Scania Citywide dubbeldäckare för BVG i Berlin

Startat av LYR, 16 januari 2015, 00:50:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Den nya dubbeldäckaren Scania Citywide byggs nu för Berlins stadstrafik och här ses den produktion i Lathi i Finland.
/LYR




bussexperte

Interresant bild... - men jag taenkar att det blir ej optimalt med endast 1 trappa och foermodligen finns endast en liten antal sittplatser pa nedre plan. I Berlin aer oevre plan endast populaert vid turister - och turister koer i centrum. Men denna typ bussen ska insaettas utanfoer centrum pa mindre viktigare linjer. I centrum trafikeras stora 3-axler MAN dubbeldackare. Sa blir det sa att normalt berlin-folket som koera endast 2, 3, 4 eller 5 hallplatser f.ex. i anslutning till tunnelbana eller sparvagn - och naestan ingen vill stiga upp trappa foer endast nagra minuter. Nedre plan fullt - oevre plan tomt.

Sa denna Scania kan bli en mycket bra buss - men ej optimalt foer denna mindre viktikare busslinjer i Berlin... .

CW66

Jag tror du har helt fel.

Jag har åkt mycket med "entrappas-bussar" i London - och det fungerar alldeles utmärkt. Man förbereder sig för avstigning o då går ju alla ner, och sen går ju alla upp som gått på efteråt, så man krockar väldigt sällan med varandra.

Att övre plan skulle vara populärt bara för turister tror jag inte ett dugg på. Jag tyckte i Berlin när jag var ute och åkte på linjer utanför city att det var mycket folk på ovanvåningen.

Jag tror det blir en jättebra buss. Framförallt ett bra alternativ till dom bränsleslukande MAN-boggiebussarna som ju har varit väldigt dyra att köra för BVG.
MEN....den är ju inte här ännu - så vi får väl ge den en chans  :)

Björn Forslund

Berlinborna är ju lika vana vid dubbeldäckare som londonborna. Tror inte heller att det blir problem. Kul med en Scania byggd i Finland för Berlin! Vore kul om en sådan kunde testas åtminstone i Stockholm.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 januari 2015, 13:35:48 PM
Berlinborna är ju lika vana vid dubbeldäckare som londonborna. Tror inte heller att det blir problem. Kul med en Scania byggd i Finland för Berlin! Vore kul om en sådan kunde testas åtminstone i Stockholm.

Ja en treaxlig vore intressant i Stockholm.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 januari 2015, 13:38:44 PM
Ja en treaxlig vore intressant i Stockholm.

Nyfiken. Varför behövs tre axlar i Stockholm, då två tycks räcka i Berlin och London?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2015, 16:56:27 PM
Nyfiken. Varför behövs tre axlar i Stockholm, då två tycks räcka i Berlin och London?

Jag kan inte tänka mig att Sthlms stads gatunät kan klara det bakaxeltryck som uppstår av en 2 axlig dubbeldäckare

Citybus

Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Helsingfosh



Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 januari 2015, 18:14:25 PM
Jag kan inte tänka mig att Sthlms stads gatunät kan klara det bakaxeltryck som uppstår av en 2 axlig dubbeldäckare

Vad är det som skiljer Stockholms gatunät så radikalt från gatunätet i Berlin och London?

Nico

Mycket av Stockholms gatunät är påverkat av diverse hålrum och utrymmen som ligger väldigt ytligt undertill. Många av gatorna tillåter bara BK2-fordon varför SL:s trafik ofta rullar med dispens.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2015, 17:06:01 PM
Mycket av Stockholms gatunät är påverkat av diverse hålrum och utrymmen som ligger väldigt ytligt undertill. Många av gatorna tillåter bara BK2-fordon varför SL:s trafik ofta rullar med dispens.

Problemet med en svensk 2 axlig tvåvåningsbuss är att den skulle bli godkänd för färre passagerare än en vanlig normalbuss, detta oavsett om kommunen godkänner 11,5 tons axeltryck på aktuella stadsgator.

Det finns en max bruttovikt för tvåaxliga motorfordon på 18 ton, en 2 axlig tvåvåningsbuss med typ 80 passagerare lär aldrig kunna fås att väga under 22-23 ton, boggi är helt nödvändig.

LYR



Scanias dubbeldäckare i Berlin - se länken och skrolla ner till bilden och mer inf. (på tyska) och bilder på interiören.
http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm

/LYR