Solnavägen - Klarastrandsleden - Solnavägen?

Startat av Danne V, 09 januari 2015, 18:29:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne V

Hej!

Kör en Scania som är 15 meter lång och 4 meter hög. Ibland måste jag köra mellan Cityterminalen i Stockholm och Bromma (via Solnavägen). Idag, när jag kör från terminalen till Bromma kör jag av Norra Länken vid Stallmästaregården, in under E4:an, förbi Karro längs Solna Kyrkväg (tankar på Shellmacken på Solnavägen).

Från Bromma kör jag Frösundaleden till E4:an och sedan vidare längs Klarastrandsleden till terminalen.

Fråga: Kan jag på något sätt komma åt Solnavägen direkt från Klarastrandsleden (och tvärtom) utan att fastna?

Jag bor inte i Sthlm och har alltså ingen möjlighet att kolla detta i förväg i egen bil...

/Danne

Lars-Håkan_E

Citat från: Danne V skrivet 09 januari 2015, 18:29:44 PM
Hej!

Kör en Scania som är 15 meter lång och 4 meter hög. Ibland måste jag köra mellan Cityterminalen i Stockholm och Bromma (via Solnavägen). Idag, när jag kör från terminalen till Bromma kör jag av Norra Länken vid Stallmästaregården, in under E4:an, förbi Karro längs Solna Kyrkväg (tankar på Shellmacken på Solnavägen).

Från Bromma kör jag Frösundaleden till E4:an och sedan vidare längs Klarastrandsleden till terminalen.

Fråga: Kan jag på något sätt komma åt Solnavägen direkt från Klarastrandsleden (och tvärtom) utan att fastna?

Jag bor inte i Sthlm och har alltså ingen möjlighet att kolla detta i förväg i egen bil...

/Danne

Är den enda orsaken att du åker den vägen själva tankningen?

Shell Lindhagensplan eller Ulvsunda är annars två alternativ.

Danne V

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 januari 2015, 19:10:16 PM
Är den enda orsaken att du åker den vägen själva tankningen?

Shell Lindhagensplan eller Ulvsunda är annars två alternativ.
Tack för svar, Lars-Håkan. Glöm detta med tankningen.
Frågan är alltså: Kan jag på något sätt komma åt Solnavägen direkt från Klarastrandsleden (och tvärtom) utan att fastna?

Mvh
Danne

Lars-Håkan_E

Citat från: Danne V skrivet 09 januari 2015, 19:52:56 PM
Tack för svar, Lars-Håkan. Glöm detta med tankningen.
Frågan är alltså: Kan jag på något sätt komma åt Solnavägen direkt från Klarastrandsleden (och tvärtom) utan att fastna?

Mvh
Danne

Vart på Solnavägen? norr eller söder om järnvägsviadukten?

Så där direkt skulle jag nog tänka mig att köra upp från Klarastrand mot Tomteboda Posten-Armegatan-Storgatan-Sundbybergsvägen-Solnavägen (M e m Shell) eller varför inte Kungsgatan-Vasagatan-N:a Bantorget-Torsgatan-Solnabron-Solnavägen

Nico

I nuläget går det inte att köra av från Klarastrandsleden direkt till Solnabron/Solnavägen. På sikt ska den kopplingen återkomma. Däremot kan man ju sedan några månader återigen göra tvärtom, dvs svänga ned på Klarastrandsleden.

Sedan får man ju beroende på Stockholms stads längdbegränsningar (och i vissa fall även viktrestriktioner) vara försiktig med alternativa vägar. Är man inte helt 100 så är det nog bättre att hålla sig till de vägar man är säker på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Är det inte maxlängd på 12-13,99 m på de sista kvarteren innan Solnabron, om man kommer från Torsgatan söderifrån? Tycker mig ha något minne av det. Även om det ju är lite dumt att ha längdbestämmelser för fordon som bara ska köra rakt fram på en rak gata...

