Swebushistoria 25xx

Startat av Bussmicke, 29 januari 2015, 02:51:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

virtual1

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

Hur många sådana här "skokartonger" hade Wasatrafik i Hälsingland ?  ???

Jocke Selling

Oj vad trevligt. 2551 på sista bilden levererades till Uppsala regionen i serien 2547-2553. Hade ingen aning om att denna fick fortsatt förtroende i annat trafikområde, borde ha lämnat Uppland under andra halvan av 90-talet och då i SJ-orange skrud.

//Jocke

Sundås

När var det Swebus tappade Växjö till Linjebuss? Måste väl varit i början av 2000-talet.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 30 januari 2015, 15:42:03 PM
När var det Swebus tappade Växjö till Linjebuss? Måste väl varit i början av 2000-talet.

Tätorten och större delarna av landsbygden gick till Linjebuss juli 1993, resterande skol o landsbygdstrafik + flygbussen överläts till Linjebuss 2001 genom ett byte med Ängelholm som övertogs av Swebus

1896

Var väl i den vevan Linjebuss gick ut och gapade och skrek om att: "- Vi ska växa främst på Swebus bekostnad."   >:(

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2015, 17:34:30 PM
Var väl i den vevan Linjebuss gick ut och gapade och skrek om att: "- Vi ska växa främst på Swebus bekostnad."   >:(

1993?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2015, 18:58:27 PM
Ja, någonstans.

Det är väl bra att man har visioner.
Swebus hade ju något liknande under de två första ledningarna.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2015, 17:34:30 PM

Det väl som en helt logisk tillväxtplan? Linjebuss och Swebus konkurrerade ju om samma slags trafik i samma slags typ av områden runtom landet. Till skillnad från smååkarna runtom i skogarna som körde sin glesa trafik, som jättarna ändå inte var så intresserade av.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2015, 20:10:46 PM
Det är väl bra att man har visioner.
Swebus hade ju något liknande under de två första ledningarna.

I början av upphandlings eran så fanns det någon sorts strävan från alla håll efter en monopolställning, numera verkar man däremot vara rörande överens om att en inte kan ha allt, men det hindrar ju inte att man vänder på det där resonemanget....

Linjebuss hade det mer eller mindre som sin affärsidé att växa på det offentligas bekostnad, nu när vi ser ett resultat, tycker jag att det inte är mer än rätt att det kommer tillbaka och biter dem där bak.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 31 januari 2015, 17:30:05 PM
Linjebuss hade det mer eller mindre som sin affärsidé att växa på det offentligas bekostnad, nu när vi ser ett resultat, tycker jag att det inte är mer än rätt att det kommer tillbaka och biter dem där bak.

Angående "det offentliga" och "nu":Idag finns inte Linjebuss kvar, och efterföljaren Transdev är väl ägt av franska staten? Detta medan Swebus efterföljare Nobina ägs av ett flertal riskkapitalister. Så vad är "det offentliga"?