Museibuss?

Startat av LYR, 23 januari 2015, 19:06:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Denna bussbild finns i spårvägsmuseums bildarkiv, och kan ses  via länken:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tidaholmsbuss-81723/

Textinformationen sparsam - när fanns den och var det en museibuss?
Vad hände med den?
Tror inte den bevarats vid något museum...eller?

Anledningen till min fråga är, att eftersom bilden fotograferats i färg bör det ändå ha varit i "modern" tid,
men svårt att bedöma eftersom det inte framgår av bakgrundens stadsbild.
Bussen är en Tidaholm troligen av årsmodell  ca. 1928-30 och skyltad som linje 54 med destination Södra Bantorget.
Tycker att SS-märket på framdörren är avvikande i färg jämfört med karossens röda kulör.
Någon som vet mer än jag lyckats få fram?

/LYR

Björn Forslund

Gammalt foto som färglagts?

Mr G

Jag har plåtat den bussen (i färg!) i Råstagaraget 1970 dit den hade körts för att posera på SL-dagen som arrangerades där. Om den gick för egen maskin eller släpades dit vet jag inte. Ska se om jag kan hitta bilden och scanna in. Om inte någon annan hinner visa bild innan.
吉先生

LYR

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2015, 23:38:36 PM
Jag har plåtat den bussen (i färg!) i Råstagaraget 1970 dit den hade körts för att posera på SL-dagen som arrangerades där. Om den gick för egen maskin eller släpades dit vet jag inte. Ska se om jag kan hitta bilden och scanna in. Om inte någon annan hinner visa bild innan.
Tack Mr G, då närmar vi oss fakta.
Jag tycker att bilden har så pass bra teknisk färgkvalité att den inte kunde  betraktas som handkolorerad.
Men  kan möjligen reg-numret  A16043, säga något om bussens historik.
Är den mest en fejkad kopia av en äldre buss - och var tog delarna vägen sedan.

Det förekom ändå färgbilder från 1920-30-talet, som exempelvis i boken "Stockholmsfärg",
där bl.a. fotografen Cronquists färgfoton visas och det finns bilder även via den ryska länken
http://visualhistory.livejournal.com/61267.html#cutid1

/LYR

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 januari 2015, 22:52:01 PM
Gammalt foto som färglagts?

Hej!

Ja, det verkar vara så. Man anar okolorerade hus på andra sidan vattnet genom bussfönstren och även till höger om bussen.

Spårvägsmuseet benämner bilden "Tidaholmsbuss" på sin fotodatabas och man kan ana texten Tidaholm diagonalt över kylarmaskeringen. Registreringsnumret verkar vara A16063, som är den första av fem vagnar i serien A16063-067,
som är Tidaholmare från 1928.

Vid samma tidpunkt beställdes även fem st Scania-Vabis, 6-cylindriga, med Arvikakarosser (A16058-062) varav den första, A16058,
finns bevarad på Spårvägsmuseet. Kan det möjligen vara den som Mr G fotade i Råsta år 1970?

Om denna buss kan även nämnas att den burit flera olika reg-nummer genom åren. Som nylevererad A13047, senare ändrat till ovanstående A16058. Som veteranbuss först registrerad som A12894, därefter A75205 (som egentligen skulle varit den ej levererade 200:de Metropolens nummer). Vid övergåendet till CBR-nummer blev det till slut GSB 485 för denna buss.

Sedan beställdes f ö även samtidigt år 1928 den halvhyttade Leyland Tiger-bussen A16068, som även den finns på Spårvägsmuseet. Denna buss monterades ner i mindre delar när museet på sin tid lämnade lokalerna nere i Odenplans T-banestation och sattes sedan ihop igen efter en tid i de då nya lokalerna vid Tegelviksgatan.

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 25 januari 2015, 00:37:14 AM
Hej!

Ja, det verkar vara så. Man anar okolorerade hus på andra sidan vattnet genom bussfönstren och även till höger om bussen.

Spårvägsmuseet benämner bilden "Tidaholmsbuss" på sin fotodatabas och man kan ana texten Tidaholm diagonalt över kylarmaskeringen. Registreringsnumret verkar vara A16063, som är den första av fem vagnar i serien A16063-067,
som är Tidaholmare från 1928.

Vid samma tidpunkt beställdes även fem st Scania-Vabis, 6-cylindriga, med Arvikakarosser (A16058-062) varav den första, A16058,
finns bevarad på Spårvägsmuseet. Kan det möjligen vara den som Mr G fotade i Råsta år 1970?

Sedan beställdes f ö även samtidigt år 1928 den halvhyttade Leyland Tiger-bussen A16068, som även den finns på Spårvägsmuseet. Denna buss monterades ner i mindre delar när museet på sin tid lämnade lokalerna nere i Odenplans T-banestation och sattes sedan ihop igen efter en tid i de då nya lokalerna vid Tegelviksgatan.

mvh K R

Exakt. Blanda inte ihop bussen på bilden med den Scania -Vabis som finns bevarad. Vid en snabb blick kan de förefalla lika, men kylaren skiljer.

