Blekinges dubbeldäckare har svårt hålla tiden

Startat av Jo, 26 januari 2015, 21:27:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Nu börjar missnöjet med sena dubbeldäckare också uppmärksammas i media.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6072719

Lösningen blir längre körtid under högtrafik.

Ulf Berlin

Citat från: Jo skrivet 26 januari 2015, 21:27:55 PM
Nu börjar missnöjet med sena dubbeldäckare också uppmärksammas i media.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6072719

Lösningen blir längre körtid under högtrafik.
Mest förvånansvärt att BLT inte förstått att detta skulle få flera res att ta bussen
med dess konsekvenser med dessa bussar.../Ulf

Sundås

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 januari 2015, 11:05:55 AM
Mest förvånansvärt att BLT inte förstått att detta skulle få flera res att ta bussen
med dess konsekvenser med dessa bussar.../Ulf

Vissa turer har körts med dubbla bussar på vissa sträckor redan nu. Så underlaget för dubbeldäckare finns.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Olof Lagerkvist

Citat från: Jo skrivet 26 januari 2015, 21:27:55 PM
Nu börjar missnöjet med sena dubbeldäckare också uppmärksammas i media.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6072719

Lösningen blir längre körtid under högtrafik.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 januari 2015, 11:05:55 AM
Mest förvånansvärt att BLT inte förstått att detta skulle få flera res att ta bussen
med dess konsekvenser med dessa bussar.../Ulf

Jag får en känsla av att linjen har lite för många hållplatser eller något åt det hållet. Nu har vi haft dubbeldäckare mellan Göteborg och Borås och ut till Öckerö i drygt fyra år och jag kan inte riktigt känna igen problemen. Här har vi bara två hållplatser utöver ändhållplatserna längs linjen till Borås, något fler hållplatser på linjerna ut till Öckerö, så här blir väl inte problemet med långa tider för av- och påstigning lika stort som i Blekinge. Hur mycket längre körtider på grund av lägre hastigheter påverkar är däremot lite svårt att bedöma, men för de här dubbeldäckarlinjerna här runt Göteborg får man nog konstatera ganska marginella effekter trots allt, jämfört med tidigare vanliga bussar.

Så jag tror framförallt att det är färre stopp som behövs på dubbeldäckarlinjer. Dubbeldäckare passar väl egentligen bäst för långa pendlingslinjer där de allra flesta åker t ex mellan ändhållplatserna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

admin

Denna tråd har av admin brutits ut från en tråd som handlade om Swebus punktlighetssatsning. Eftersom det som avhandlades där inte har det bittersta att göra med tidhållningen av Blekinges dubbeldäckare har denna uppdelning gjorts.


Ersa

Även på linje 676 mellan Stockholm och Norrtälje fungerar dubbeldäckare bra, åtminstone norr om Danderyd, där man har nån mil eller två mellan stoppen.
Däremot är modellen inte speciellt smidig att framföra på vanliga landsvägar med tätare hållplatsstopp.

Anders Noren

Stadsbussarna i Karlskrona har också hemskt svårt att hålla tiden - femton minuters försening på en linje med tiominuterstrafik, t.ex. - men vad det beror på är mera oklart.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 27 januari 2015, 18:40:01 PM
Stadsbussarna i Karlskrona har också hemskt svårt att hålla tiden - femton minuters försening på en linje med tiominuterstrafik, t.ex. - men vad det beror på är mera oklart.

Häromdagen skylldes detta främst på att betalningen med betalkort tog så lång tid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2015, 18:53:32 PM
Häromdagen skylldes detta främst på att betalningen med betalkort tog så lång tid.

Problemet är i alla fall känt sedan länge av lokalbefolkningen. Själv har jag fått lära mig den hårda vägen att man alltid ska åka minst en avgång innan den som reseplaneraren föreslår. Möjligen beror störningarna på plankorsningen i Bergåsa (både vid ordinarie bomfällning och vid de tillfällen då signalanläggningen får frispel) och i så fall förlåter jag Blekingetrafiken och hoppas att allt blir bättre i höst.