SL H48

Startat av Nico, 27 januari 2015, 12:25:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Bilden är från Peter Ödens tråd om SL H35. Ville dock inte spåra ur den så jag hoppas att det är OK att jag tar upp det så här.

Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2015, 19:08:34 PM

Den ljusblå Opel Blitz-bussen i bakgrunden, kan det vara en f.d. Sl H48? Vet att farsgubben extraknäckte på Norrbackainstitutet och där då körde just en ljusblå Opel Blitz. Vet dock inte om det då rörde sig om ett tidigare SL-fordon eller inte. Så vanliga var ju inte Opel Blitz här, men bussen i bakgrunden ser ut att ha förhöjt tak. Vet inte om SL:s H48 hade det? Dessa mindre bussar var väl i första hand tänkta för att trafikera Gamla stan, men fungerade ändå inte där. Efter vad jag har hört så hamnade de istället på Arlanda och i Roslagen där de fungerade med varierande motgång. Till slut blev de väl rena avlösningsfordon innan de såldes av?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

K R

Hej!

Jag tycker nog inte att taket är tillräckligt förhöjt på den ljusblå Blitzen för att kunna passera som en f d H48.
Enligt uppgift gick fyra av de fem H48:orna (4680-84) till skrot under åren 1975-76.
Den sista (4682) uppges som såld i december -78.

mvh K R

Lars-Håkan_E

Citat från: K R skrivet 27 januari 2015, 16:36:55 PM
Hej!

Jag tycker nog inte att taket är tillräckligt förhöjt på den ljusblå Blitzen för att kunna passera som en f d H48.
Enligt uppgift gick fyra av de fem H48:orna (4680-84) till skrot under åren 1975-76.
Den sista (4682) uppges som såld i december -78.

mvh K R

Tre såldes till Örebro Trafik december 1975, en blev verkstadsbil på SL och den femte såldes till privat ägare 1978

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 januari 2015, 16:49:28 PM
Tre såldes till Örebro Trafik december 1975, en blev verkstadsbil på SL och den femte såldes till privat ägare 1978

Jag kanske ser det jag vill se men nog är det väl Örebros färger på Blitzen i bakgrunden.

Dessa Opel Blitz köptes för övrigt av SL för något slags City-linjer som skulle gå på de trånga gatorna i Gamla stan. Dock inte på Mårten Trotzigs gränd. Det blev väl aldrig något av med den satsningen varför bussarna blev rätt sysslolösa.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Hej!

Det där med "skrot" verkar alltså vara en något subjektiv bedömning...  ;)

Tack för klargörandet, L-H_E!

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2015, 17:05:35 PM
Jag kanske ser det jag vill se men nog är det väl Örebros färger på Blitzen i bakgrunden.

Dessa Opel Blitz köptes för övrigt av SL för något slags City-linjer som skulle gå på de trånga gatorna i Gamla stan. Dock inte på Mårten Trotzigs gränd. Det blev väl aldrig något av med den satsningen varför bussarna blev rätt sysslolösa.

Jag tror att det var så att SL inte fick tillstånd till trafiken i Gamla Stan. Då fick man sedan hitta andra användningsområden för specialbyggena. Var de inte byggda av Valbo Karosserifabrik? Mina uppgifter ligger nerpackade f. n.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2015, 20:36:51 PM
Var de inte byggda av Valbo Karosserifabrik?

Hej!

Jo, de var karosserade av Valbo Karosserifabrik.

SBH anger f ö chassiet som varande av fabrikat Mercedes-Benz...   :o
Ex.vis f d H48 4684:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=60627

mvh K R

Gunnar Berglund

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2015, 20:36:51 PM
Jag tror att det var så att SL inte fick tillstånd till trafiken i Gamla Stan. Då fick man sedan hitta andra användningsområden för specialbyggena. Var de inte byggda av Valbo Karosserifabrik? Mina uppgifter ligger nerpackade f. n.

Gick inte dessa sedan i trafik i lokaltrafiken i Norrtälje runt årsskiftet 1972/1973, eller vart det bara planerat så? Hursomhelst fanns de senast hösten 1973 utspridda på andra platser:

4680  Södertörn
4681  Enebyberg/Täby/Norrtälje
4682  Råsta
4683  Enebyberg/Täby/Norrtälje
4684  Hornsberg
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Resenären

Vill minnas att de i Örebro bl a gick på den märkliga linjen Örebro-Närkes Kil-Klockhammar som så småningom överfördes till Länstrafiken.

Peter Rost

I Vaxholm fanns även H48A (4551). En Mercedes LPO 913/48 Delta Plan. - Årsmodell 1977.

//Peter

Hasse L

H48 gjorde ingen succé i på glesbygdslinjerna runt Norrtälje. De fastnade lätt i vinterväglaget på småvägarna som de var tänkta för, sades det - jag körde aldrig själv där uppe.
När Åkerbygaraget i Täby öppnade i slutet av oktober 1974 var H48 degraderade till avlösningsfordon. Inledningsvis fanns 4681 och 4684, senare även 4680. De rullade flitigt mellan garaget och Täby Centrum, Grindtorp, Sätra Äng, Rinkeby (i Danderyd) och Täbyvägen (nuv. Eneby Torg).
Kommer inte ihåg att de användes före okt -74, hittar heller ingen notering om att jag körde någon då.
/Hasse

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 31 januari 2015, 13:18:02 PM
H48 gjorde ingen succé i på glesbygdslinjerna runt Norrtälje. De fastnade lätt i vinterväglaget på småvägarna som de var tänkta för, sades det - jag körde aldrig själv där uppe.

Historien upprepar verkligen sig om och om igen. Historien glöms bort och en ny generation gör därefter samma misstag genom att flytta ut mindre lämpliga Stockholmsbussar till Roslagen. Jag tror att alla operatörer i området, inkl den föregående samt den nuvarande, bägge gjort samma misstag.

Wetjo

Citat från: Ersa skrivet 31 januari 2015, 15:01:53 PM
Historien upprepar verkligen sig om och om igen. Historien glöms bort och en ny generation gör därefter samma misstag genom att flytta ut mindre lämpliga Stockholmsbussar till Roslagen. Jag tror att alla operatörer i området, inkl den föregående samt den nuvarande, bägge gjort samma misstag.

Vi lär av historien att vi aldrig lär oss av historien...  ;)