgivare. Det innebär att om man struntar i detta så blir det något som en civil kvalitetskontrollant kan slå ned på.

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Sedan var det väl i a f så tidigare att man "alltid" skulle använda automatiken av säkerhetsskäl och fast öppna bara vid passage av barnvagnar o liknande. Jag vet inte hur det fungerar med kännande kanter o fotoceller på dagens bussar.

Karsten

Det jag inte först är varför man inte kan ha dörrknappar med minne, likt A 32 på Tvärbanan. Då skulle man inte förlora någon tid på automatöppningen eftersom resenären då kunde trycka på knappen redan innan bussen stannat varpå dörren går upp när föraren frilägger. Man skulle till och med kunna ha samma funktioner i stoppknapparna, dvs att den dörr som är närmast den stoppknapp man trycker på öppnas då föraren frilägger.

På A 32 fungerar det utmärkt. Däremot glömde någon speca det på Roslagsbanans ombyggda vagnar där man inte längre kan hålla inne knappen under inbromsningen så att dörren öppnas vid friläggning. Nu måste man släppa knappen och trycka igen, högst osmidigt.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 31 januari 2015, 12:54:19 PMMan skulle till och med kunna ha samma funktioner i stoppknapparna, dvs att den dörr som är närmast den stoppknapp man trycker på öppnas då föraren frilägger.

Givetvis! Redan på 80-talet fanns ju denna funktion på varenda stoppknapp. T.ex i H3 och H22. Fast då var ju alla knappar kopplade till bägge bakdörrarna.
Idag går ingen mitt- eller bakdörr upp hur man än trycker på stoppknapparna.

MrH

När jag blev upplärd på trafiken i Nacka/Värmdö blev jag och de andra nya mer eller mindre beordrade att ALLTID öppna manuellt för att undvika klämskador. Att använda automatisk öppning/stängning fick vi helt enkelt inte.

/MrH