INGÅNG BAK --->>>

Startat av Mr G, 12 januari 2015, 19:18:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

De sista åren H15 gick i trafik målades detta budskap upp i megastor text längst fram på bussens vänstra sida. Jag har undrat en del när SS kände sig föranlåtna att vidta denna åtgärd, och undrar om det kan ha funnits någon speciell anledning till beslutet. Mitt eget minne, rätt eller fel, säger mig att tvåmansbetjänade dieselbussar var mindre vanliga en period, och att de får en renässans i början av 60-talet. Detta är förstås väldigt subjektivt, och är endast ur en liten snorunges synvinkel. Själv åkte jag ofta 65:an, och minns att när H15 återkom på linjen hände det väldigt ofta att förvirrade trafikanter försökte sig på att stiga på genom framdörren. Eftersom jag vid resa till stan alltid placerade mig på diggarsätet invid föraren, till men för illbattingar som äntrade bussen vid senare hållplatser, hade jag bra koll på just detta.

Jag kan tänka mig att en anledning till påmålandet av den stora pilen kan ha varit införandet av linje 53 den 26/11 1960, då många stockholmare som var vana vid enmansbetjänade bussar nu tidvis skulle gå på genom bakdörrarna. Linjer som haft H15 ett tag hade väl inte samma behov av informationen. Trådbussarna borde väl annars ha haft liknande problem, men där kom det väl aldrig upp några jättepilar med detta budskap.

Kanske någon expert här vet hur det förhöll sig. När målades pilarna dit, och gällde det alla H15, och ingen annan fordonstyp?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 12 januari 2015, 19:18:05 PM
De sista åren H15 gick i trafik målades detta budskap upp i megastor text längst fram på bussens vänstra sida. Jag har undrat en del när SS kände sig föranlåtna att vidta denna åtgärd, och undrar om det kan ha funnits någon speciell anledning till beslutet.

När målades pilarna dit, och gällde det alla H15, och ingen annan fordonstyp?

Bildstudier pekar på att pilarna fanns iaf 1961.

I Spårväg & Buss 5/60, artikeln "Spårvägsdriften i nedan", redogörs för planerade händelser i SS-trafiken under 1960:
För att bättre utnyttja enmansbussarna undersöks om man på vissa linjer som har hel enmansdrift kan sätta in tvåmansbussar på högtrafiksturer som endast är ute mycket kort tid. De friställda enmansbussarna kan då sättas in i heldagstrafik på linjer som idag har tvåmansdrift före kl 18.30. Närmast berörda är linje 65 som då skulle få tvåmansturer under högtrafik och linje 36 och 56 som skulle få enmansbussar i heldagstrafik.

Som Mr G antyder är en hypotes att just mixen av Capitoler och H15 på en linje under samma trafiktid skapar förvirring över var påstigning ska ske och att det är skälet till att H15 fick dessa pilar. Rimligt är att anta att den planerade förändringen i utsättningen av enmans- och tvåmansbussar enligt ovan ägde rum 26/11 1960 och att pilarna kom upp i anslutning till detta. Minns att jag dock tyckte att de var ganska anskrämliga.

Det är väl också rimligt att alla H15 fick pilarna då även bl.a. linje 52 och 56 fick denna mix av Capitoler och H15. Har ingen uppgift om att någon annan busstyp hade dessa pilar.

/Gunnar

Mr G

Tack, då får jag leta upp det numret och kolla.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 15 januari 2015, 19:19:36 PM
Tack, då får jag leta upp det numret och kolla.

Du kan få artikeln här!

/Gunnar