Inställd busstrafik på linje 526 imorse!

Startat av ichessy, 12 januari 2015, 12:10:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Imorse stod jag väntade på linje 526 som inte dök upp vid Djupdalsvägen. 4 Turer på raken kom inte så det fick bli taxi och sedan stod det på http://storningsinformation.sl.se/sv/ att busstrafiken var inställd pga vagnbrist ???

Hur kan man ha vagnbrist efter nedskärningarna i turtätheten på flera linjer i december 2014. Borde det inte finnas fler vagnar tillgängliga då eller?



Software Developer

Lars-Håkan_E

Citat från: ichessy skrivet 12 januari 2015, 12:10:24 PM
Imorse stod jag väntade på linje 526 som inte dök upp vid Djupdalsvägen. 4 Turer på raken kom inte så det fick bli taxi och sedan stod det på http://storningsinformation.sl.se/sv/ att busstrafiken var inställd pga vagnbrist ???

Hur kan man ha vagnbrist efter nedskärningarna i turtätheten på flera linjer i december 2014. Borde det inte finnas fler vagnar tillgängliga då eller?

Och hur mkt av dessa indragningar har skett i dimensionerande tid? Det är ju knappast så att man helt plötsligt har 25-30 obehövliga bussar stående en Måndagmorgon.

En måndagmorgon på vintern kan väldigt lätt både 5 o 10 reservbussar försvinna ut p.ga startproblem och verkstadsbesök.
Att dra in 4 turer i följd tyder nog på att man dessutom har ledningsproblem.

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2015, 12:17:02 PM
Och hur mkt av dessa indragningar har skett i dimensionerande tid? Det är ju knappast så att man helt plötsligt har 25-30 obehövliga bussar stående en Måndagmorgon.

En måndagmorgon på vintern kan väldigt lätt både 5 o 10 reservbussar försvinna ut p.ga startproblem och verkstadsbesök.
Att dra in 4 turer i följd tyder nog på att man dessutom har ledningsproblem.

Tror att de begagnade Mercerdes Benz Citarobussarna som krånglar mest, det har de gjort tidigare vintrar ;D.
Software Developer

Nico

Ett allmänt problem som jag uppfattat på senare tid på olika håll i SL-området är att de som ansvarar för vagnutsättning i flera fall inte har fått rätt träning/instruktioner för uppgiften. Det blir lite av att lägga pussel för det handlar inte bara om att mekaniskt tursätta efter principen lucka-vagn-lucka-vagn osv. när man gör utsättningen utan man måste göra det med en viss eftertanke. Tyvärr är det dock nog den mekaniska metoden som gäller i flera fall numera.

När man har vagnbrist (oavsett orsak) så måste man alltså försöka att fördela gracerna lite så att inte samma linje drabbas alltför hårt. Vid återkommande vagnbrist får inte heller indragningar uppstå på samma linje vid samma tid på dygnet. En annan tumregel, lite beroende på vilken trafik man har, är att inte dra in turer på linjer med låg turtäthet eller som har noll alternativtrafik. Man bör då m.a.o. hellre dra in en eller ett par turer på linjer där det finns spårtrafik i närheten eller där linjerna går i kvartstrafik. I SL-trafik innebär det att 'busklinjer' med kanske en tur varannan eller var tredje timme bör prioriteras. Överlag blir det dock ibland lite balansgång på slak lina...

I fallet med linje 526 är det väl frågan om hur stor vagnbristen var? Här vet jag att på Råsta, i alla fall förr, så drog man in en 509, 515 eller 540 hellre än en 516/526. Frågan är väl dock även vad avtalet säger... då det tyvärr ofta verkar vara viktigare än att serva resenärerna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2015, 15:23:56 PM

I fallet med linje 526 är det väl frågan om hur stor vagnbristen var? Här vet jag att på Råsta, i alla fall förr, så drog man in en 509, 515 eller 540 hellre än en 516/526. Frågan är väl dock även vad avtalet säger... då det tyvärr ofta verkar vara viktigare än att serva resenärerna.

Fast jag vet inte egentligen om det går att resonera så "avtalsmässigt". På något sätt sammanfaller det ju. Ett kort delad tjänst är ju av alla skäl mest praktiskt att dra in före en heldagstjänst (visst - man kan givetvis låta föraren "växla" tjänst - men det ställer alltid till det med raster etc). En linje med lång linjesträckning drabbar i regel färre passagerare och innebär också att omloppet har färre avgångar (vilket innebär mindre vite). Det torde alltså också vara bra ur avtalshänseende.

Om färre drabbas så blir missnöjet mindre - vilket är bra ur NKI. Det enda är väl då förstås när man drar in landsortslinjer där det bara kanske finns en avgång i morgonrusningen. Det är väl möjligen incitamentmässigt smart. Å andra sidan jämnar det nog ut sig om man ser till hur upprörda de brukar bli - jämfört med om en avgång är inställd på ex.vis 515. I det förra fallet riskerar man ju också att faktiskt folk blir tvungna att ta taxi och att man då får stå för kostnaden för resegaranti. Ett sådant garantiärende borde väl då motsvara den vinsten man kanske skulle göra av att det är färre avgångar och därmed färre viten för inställda avgångar.

Tycker kanske inte det är så farligt att dra in 516/526 - där finns ju alternativa busslinjer till pendeltågsstation - och på den gemensamma sträckan är ju turtätheten hög + att det finns andra linjer som trafikerar sträckan - Man kan ju ta 607 och byta buss vid Frösunda exempelvis.  Ganska lämpligt att dra in turer på alltså - Men det får ju givetvis inte ske för ofta och inte för många avgångar. Och det är väl här det brister både i Råsta och kanske och på andra ställen - att det ställs in turer på samma linje, eller samma tur för ofta. Men det är ju inte någon kostnad förknippad med det - utan handlar väl mer om att ha intresse och tänka på att så inte sker.

Sedan är väl därtill omloppen så splittrade på olika linjer nuförtiden att det är svårt att helt tänka "linjemässigt" när man har fordonsbrist.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist