Fem av sex bussar underkända - Göteborg

Startat av Knallhatt, 09 januari 2015, 19:47:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Gillar inte och säga det, men är ju inte särskilt förvånad med tanke på vilka som kör trafiken i Väst..

Walter

Citat från: danneh skrivet 10 januari 2015, 22:51:14 PM
Gillar inte och säga det, men är ju inte särskilt förvånad med tanke på vilka som kör trafiken i Väst..

Tror inte resultaten hade blivit annorlunda i andra delar av landet om nu Polisen hade gjort  några kontroller. Här i Skåne är fokus nästan helt på lastbilar på de större motorvägarna. Enstaka bussar fastnar där men kontroller i städerna har jag inte hört om på många år.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

danneh

Tänkte mest i relation till hur en del av resultaten blivit vid kontrollerna i Göteborg. Men Veolia ska ju ändå ha beröm för att ryckt upp sig så mycket som man gjort sedan varningen av Västtrafik.
Men som du sa, tror det skulle bli ett väldigt dåligt resultat överallt med liknande kontroller. Hade dessutom varit bra om Polisen faktiskt gjorde bälteskontroller även på bussar, det kan vara svårt att bevisa, men det är inte omöjligt.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 10 januari 2015, 22:56:16 PM
Tror inte resultaten hade blivit annorlunda i andra delar av landet om nu Polisen hade gjort några kontroller.

Jag tror på din teori. Om Göteborgspolisen skulle resa runt och stoppa linjevagnar i Stockholms och Skåne län hade det med största sannolikhet lett till samma (eller ännu sämre) statistik.
Jag tycker dock inte att Västtrafiks trafikchef behöver bli så upprörd, då det ju är Västtrafik själva som valt nuvarande linje med stordrift i stora trafikområden i storstadsområdena, där operatörerna samtidigt försöker spara pengar för att gå med någon form av vinst. Dvs samma linje som SL valt.

Personligen tycker jag att begagnade fordon från Västtrafikområdet är i rätt gott skick när de i 9-10-årsåldern flyttas till andra områden i Sverige. Vilket man verkligen inte kan säga om lika gamla begagnade fordon som härstammar från vissa andra områden.

Lars-Håkan_E

Citat från: danneh skrivet 10 januari 2015, 23:08:57 PM
Tänkte mest i relation till hur en del av resultaten blivit vid kontrollerna i Göteborg. Men Veolia ska ju ändå ha beröm för att ryckt upp sig så mycket som man gjort sedan varningen av Västtrafik.
Men som du sa, tror det skulle bli ett väldigt dåligt resultat överallt med liknande kontroller. Hade dessutom varit bra om Polisen faktiskt gjorde bälteskontroller även på bussar, det kan vara svårt att bevisa, men det är inte omöjligt.

Det tror jag bara om man talar om tätortstrafik med kanske en 5-10 förare/buss och dag så kan det nog vara så men knappast annars,  jag skulle välkomna kontroller men då ska man veta vad som är rätt o fel, idag kan du få en anmärkning i V Götaland på en skitsak som felaktig belysning och besiktningsmannen bara ruskar på skallen en timme senare, tyvärr är det ingen enhetlighet i tolkningen av regelverket.

Kännande kanter, glashammare o olja är högprioriterat numera, minns när jag började så kunde man ha decimetertjocka skitlager ovanpå pannkakorna eftersom det dämpade bullret.

Vad gäller bältesanvändningen krävs det civilklädd personal ombord för att kunna fälla någon, det finns betydligt viktigare ärenden att syssla med.