Mr G

Ja det blev en hopblandning. Ser nu att det inte alls är samma buss. Den i Råsta tror jag hette A13052 eller nåt liknande.  Inte i 16-serien i alla fall.
吉先生

K R

Citat från: Mr G skrivet 25 januari 2015, 10:37:05 AM
Ja det blev en hopblandning. Ser nu att det inte alls är samma buss. Den i Råsta tror jag hette A13052 eller nåt liknande.  Inte i 16-serien i alla fall.

Hej!

Av bussarkeologiska skäl vore det roligt att se den bilden, Mr G!  :)

mvh K R

Mr G

Hittade en dålig inscanning, och nej det är inte samma buss. Men, den hade fyra hjul i alla fall   ::)
吉先生

Ulf Berlin

Citat från: Mr G skrivet 25 januari 2015, 17:18:05 PM

Hittade en dålig inscanning, och nej det är inte samma buss. Men, den hade fyra hjul i alla fall   ::)
Vilken trevlig samling övriga bussar som är tagen var?/Ulf

F.Å

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 januari 2015, 18:22:38 PM
Vilken trevlig samling övriga bussar som är tagen var?/Ulf

Råstagaraget utanför verkstaden. I bakgrunden syns den numera hädangångna uppställningshallen.

K R

Citat från: K R skrivet 25 januari 2015, 00:37:14 AM

Hej!

Man fick tydligen hänga på en grönplåt denna dag för att kunna köra den gamla bussen från 1928 till Råsta.
Den borde vid denna tidpunkt varit tilldelad numret A75205.

I bakgrunden står från vänster H32, H35, H33, H84, H80 samt troligen en H81/82 som anas tvärs genom bussen.
Längst till höger i bild återfinns en H30-capitol med sina runda baklampor komplett med backlampa i den högra armaturen.

mvh K R

LYR

För att inte denna tråd om en eventuell museibuss  och min ursprunglig fråga ska  spåra ur och försvinna,
så vill jag ännu en gång visa den ifrågasatta färgbilden och dessutom visa den ursprungliga färgsättningen från slutet av 1920-talet och in på 30-talet.
Men vad blev det av bussen - och  fanns den möjligen kvar åtminstone till 40-/50-talet...?

Vi ska absolut inte blanda ihop den, med den nu bevarade Scania-Vabis -veteranen från 1930
- för de har helt olika karosser med annan fönsterindelning.

Samtliga bilder från spårvägsmuseums bildarkiv.
/LYR

Björn Forslund

Kan vara så att man förevigat bussen för att visa SS nya helröda färgsättning när denna introducerades på 30-talet. Troligen har bussen nyligen reviderats vid fototillfället.

K R

Citat från: LYR skrivet 26 januari 2015, 00:39:05 AM
För att inte denna tråd om en eventuell museibuss  och min ursprunglig fråga ska  spåra ur och försvinna,
så vill jag ännu en gång visa den ifrågasatta färgbilden och dessutom visa den ursprungliga färgsättningen från slutet av 1920-talet och in på 30-talet.
Men vad blev det av bussen - och  fanns den möjligen kvar åtminstone till 40-/50-talet...?

Samtliga bilder från spårvägsmuseums bildarkiv.
/LYR

Hej!

Jämförelsebilderna ovan föreställer samma buss!
En Tidaholmsbuss levererad 1928, då numrerad A13050, sedermera omnumrerad till A16063. Samma fotoplats t o m, Söder Mälarstrand.

Vad hände då med denna bussindivid genom åren? Jo, en hel del... Jag konsulterade vännen Lars Ericson för lite faktaunderbyggnad:

Efter att ha slopats som trafikvagn år 1936 och även avregistrerats byggdes vagnen om till s k gummivagn med trolig uppgift att bl a
åka ut på stan och hjälpa till vid punkteringar o dyl. Den sattes i drift som sådan år 1937, då med registreringen A16001. Efter att motorn bytts ut till Scania-Vabis får vagnen sedan under krigsåren gengasdrift med först vedgas och går senare även en period
som metangasdriven innan den efter krigsslutet blir normaliserad för bensindrift.
Slopas under år 1955 och avförs slutligen ur fordonsregistret år 1960.
Så nog var det en lång och omväxlande karriär för denna buss om än inte som veteranbuss!

Sedan är det nog, som ovan nämns, för att visa SS' nya färgsättning som bilden tagits och då även kolorerats.
Dessa 1928 års leveranser av bussar till Stockholm var de sista som levererades i SCO-färger (med den mörkblå midjebården).
Fr o m 1930 års leveranser till SS är bussarna helröda. Äldre bussar får sedan det nya färgschemat i samband med revision.

mvh K R