Undran om kör- och vilotider

Startat av Danne V, 09 januari 2015, 17:53:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne V

Hej!

Jag kör 4-5 timmar dagligen, måndag-fredag. Dessutom extraturer en dag varannan helg, 8-9 timmars körtid varje gång. Funkar, eftersom den förkortade veckovilan kompenseras varannan helg när jag inte kör.

Men om jag lånar/hyr en buss och kör grabbens fotbollslag till en match en helgdag, hur räknas den? Eftersom jag kör gratis är det ju egentligen ingen riktig "yrkestrafik" utan en "fritidssyssla" på samma sätt som om jag skulle ta bilen och köra grabben till samma match.

Jag misstänker ju förstås att jag måste använda förarkortet och att körningen räknas in tillsammans med alla andra körningar. Men vill gärna ha detta bekräftat eller dementerat av folk som vet bättre....

/Danne

Lars-Håkan_E

Det har ingen betydelse om du tar ut lön eller ej eftersom själva transporten är en del i en affärsdrivande rörelse

jocke

Ett pojkfotbollslag är väl oftast inte en affärsdrivande rörelse?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Lars-Håkan_E

Citat från: jocke skrivet 11 januari 2015, 20:44:28 PM
Ett pojkfotbollslag är väl oftast inte en affärsdrivande rörelse?

Jag antar att bussen används i sådan verksamhet. Det finns inget som heter privat körning.

MM

Körningen omfattas av KoV då fordonet väger mer än 3500 kg men inte av vägarbetstidslagen.

Går att jämföra med lastbilsförare som kör lastbil på dagen men när grannens unge tar studenten kör studentflak med samma fordon. :)