Nico

Reglerna gäller hela kommunen. Alltså även t.ex. bortåt Brommaplan till. Det hela regleras i ltf:en för Stockholms stad. Det intressanta finns i 10-11 + 16-17 paragraferna.

http://www.stockholm.se/PageFiles/357355/allm%C3%A4nna%20ltf.pdf
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2015, 21:50:33 PM
Är det inte maxlängd på 12-13,99 m på de sista kvarteren innan Solnabron, om man kommer från Torsgatan söderifrån? Tycker mig ha något minne av det. Även om det ju är lite dumt att ha längdbestämmelser för fordon som bara ska köra rakt fram på en rak gata...

Jo det verkar stämma, man får köra Torsgatan-S:t Eriksgatan-Norra Stationsgatan-Solnabron istället, verkar vansinnigt och sannolikt kör drösvis med bussar hela Torsgatan ändå.

Däremot är det helt ok att köra enligt mitt första förslag via Tomteboda.

En annan sträcka där man kör trots att det är förbjudet är ju Flemminggatan-S:t Eriksgatan-Drottningsholmsvägen....

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Danne V

Citat från: Nico skrivet 09 januari 2015, 21:19:59 PM
I nuläget går det inte att köra av från Klarastrandsleden direkt till Solnabron/Solnavägen. På sikt ska den kopplingen återkomma. Däremot kan man ju sedan några månader återigen göra tvärtom, dvs svänga ned på Klarastrandsleden.

Sedan får man ju beroende på Stockholms stads längdbegränsningar (och i vissa fall även viktrestriktioner) vara försiktig med alternativa vägar. Är man inte helt 100 så är det nog bättre att hålla sig till de vägar man är säker på.
OK. Så det går alltså att köra från Cityterminalen - Kungsgatan - Vasagatan - N:a Bantorget - Torsgatan och vidare när jag ska TILL Bromma?
Och på något sätt (hur?) direkt från Solnavägen ner på Klarastrandsleden?

Skälet för denna "konstiga" fråga:

Både till och från Sthlm Cityterminalen ligger jag på gränsen (4,5 tim). På väg till Sthlm törs jag inte chansa på att hinna tanka osv innan 4,5 timmar har gått och tar därför rast redan på Cityterminalen. Om jag kan spara 15-20 minuter på snabbare väg till Bromma kan jag ta dygnsvila bortåt 1,5 timme tidigare än vad jag gör nu.

Samma sak från Sthlm. Kan jag spara 15-20 minuter på väg till lastning på Cityterminalen slipper jag stressa för att hinna till slutdestination + köra runt och tvätta osv.

/Danne

Nico

Jo, såvitt jag tolkar det som står i först i 11 §, dvs. "Med avvikelse från 10 § första stycket får fordon som är registrerat som buss köras på väg som är förtecknad i 17 § Färdvägsförteckning B." Där står de uppräknade gatorna ovan med under just 17 §. Däremot är det ibland en fråga på hur mycket tid man ev. kan vinna? Att köra på innerstadsgatorna med signaler mm. tar ofta längre tid än att rulla en något längre omväg i jämn hastighet.

Från Solnavägen sedan så kan man svänga av (vill jag i alla fall ha det till att det återöppnades för inte alls länge sedan) direkt efter Karolinska institutet, dvs. precis innan Solnabron. Påfarten mot E4/E20 söderut grenar av sig så att man även kommer ned på Klarastrandsleden. Ska ut och snurra lite senare ikväll om allt går som tänkt så då ska jag ta den vägen och se hur det ser ut.

Alfred E. Neuman

Nico

Så där, dubbelkollade för säkerhets skull och det stämmer som jag skrev. Precis direkt efter infarten till Karolinska institutet, dvs. där Solnavägen möter Solnabron så finns påfarten mot E4/E20. Halvvägs ned på den finns en möjlighet att svänga vänster (skyltat "Centrum" med tillfällig orange skylt) och vidare ned på Klarastrandsleden söderut. Det enda är att det är lite trångt och tvära svängar, men har man inte för bråttom så är det inga problem.

Alfred E. Neuman