SL linje 565X - ny linjesträckning i city?

Startat av P.Ek, 10 januari 2015, 15:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Igår (fredag) eftermiddag mötte jag till min förvåning en buss på linje 565X, riktning Cityterminalen, på S:t Eriksgatan i höjd med Karlbergsvägen. SL:s linjekartor har dock under hela linjens existens, och än idag, visat att 565X efter Norrtull trafikerar Norra Länken - Klarastrandsleden - Cityterminalen.

Kan linje 565X fått samma linjesträckning som nattbusslinjerna 591, 592, 593 samt Flygbussarna (de turer som trafikerar S:t Eriksplan) från Norrtull till Vasagatan resp. Cityterminalen? Dvs sträckan Norrtull - Norra Stationsgatan - S:t Eriksgatan - Torsgatan - Norra Bantorget - Vasagatan - Kungsgatan - Cityterminalen. När skedde isf denna ändring och varför?

Bussen i fråga var Arriva 7829. Såg aldrig numret, men mig veterligen har Märsta inte fler än en Citywide-led.

//P.Ek

Nico

Såg själv en 565X på Torsgatan häromdagen. Såvitt jag vet har inget ändrats, men jag vet att vissa Arrivaförare föredrar att köra 'inomskärs' istället för att ta Klarastrandsleden. Även en hel del tomvagnar på 516, 526 och 565 tommar in/ut till Sergels torg (Sveavägen) via den nämnda sträckan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Tack för svar! Det låter rimligt då 565X inte har någon annan hållplats innanför tullarna än ändhållplats Cityterminalen, och därmed behöver förarna inte hålla sig strikt till en viss linjesträckning.