Huvudmeny

Keolis 7482...

Startat av Ulf Berlin, 16 januari 2015, 00:47:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som är en av"f"vagnarna i Stockholm kördes på Lidingö den 9 januari i år
och syns här på linje 212 vid Lejonvägens hållplats:

Enl mycket trovärdiga uppgifter så körs "f vagnar"med egna förare trots att det sitter förare i Frihamnen p g av vagnbrist.
Varför kan inte dessa vagnar endast"lånas ut"utan förare när man vet hur situationen ser ut?/Ulf

MartinMartin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 januari 2015, 00:47:43 AM
Enl mycket trovärdiga uppgifter så körs "f vagnar"med egna förare trots att det sitter förare i Frihamnen p g av vagnbrist.
Varför kan inte dessa vagnar endast"lånas ut"utan förare när man vet hur situationen ser ut?/Ulf

Va spelar det för roll?

Är det bättre att flexföraren sitter utan buss?

buskörare

Det blir ju samma resultat? Om man tar flexvagnen till nån annan körning, så får ju den körningen flexvagnen går på med sin egen förare ställas in.

Andy

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 januari 2015, 00:47:43 AM
Enl mycket trovärdiga uppgifter så körs "f vagnar"med egna förare trots att det sitter förare i Frihamnen p g av vagnbrist.
Varför kan inte dessa vagnar endast"lånas ut"utan förare när man vet hur situationen ser ut?/Ulf
Jag vet inte vad som är bäst; det blir ju problem vid avlösningar om någon inte kan lösa av för att flexföraren måste ha kvar sin vagn. Samtidigt är ju rusningen ganska kort, och om man tar en flexvagn att köra med pǻ vanligt sätt kommer det efter rusningen bara att finnas ej flex-utrustade vagnar för flexföraren att använda, om flexbussen inte kommer tillbaka direkt.

Robert Brink

Citat
Enl mycket trovärdiga uppgifter så körs "f vagnar"med egna förare trots att det sitter förare i Frihamnen p g av vagnbrist.
Varför kan inte dessa vagnar endast"lånas ut"utan förare när man vet hur situationen ser ut?/Ulf

Ja, jag kan bara instämma i övriga här, vad blir skillnaden? Ska Flexvagnarna lånas ut, så försvinner hela tanken med Flex! Flexen kan ju användas så mycket mera, förarna kan alla Citylinjer med kanske något undantag så dom kan rulla på andra linjer också. Om Frihamnen ska få låna vagnarna, så vad ska dessa vagnar göra efter rusningen?
Däremot är det lite konstigt att man inte försöker lösa bristen på vagnar när det gäller Lidingö, något måste gått snett i räkningen inför E22. Vi på Söder hade ju brist på kortvagnar under helgerna eftersom man tursatte alla 76:or med kortvagnar ett tag, något som nu ändrats och det rullar ledvagnar på Söderomlopp även på helger.

//R

Nico

Kan inte svara för bristen med normalvagn på Söderhallen eller motsvarande i Frihamnen, men rent allmänt så brukar nya avtal tyvärr ofta innebära att man bl.a. skär ned på vagnreserv. Det är i sig sedan lite av en 'kissa-på-sig-lösning' såtillvida att det avhjälper problemet temporärt (i dylika fall att det ser bra ut i kostnadskalkylen), men det brukar i en förlängning få negativa konsekvenser rent praktiskt.

Det där med flexvagnar sedan är en idé som kanske inte varit helt tydlig vad gäller tillämpningen. Tanken med en flex i grund är att de står stand by på strategiska punkter för att snabbt kunna avhjälpa en tillfällig brist. Flexen är helt enkelt ett sätt att både rädda trafik och köpa sig tid. Man skickar som trafikledare fram flexen för att rädda en tur eller på sin höjd två, men tanken är inte att de ska ta hela turen till dess slut... för då har man missuppfattat flexens roll och förväxlat det hela med ett vagnbyte. Flexarnas uppgift kan då t.ex. handla om att de kan ge starthjälp, själva täcka upp turen så ny vagn kan hinna ut alternativt att föraren själv åker in och byter trasan. I extremfallen kan även flexvagnen tillfälligt lånas ut medan flexföraren själv avhjälper ett fel, åker med trasan för att hämta ut nytt eller om det är en så kort snutt kvar på ordinarie tur att det inte spelar någon roll... men i det sistnämnda fallet brukar det vara bättre om flexen tar turen och tar med föraren så tas haveristen med en krok.

En orsak på senare tid till att en flexvagn inte lånas ut är sannolikt även att där finns både verktyg och ofta även mobil GPS. Dessa saker är då flexföraren ansvarig för. Sedan så är det ett slöseri med en kraftfull resurs. Som Robert skriver så handlar det om förare som är extra kunniga på både flera linjer, men även andra saker. Det är inte ovanligt att man skickat fram en flex för att starta om en BussPC, kolla hinder, fungera som backhjälp, skjutsa en förare etc. Lite används de ibland som yttre trafikledare och flera yttre trafikledare har även en bakgrund som flexar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss-busen


Frippe Fribas

Flexbuss är benämningen på en buss som inte går i ordinarie trafik, men som har en speciellt utbildad förare och lite extra utrustning precis som Nico skriver.
Det är alltså en helt vanlig buss med lite mer kompetens kan man säga. Konceptet finns i flera städer och trafikområden, men kan benämnas lite olika.

P.Ek

Vilka bussar bland innerstadsgaragen är flexbussar idag? Har även sett 7484 med f-märkning. Hornsberg har bl.a. ledvagnen 4044 som flexbuss. Brukar synas stående vid Fridhemsplan vardagar.

Ulf Berlin

Citat från: P.Ek skrivet 24 januari 2015, 13:38:33 PM
Vilka bussar bland innerstadsgaragen är flexbussar idag? Har även sett 7484 med f-märkning. Hornsberg har bl.a. ledvagnen 4044 som flexbuss. Brukar synas stående vid Fridhemsplan vardagar.
4044 kördes på Lidingö igår eftermiddag(inte ofta man ser denna)/Ulf

Ulf Berlin

Idag,5 februari,var det minst två "f"vagnar ute i trafik på ön:

4759 vid Lidingö C(Ingen ARRiva vagn ;))

7483 vid Sturevägen
Vagns och-/eller personalbrist?/Ulf

Robert Brink

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 februari 2015, 19:40:39 PM
Idag,5 februari,var det minst två "f"vagnar ute i trafik på ön:

Vagns och-/eller personalbrist?/Ulf

Är nog en kombination, just nu pågår förarutbildning för SL Certifiering i City och detta plockar en hel del förare/dag. Sen är det säkert lite vagnsbrist också... ;)

//R