Dubbelledad buss fastnade vid klaffbron i Malmö

Startat av BD, 15 januari 2015, 15:36:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars_L

Citat från: BD skrivet 15 januari 2015, 15:36:07 PM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbuss-fast-vid-klaffbron/

Ja, det verkar ju tyvärr vara mycket problem med bussarna. Är ju inte första gången de "dör". Har själv åkt när detta har hänt, samt att man alltid brukar se någon 5:a som står med blinkande varningsljus någonstans längs sträckan. Van Hool brukar ju vara kända för bra kvalitet. Men har man möjligen experimenterat lite för mycket? Inte helt lätt tekniskt har jag förstått att få till en dubbelledad elgashybridlösning...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Walter

#2


Inte lätt att backa med 24m om det nu är det som hänt. Tänkte att det var därför den fastnat då bussen verkar vara på fel sida i en av riktningarna. Svårt att se vilket som är fram.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kimsan

Om ni tittar noga på bilderna så ser ni att hen har först kört fel(vänster, mot körriktningen för att sen få panik och köra upp på refugen mellan 2 stolpar och fastnat). Kör själv expressen och kört där idag 3 ggr och fattar fortfarande inte hur hen lyckades. Det var inget mekaniskt eller tekniskt fel som fick bussen att fastna på mittrefugen, det var "Pilot Error".

Kör du mot all förmodan fel eller det kommer något hinder då stannar du helt enkelt bussen och väntar till det löst sig, chansa kan man gör med standard 12m buss, man bör inte chansa det med 18m ledvagn, 24m dubbelledad buss är självmord! Hen sköt sig själv i huvudet! Ingen eller få bussar kan köra över en mittrefug utan modifikationer antingen på refugen vid ev vägarbete eller med bra nivåreglering och höjning på bussen.

Personen som körde bör inte sitta bakom ratten på en buss, punkt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kimsan skrivet 21 januari 2015, 00:08:42 AM
Om ni tittar noga på bilderna så ser ni att hen har först kört fel(vänster, mot körriktningen för att sen få panik och köra upp på refugen mellan 2 stolpar och fastnat). Kör själv expressen och kört där idag 3 ggr och fattar fortfarande inte hur hen lyckades. Det var inget mekaniskt eller tekniskt fel som fick bussen att fastna på mittrefugen, det var "Pilot Error".

Kör du mot all förmodan fel eller det kommer något hinder då stannar du helt enkelt bussen och väntar till det löst sig, chansa kan man gör med standard 12m buss, man bör inte chansa det med 18m ledvagn, 24m dubbelledad buss är självmord! Hen sköt sig själv i huvudet! Ingen eller få bussar kan köra över en mittrefug utan modifikationer antingen på refugen vid ev vägarbete eller med bra nivåreglering och höjning på bussen.

Personen som körde bör inte sitta bakom ratten på en buss, punkt.

Chansa ska man väl aldrig göra med något fordon alls :-)

Så här i efterhand har det ju varit enklare att fortsätta på fel sida eller om trafiken omöjliggjorde det bara stanna till dess någon kom som kunde hjälpa till vid en backning (dirigera trafiken)

Anders Noren

Citat från: BD skrivet 15 januari 2015, 15:36:07 PM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbuss-fast-vid-klaffbron/

Och bussar som ska vara så smidiga och flexibla. När en buss får haveri så är det ju bara att dra bort den, till skillnad från en stillastående spårvagn som det tar flera timmar att få bort. (Obs! Sarkasm.)

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Noren skrivet 21 januari 2015, 17:39:45 PM
Och bussar som ska vara så smidiga och flexibla. När en buss får haveri så är det ju bara att dra bort den, till skillnad från en stillastående spårvagn som det tar flera timmar att få bort. (Obs! Sarkasm.)

Nu hade väl bussen inte havererat utan "bara" kört fel.

Typ i spårvägshänseende "kört upp en växel" :-) :-)