Skador med Förenade Buss inblandade (SR P4)

Startat av Clabbe, 12 januari 2015, 09:08:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe


Lars-Håkan_E

Det verkar brista lite i rutinerna, att skriva skadeanmälan och så, de flesta förarna kommer väl från Swebus och bör vara vana vid att skriva en rad om vad som hänt.


AL

Är det inte samma företag som har en smula ekonomiska problem rapporterade sedan tidigare?  Kanske inte så konstigt att situationen med egendomliga och direkt felaktiga skaderapporter cirkulerar...  ;)


preacher

Tydligen måste man fylla i en skaderapport på olycksplatsen i Karlstad för att slippa sådant här som privatbilist.
På Bergkvarabuss i Karlskrona ber vi bilisten helst att komma ut till vår depå för att fylla i skaderapport och så jämför vi med den som Föraren har lämnat in. Dessa stämmer för det mesta överrens och det blir nöjda motparter. På detta sätt sparar men in onödig tid på olycksplatsen o bussen kan fortsätta köra sin tur med liten försening.
Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Nico

I de allra flesta fall (om det enbart är materiella skador) så räcker det faktiskt med att bara byta uppgifter på plats och rapportera in skadorna på varsitt håll så regleras det sedan mellan bilistens försäkringsbolag och bussföretagets försäkringsbolag alternativt deras interna skadeavdelning som ju är det viset som de flesta större bussbolag hanterar det på. Att ha en buss som står stilla så länge att en tur blir ställd bara för en bagatellartad skada är inget som egentligen ska behöva uppstå någonstans och reglerna är likalydande över hela landet. I grund behöver normalt inte ens polisen tillkallas... vilket många tyvärr tror vilket ofta orsakar extra mycket väntan då polisens prio på plåtskador inte direkt är hög. I grund så regleras detta i Trafikförordningen 2 kap. 8§ (Åligganden vid trafikolyckor) och är inte så komplicerat, men givetvis har ju bägge parter ett åtagande.

Hela saken som ligger bakom i detta fall verkar dock tyvärr alltså mera bero på en stor portion naivitet och okunskap hos bilisten ifråga som verkar ha trott att det räckte med att bussföraren lämnande in en rapport. Samtidigt verkar inte Förenade buss heller ha de bästa internrutinerna på detta område. Grundmissen som förefaller vara begången, om man ser till det som sägs i första inläggets länk/artikel, är alltså att bilisten inte verkar ha gjort någon egen anmälan till sitt försäkringsbolag. Det är ju A och O i alla dessa sammanhang! Hur man fyller i en skadeblankett, där varje part tar ett exemplar, är något som t.o.m. lärs ut av trafikskolorna. Utan adekvata underlag från bägge parter  har ju inte skadeutredarna hela bilden utan får kanske bedöma utifrån enbart den ena partens syn på saken och då blir resultatet givetvis därefter. Sedan är det givetvis inte enbart bussförarens skaderapport som ligger till grund för bolagets dokumentering utan skaderapporten har högst sannolikt kompletterats med annan information på vägen och det är sannolikt här det uppstått missuppfattningar om vem som skrivit vad.

Rent allmänt skulle nog som sagt Förenade Buss, att döma av det som nämns i artikeln, inte må dåligt av att se över rutinerna för både sin skadehantering och hur man pratar med media. Detta med skador verkar i alla fall vara lite taffligt skött rent allmänt. Med så få olyckor/tillbud som enbart c.a. 65 st. per år så bör inte uppgiften vara alltför betungande... förutsatt att det hanteras rätt och av en viss ansvarig. Blir det däremot en sån där uppgift som dribblas vidare till 'vem som för stunden inte har så mycket att göra'... ja då är det ganska givet att det sk-ter sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Clabbe

Förarna ska inte diskutera skadan med motparten, är det inte allvarligt fylls skadeanmälan i vid återkomst till depån

TageK

Att krocka med en buss i Karlskrona och bli inbjuden till motparten, vem kan motstå det.
Om skrivaren krockar med mig och jag ber honom komma hem till mig och min granne mc-gänget för att fylla i skadeanmälan, hur bra blir det...  ::)

Ersa

Svensk lagstiftning borde väl ändå gälla? Att båda förarna (eller bilföraren och bussförarens trafikledare) måste skriva på skadeanmälan på plats. Annars är det väl fråga om smitning?

Om ett bussföretag får ryktet om sig att försöka skylla på motparten, lär bilisterna i Karlstad förr eller senare insistera på att få dit polis...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2015, 20:10:12 PM
Svensk lagstiftning borde väl ändå gälla? Att båda förarna (eller bilföraren och bussförarens trafikledare) måste skriva på skadeanmälan på plats. Annars är det väl fråga om smitning?

Nja man byter givetvis uppgifter, denna metod tillämpades ju inom SL Trafiken redan när jag började där i början på -80 talet, det fanns t.om blanketter att lämna till motparten om att föraren inte fyllde i skadeanmälan på platsen.

Smitning är det enbart om man inte stannar och lämnar sina uppgifter, och inte alltid då heller beroende på situationen.

Nico

Exactumundo, man behöver som sagt inte skriva skadeanmälan på plats utan det kan göras av var och en på sitt håll. Däremot är man skyldig att byta uppgifter.

Jag lägger in hela Trafikförordningen 2:8 nedan så kan den som är hugad tolka på egen hand... se speciellt det blåmarkerade för denna fråga.

8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka ska stanna kvar på platsen. I mån av förmåga ska trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan, som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan, ska trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.
    Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, ska trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller Polismyndigheten. I det senare fallet ska Polismyndigheten underrätta den som lidit skada, om han eller hon är känd eller lätt kan spåras. Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, ska trafikanten snarast möjligt underrätta Polismyndigheten.
    Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken ska trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats. Om någon har dött eller skadats svårt får dock fordonet flyttas endast om det utgör en fara för annan trafik. I sådana fall får trafikanten i övrigt inte utplåna spår som kan vara av betydelse för utredningen av olyckan eller på andra sätt ändra förhållandena på olycksplatsen. Trafikanten ska även försöka se till att ingen annan vidtar sådana åtgärder. Förordning (2014:1265).


Skyller på motparten gör väl nästan alla, direkt eller indirekt, när de sedan fyller i skadeanmälan?!  ;)   Finns ju en fråga som lyder något i stil med; "Vem anser du vållade olyckan?"
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Aha. Ja, jag har inte så stor erfarenhet av att fylla i dylika papper, och det börjar nu bli några år sedan sist. Men givetvis har ni rätt att själva fullständiga anmälan kan fyllas i senare. Dock måste ju personuppgifter och registreringsnummer samt fordonets ägaruppgifter utbytas på plats.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2015, 21:13:10 PM
Aha. Ja, jag har inte så stor erfarenhet av att fylla i dylika papper, och det börjar nu bli några år sedan sist. Men givetvis har ni rätt att själva fullständiga anmälan kan fyllas i senare. Dock måste ju personuppgifter och registreringsnummer samt fordonets ägaruppgifter utbytas på plats.

Det är ju bra det :-)  Tror för egen del att mina två senaste motpartsskador i jobbet inträffade 1984-85 på Djurgården i höjd med den nuvarande infarten till Wasamuseet och vid Danderyds sjukhus vid korsningen från sjukhuset 1986, vid bägge tillfällena blev det stort pådrag med Polis, befäl och så eftersom motparten 1) var påverkad och motparten 2) förutom att vara vållande även var aggressiv och försökte avvika från platsen.

När jag senast hade en motpartsskada av mer normal variant var väldigt länge sedan tack o lov.