Halmstad sommaren 1975

Startat av Hasse L, 21 januari 2015, 20:00:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Längst till höger står nr 52 - EKH 537 - en Scania CR110L från 1969. Någon med lokalkännedom kan kanske presentera de övriga?
Från höger: nr 11  -  GMM 604(?)  -  ev. nr 28  -  nr 12 -  längst till vänster: oläsbara siffror.

GKH 216 - nr 71 - var Büssingen utan stockholmsanknytning.

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 januari 2015, 20:00:22 PM

Längst till höger står nr 52 - EKH 537 - en Scania CR110L från 1969. Någon med lokalkännedom kan kanske presentera de övriga?
Från höger: nr 11  -  GMM 604(?)  -  ev. nr 28  -  nr 12 -  längst till vänster: oläsbara siffror.

GKH 216 - nr 71 - var Büssingen utan stockholmsanknytning.

Var inte det där återförsäljarens demobuss från början?
Hoppades kanske på stora affärer i Sverige när Stockholm började få så
många Büssing-

Mr H

Björn Forslund

Det var väl den som hade dörrar på bägge sidor inför dagen H. Föraren satt till vänster med framdörren bakom sig. Förekom i annonser i fackpressen.

S Svensson

Det var mig veterligt Saab-Ana som sålde tyska Byssing. Jag stavar med svenskt y.
Bengt Helgesson berättade för mig att han arbetat på ANA och sålt bussar.
Något längre tillbaka i tiden hade det tyska bussmärket adress i Trollhättan.
Jag vet för litet om bakgrundshistoria till detta.

Mr H

Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2015, 22:13:08 PM
Det var mig veterligt Saab-Ana som sålde tyska Byssing. Jag stavar med svenskt y.
Bengt Helgesson berättade för mig att han arbetat på ANA och sålt bussar.
Något längre tillbaka i tiden hade det tyska bussmärket adress i Trollhättan.
Jag vet för litet om bakgrundshistoria till detta.

Jag har för mig att det var Saab-ANA i Nyköping som stog som ägare till prototypen.

Mr H

Jonas Gustafsson

Karosserna på de övriga bussarna tycks i alla fall vara 2 st VBK och 3 st. Säffle.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

groenis

Hade Büssingen i Halmstad annan motor och växellåd spec än de som
Hr. Berglund beställde ?

Anledning till frågan är att i ett gammalt nummer av Auto Last und Kraft fanns det en kort notis
om att Stockholmsvagnarna fick en tvåstegslåda egentligen avsedd för turistbåtar typ "Paddan"

/Lennart

Björn Forslund

Citat från: groenis skrivet 22 januari 2015, 03:55:43 AM
Hade Büssingen i Halmstad annan motor och växellåd spec än de som
Hr. Berglund beställde ?

Anledning till frågan är att i ett gammalt nummer av Auto Last und Kraft fanns det en kort notis
om att Stockholmsvagnarna fick en tvåstegslåda egentligen avsedd för turistbåtar typ "Paddan"

/Lennart

Den kanske hade samma tvåstegs halvautomatiska låda som de i Norge som hade "pinnegir". Stockholms Bussing hade ZF automatlådor.

Jacob

Vad är det för bussmodell längst till vänster? Ser riktigt fräsig ut.
Särskrivning är en dödssynd!

BengaB40

Hej! Halmstadsbussar har alltid intresserat mig! Jonas har identifierat de fem Volvobussarnas karosser, men vilka årsmodeller och chassi-typer kan de vara? B755 och/eller B58?  Hälsn. BengaB40

Peter Öden

Hej !

VBK-bussarna var Volvo B 655 !!

Mvh Peter Ö

BengaB40

Hej! Ännu intressantare! Tack Peter för uppgiften!  Hälsn. BengaB40