Karlaplan 1978

Startat av Hasse L, 18 januari 2015, 22:18:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


DRT 371 - Volvo B58 / Säffle 1978.

SL H1 5141 kom inte att stanna så länge i Hornsbergshallen, men kanske var den kvar till dess att H2:orna (B10M) kom 1981?

Peter Rost

#1
Som jag minns det var H1 5443-5448 placerade i Hornsberg, tills dess att H2:orna levererades 1981 i februari/mars(?). 5141 var bara temporärt i HB. Den flyttades därefter till Handen. I och med H2 leverans flyttades 5443-48 till Södertälje.

Härlig bild för övrigt!

//Peter

Fredrik Klint

Glöm inte de första, 5056-5065 levererades till Hb också :)

Hittar uppgifter på att fler vagnar var först i Hornsberg en snabbis, 5128-5145!
Just 5141 kom i februari -78 och ska ha flyttat till Handen i oktober samma år.

Även 5171-79 ska ha varit i Hornsberg först.

Stefan Back

Detta var väl "universalbussen" som SL:s dåvarande tekniske chef avsåg lansera för hela trafikområdet? Dörrställning 1-1-1 och "många sittplatser". Blev dock som sagt inte långvarig i innerstadstrafiken. Idag har vi snarast motsatsen, dörrar överalt, lågt golv och få sittplatser i innerstadens vagnpark...

Ersa

Mittmotor, lågbyggt normalgolv samt dörrställning 1-1-2 med låg plattform baktill hade varit en betydligt bättre lösning på dåtidens tätortstrafik, innan lågentrén hade tagits fram. Det ryms ju många rullstolar, rullatorer och barnvagnar baktill i en sådan. :)

christian berg

Hej,

de H1 som var kvar 1979-81 i Hornsberg var 5178-79 och 5443-48. Sedan gick det ju samtidigt H1 pü linje 44

Resenären

Örebro hade en relativt lång serie B58 från 1977-80 med plattform bak (dock inte låg sådan) som på ett bra sätt kombinerade många sittplatser med gott om ståplatsutrymme. Den första serien (inv nr 79-87) hade vikdörrar och dörrställning 2-1-1 medan merparten (88-93 och 6-9) senare hade 2-2-1 (vagn 10 hade 1-1-1 och sittplatser istället för plattform bak)

rengmark

H1 kom tillbaka till Hornsberg en kort period 1983. För att utföra ATR-mätningar i Bromma användes Hornsbergs H2 5700, 5704-5728. I utbyte fick Hornnsberg H1 från Bromma. Hornsbergsförarna gillade inte enkel framdörr.

Lars-Håkan_E

Citat från: rengmark skrivet 03 april 2015, 01:37:24 AM
H1 kom tillbaka till Hornsberg en kort period 1983. För att utföra ATR-mätningar i Bromma användes Hornsbergs H2 5700, 5704-5728. I utbyte fick Hornnsberg H1 från Bromma. Hornsbergsförarna gillade inte enkel framdörr.

I o m att H32 fasades ut så blev ju detta lösningen, även H3 lämnades i byte (körde själv 6335 på 62:an våren 1983). Det monterades väl aldrig några ATR utrustningar i Brommas Volvobussar eftersom skiftet till 100% Scania skedde strax efteråt.

Mr H

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2015, 16:03:49 PM
Mittmotor, lågbyggt normalgolv samt dörrställning 1-1-2 med låg plattform baktill hade varit en betydligt bättre lösning på dåtidens tätortstrafik, innan lågentrén hade tagits fram. Det ryms ju många rullstolar, rullatorer och barnvagnar baktill i en sådan. :)

Håller med men om det skulle göras i dag så kombinerat med konduktörsplats bak för mest belastade linjer! Ingenting har någonsin gått med sådan fart i den stockholmska kollektivtrafiken som de fordon som var utrustade med fast konduktör bak och stor påstigningsplattform (ex.vis A25/B25 och H15)! Folk väller på och biljettering under gång! Skulle verkligen göra under på linje 4 idag med de sega kortläsarna och den primitiva hanteringen med personal vid hållplatserna! Var ju egentligen otroligt hur snabbt det gick med gamla tvåmansbetjänade H15, upp med de ej dörrbromsade dörrarna och folk vällde på, spettet i och dörrarna igen och järnet!
Nej en stor modern H15 skulle nog ha sin plats även idag på linje 4 (som helst borde vara spårvagn förstås!) Det finns som alltid en väg bakåt som i själva verket är en väg framåt!
;)
Mr H

Peter Rost

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 april 2015, 09:37:46 AM
I o m att H32 fasades ut så blev ju detta lösningen, även H3 lämnades i byte (körde själv 6335 på 62:an våren 1983). Det monterades väl aldrig några ATR utrustningar i Brommas Volvobussar eftersom skiftet till 100% Scania skedde strax efteråt.
Citat från: rengmark skrivet 03 april 2015, 01:37:24 AM
H1 kom tillbaka till Hornsberg en kort period 1983. För att utföra ATR-mätningar i Bromma användes Hornsbergs H2 5700, 5704-5728. I utbyte fick Hornnsberg H1 från Bromma. Hornsbergsförarna gillade inte enkel framdörr.

Bromma hade mig veterligen inga ATR - vagnar. Mätningen utfördes vår, och höst 1983. Bromma bistod Hornsberg med både H1, och H3.

//Peter