Ett par frågor SL Büssing och Capitol...

Startat av Fredrik Klint, 15 januari 2015, 16:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Enligt uppgift var det några H25 och H26 som ej rullade under SL flagg i högertrafik fast de byggdes om.
Det ska röra sig om H25 5530-31 och H26 5539-40. Stämmer detta och kan det ha varit fler vagnar som det gällde?

Vidare undrar jag om det var någon H25/H26 som hann få nytt reg-nr medan de tillhörde SL? Den enda jag kommer på är 5519, visserligen fördes den redan 1969 över till Spårvägens Idrottsförening och behölls fram till 1982. Den ska fått nummer 8722 och (självklart) inte rullat i trafik men tillhörde trots allt SL.

Capitol H30, stämmer det att samtliga levererades nya till Söderhallen eller fick Hornsberg några?

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 januari 2015, 16:04:29 PM

Capitol H30, stämmer det att samtliga levererades nya till Söderhallen eller fick Hornsberg några?


Enligt min minnesbild kom alla H30 till Söderhallen som nya.

/Gunnar


Hasse L

#3
Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 januari 2015, 16:04:29 PM
Enligt uppgift var det några H25 och H26 som ej rullade under SL flagg i högertrafik fast de byggdes om.
Det ska röra sig om H25 5530-31 och H26 5539-40. Stämmer detta och kan det ha varit fler vagnar som det gällde?

Torde bara gälla 5531.  Edit: Det har uppdagats att det snarare var 5533 som aldrig kom i trafik i Stockholm.

5530, 5539 och 5540 körde jag under 1970-71.

/Hasse

HJP

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 januari 2015, 16:04:29 PM
Enligt uppgift var det några H25 och H26 som ej rullade under SL flagg i högertrafik fast de byggdes om.
Det ska röra sig om H25 5530-31 och H26 5539-40. Stämmer detta och kan det ha varit fler vagnar som det gällde?
****
Några Büssing H25 och H26, såldes till Örebro, och en annan stad, som jag glömt. De blev blåmålade.
Kan det vara dessa du avser?

Peter Öden

Hej !

Är det Trollhättan som avses kanske ?

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 januari 2015, 09:37:13 AM
Torde bara gälla 5531.

5530, 5539 och 5540 körde jag under 1970-71.

/Hasse

Tack, Hasse!

Fredrik Klint

Citat från: HJP skrivet 18 januari 2015, 10:10:20 AM
****
Några Büssing H25 och H26, såldes till Örebro, och en annan stad, som jag glömt. De blev blåmålade.
Kan det vara dessa du avser?

Nja inte riktigt, det är jag medveten om men att de alltså inte skulle ha rullat i trafik hos SL efter högerombyggnad och innan de såldes vidare. Men Hasse L kunde sticka hål på 75% av den uppgiften.

Stefan Back

H25A gick aldrig i högertrafik, men den provbussen byggdes väl heller aldrig om till högerutförande?

Men vad skulle varit poängen med att bygga om på egen verkstad och sedan inte använda H25/H26-vagnar i trafik? Kanske kan någon precisera när olika vagnar såldes?

Utöver de nämnda försäljningen hade väl också en trafikskola i Stockholm någon Büssingvagn (H26?) för bussförarutbildning (de hade väl även någon SKV H29-vagn för övrigt)

Stefan B

Björn Forslund

Citat från: Stefan Back skrivet 19 januari 2015, 10:32:35 AM
H25A gick aldrig i högertrafik, men den provbussen byggdes väl heller aldrig om till högerutförande?

Men vad skulle varit poängen med att bygga om på egen verkstad och sedan inte använda H25/H26-vagnar i trafik? Kanske kan någon precisera när olika vagnar såldes?

Utöver de nämnda försäljningen hade väl också en trafikskola i Stockholm någon Büssingvagn (H26?) för bussförarutbildning (de hade väl även någon SKV H29-vagn för övrigt)

Stefan B

H25A o H28 ska ha använts oombyggda i sightseeingtrafiken efter Dagen H. Eftersom på o avstigning skedde på ett enda ställe spelade det ingen roll att dörrarna satt på fel sida.
Att äldre Bussing såldes tidigt berodde väl på att det fanns ett större överskott av stadsbussar eftersom byggnationen på Järvafältet blivit försenad. Det skulle ju blivit en omfattande busstrafik innan tunnelbanan blivit färdig, men nu blev det inte så.

christian berg

Alla H25 och H26 såldes vidare 1971-73 utom ovan nämnda 5519 som kom till musikkåren.

Halmstad: H25 5504,5510,5513,5517,5525,5528 och 5533, H26 5534,5535,5537,5539 och 5540. Av H26-orna kom bara 5535 och 5537 i trafik.
Trollhättan: H25 5505-08, 5511,5512,5515,5518,5521,5524,5527,5532. H26: 5536,5541 (dessa kom ej i trafik)
Örebro: H25 5509,5514,5516,5520,5522,5523,5526,5529-31 (de sistnämnda två ska inte ha kommit i trafik)
Mobergs trafikskola: H26 5542,5543
OK trafikskola: H26 5538 (dit kom även H27 5564 och 5572) och de körde runt blå i Stockholm som övningsvagnar i miitten-slutet av 70-talet. Vore kul att se en bild om någon har det.

Hälsningar

Christian B

Hasse L

Tydligen var det (förutom 5519, antar jag) bara H25 5533 som aldrig kom i linjetrafik i Stockholm i högertrafikutförande.
Alla övriga - inkl. 5531 - ska ha använts.

Enligt en vanligtvis pålitlig källa.

/H

Fredrik Klint

Tack (igen) för den informationen, Hasse!