Elbussen på stomlinjer (många men inte så bra bilder)

Startat av Ted Selander, 11 januari 2015, 16:29:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Den enda körningen på stomlinjerna i Jönköping (eg. Citybusslinjer), med Keolis 9814 genomfördes på lördagen under bedrövliga väder- och därmed ljusförhållanden. Till slut har leverantörens utsände tekniker lyckats hälla i passande prickar. Tidigare körningar har fått göras med lapp i rutan. Ett litet collage, med ursäkt för fototekniska kvalitetsbrister:


Linje 3 på bussgatan mellan Eurostop och Ljungarum.


Framme vid den underjordiska ändhållplatsen Råslätt C.


Sidovy, med den främre skjutdörren. Bussen har dörrställning 1-2-2.




Fotopaus vid Sandagymnasiet.


Rådhusparken.


Till slut en interiör, klockan ersätts av ett jättelikt STOP, när avstigning är begärd.

Jacob

Citat från: Ted S skrivet 11 januari 2015, 16:29:35 PM


Varför inte skriva ihop elbuss? På GUBs MAN-hybrider står det "Euro6 El-Hybrid" vilket är felaktigt eftersom hybrid står med stort H. Känns som att det ofta inom bussbranschen förekommer små grammatiska fel som enligt min mening är lite störande.

Trevligt reportage även om bussen är eldriven!
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 11 januari 2015, 16:42:38 PM
Varför inte skriva ihop elbuss?

Antagligen gjort för att underlätta läsningen. Med "el-buss" ser man direkt att det avses en buss som på något sätt drivs elektriskt men om man skriver det i och för sig språkligt korrekta "elbuss" undrar säkert många vad "ällbuss" är för något. Det är som de gamla tiokronorssedlarna för 60 år sedan. De kallades kotior från ko och tia. Skrev man det med bindestreck "ko-tia" blev det genast klart vad som menades. Utan bindestreck undrade man om det var något slags rysk valuta.


Taunusch

Citat från: Ted S skrivet 11 januari 2015, 16:29:35 PM
Den enda körningen på stomlinjerna i Jönköping (eg. Citybusslinjer), med Keolis 9814 genomfördes på lördagen under bedrövliga väder- och därmed ljusförhållanden. Till slut har leverantörens utsände tekniker lyckats hälla i passande prickar. Tidigare körningar har fått göras med lapp i rutan. Ett litet collage, med ursäkt för fototekniska kvalitetsbrister:

Trevliga bilder!

Hur ordnar man med yrkestrafiktillstånd vid en sådan här provkörning?

Ted Selander

Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2015, 19:20:10 PM
Trevliga bilder!

Hur ordnar man med yrkestrafiktillstånd vid en sådan här provkörning?
Det ordnar Transportstyrelsen för var och en brukare, med giltiga registreringshandlingar som underlag. Så var inte fallet i början av sverigevistelsen (Karlskrona), då bussen fortfarande hade ett slags saluvagnsskyltar utställda i Holland.

groenis

Och en rödlackerad står och vilar vid Evobus/Bussexperten Lunda.

/Lennart

Sundås

Jag ställer frågan igen som jag inte fått svar på innan; är det någon som vet om bussen fick något internnummer hos Nobina när den rullade i Kalmar?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Tommy E

Citat från: groenis skrivet 12 januari 2015, 04:30:49 AM
Och en rödlackerad står och vilar vid Evobus/Bussexperten Lunda.

/Lennart

Det är väl den Eurabus 2.0 som Adelsö Buss körde under hösten?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

groenis

Tommy det kan det vara har inte kollat med Johnny.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Elbussen kommer från fredag att rulla i Borås.

http://www.bt.se/nyheter/boras/boras-teststad-for-eldriven-buss%284600168%29.gm

Den skall enligt uppgift köras från Jönköping till Borås i morgon.


Tommy E

Citat från: Tommy E skrivet 12 januari 2015, 11:36:57 AM
Det är väl den Eurabus 2.0 som Adelsö Buss körde under hösten?

Nu har jag varit där och tittat noggrannare, och svaret på min fråga är ja.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se