Stående passagerare med nya tidtabeller

Startat av Fredde, 19 januari 2015, 17:46:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Överfulla bussar, fler byten och sämre tillgänglighet.
KLT:s nya turlistor har mötts av protester.
Trafikplaneringen i Högsby följer utvecklingen.


http://www.barometern.se/kalmar/staende-passagerare-med-nya-tidtabeller/

Det är inte bara i storstadsregionerna som resenärer står upp på bussen... :P

1896

Det där "stående" argumentet som länsbolag alltid nyttjar vid trafik förändringar, att "någon alltid drabbas", det tycker jag är en billig undanflykt för att slippa göra genomtänkta förändringar, förvisso drabbas säkert någon ändå, men varför ska man ändra på saker som fungerar bra ? Det räcker väl med att förbättra det som krävs för att trafiken ska bli om möjligt ännu bättre. Länsbolagen överlag tenderar att vilja göra om linjenät bara för att man vill demonstrera vem som bestämmer, tyvärr.

Resenären

Det är dags att kunderna och kundernas behov sätts i fokus. Nya incitament som ger kunderna makten istället för innovationslösa upphandlingar om vi skall få en fördubblad användning av kollektivtrafiken.

danneh

Ja. Tyvärr har ju resenärerna alldeles för lite makt när det kommer till trafikplanering. En del huvudmän kan inte säga eller erkänna att de gjort något fel när det kommer till trafikplanering.

Lars-Håkan_E

I det här fallet är det besparingskrav som inneburit färre avgångar på vissa sträckor och därigenom ett bättre utnyttjande av kapaciteten.
En fullsatt buss är bättre än tre halvtomma.

Här har man inte gjort något "fel" utan KLT har medvetet förändrat utbudet i syfte att anpassa det till efterfrågan, då är det helt naturligt att det rinner över på en del turer och att kunder reagerar för att deras resvanor/mönster påverkas

Vad har sedan upphandlingen med detta undrar jag? Ingenting eftersom dessa förändringar helt tillkommer på beställarens initiativ.


Ersa

På många håll ses det ju som "norm" att bussarna är fyllda till bara 30-50%. Man är ju van med detta, och när de börjar fyllas till uppåt 80-90% är folk ovana med trängseln, och ser det som ett "fel".

1896

Busstrafik är och förblir en samhällsservice, att man då mer och mer riktar in sig på att enbart köra linjer som är maximalt belagda, det är att frångå grundidén med busstrafik.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 januari 2015, 12:50:04 PM
Busstrafik är och förblir en samhällsservice, att man då mer och mer riktar in sig på att enbart köra linjer som är maximalt belagda, det är att frångå grundidén med busstrafik.

Då misstolkade du nog det hela.

Resurserna ska ju användas där de göra bäst nytta för så många som möjligt, då är det inte effektivt att t.ex köra tre bussar i ungefär samma tidsläge på en gemensam sträcka och inte heller köra extremt lågt frekventerade turer på linjer med tät trafik, ska man nå fördubblingsmålet är det inte sådant man ska syssla med utan resurserna ska läggas där det finns ett behov att resa och där utbudet idag är begränsat.

Att köra 60 min trafik till Långtbortistan med 100 invånare är alltså inte någon bra affär samhällsekonomiskt, däremot kan det vara väldigt bra att gå upp från 6 till 5 min trafik mellan Slussen o Älta i medrusningen för att ta ett exempel.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ulf Berlin

Citat från: Sundås skrivet 21 januari 2015, 13:40:18 PM
Man gör även förändringar på linjer där det inte fungerat efter omläggningen:

http://www.klt.se/Om-KLT/Nyheter/Observera-forandringar-pa-linje-405-och-131/
KLT har tydligen missat i kommunikationen med resenärerna.../Ulf

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2015, 11:08:59 AM
I det här fallet är det besparingskrav som inneburit färre avgångar på vissa sträckor och därigenom ett bättre utnyttjande av kapaciteten.
En fullsatt buss är bättre än tre halvtomma.

Här har man inte gjort något "fel" utan KLT har medvetet förändrat utbudet i syfte att anpassa det till efterfrågan, då är det helt naturligt att det rinner över på en del turer och att kunder reagerar för att deras resvanor/mönster påverkas

Vad har sedan upphandlingen med detta undrar jag? Ingenting eftersom dessa förändringar helt tillkommer på beställarens initiativ.

Sen ska man komma ihåg att KLT också höjt taxorna kraftigt på månadsbiljetter. Man kan väl därför anta att en naturligt minskning av resandet kommer att ske då personer ibland fortsätter att pendla långa sträckor istället för att flytta eller söka nytt jobb för att det är för billigt att pendla.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6064892

Sundås

Citat från: Jo skrivet 21 januari 2015, 21:55:14 PM
Sen ska man komma ihåg att KLT också höjt taxorna kraftigt på månadsbiljetter. Man kan väl därför anta att en naturligt minskning av resandet kommer att ske då personer ibland fortsätter att pendla långa sträckor istället för att flytta eller söka nytt jobb för att det är för billigt att pendla.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6064892

Man skall också komma ihåg att det var två år mellan höjningarna den här gången vilket gjorde att det blev en stor höjning denna gång. Hade man höjt varje år och något mindre varje gång så hade det inte varit lika kännbart.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Mycket av de höjningar av priser och indragningar av trafik som genomfördes handlade också om att frigöra pengar till den tågpendel som upprättats Berga-Oskarshamn.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars_L

Nu är det ju lite olika situationer i landet också. Ska man nå fördubblingsmålet utan att tillsätta mer pengar, eller höja biljettpriserna kraftigt, så blir det ju så att områden i glesbygd drabbas. Skillnaden handlar ju också om ifall det är områden där antalet boende ökar, eller om det rör platser med en kontinuerlig passagerarminskning (och minskat antal boende). I det senare fallet är det ju nödvändigt att dra ner på utbudet på sikt. I en växande region såsom landsbygden i Stockholms län (ja, det finns faktiskt sådan), kan den kraftigt ökade befolkningen som en följd av att sommarstugeområden omvandlas till permanentboende däremot innebära att man kan skapa ett kollektivtrafikutbud på sikt som blir attraktivt och genererar ett ökat resande. Att höja från sexminuterstrafik till femminuters - såvida inte trängseln är besvärande - ger troligen en mycket liten effekt i ökat resande (i alla fall procentuellt).   

Som antyds i artikeln är det ju också oftast när skolorna börjar som det blir fullsatt i bussarna. Detta gäller förvisso till viss del i hela landet. Men i områden med låg andel kollektivresenärer blir detta särskilt påfallande. I detta fall har ju helårstidtabellen med trafikstart i mitten av december skapat lite sämre planeringsförutsättningar.




1896

Sanningen är att samhället har försatt sig i en ond cirkel, där landsbygdsbor mer eller mindre tvingas att flytta in till stan, och där all landsbygdsservice läggs ned, det där måste vi vända på om vi ska ha en levande landsbygd, och då måste man börja i någon ände, bussen är kanske det sista som överger landsbygden.