SL H3 6416 och 6417

Startat av Hasse L, 08 januari 2015, 12:59:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GOA 062


LNT 893

Dessa båda bussar avslutade en lång serie B10M/ Säffle med nummer 5732 - 5758 och 6294 - 6417. 151 st (om jag räknat rätt) levererade 1980 och 82-84. Den sista varianten, med "plastfronten", inleddes med 6351 året 1983.

Härtill fanns H3A 5759-61 och 6418-20, vilka voro försedda med dragkrok. 5759-61 saknade bakre utgångsdörren.

Kanske någon höll reda på vilka H3 som fick den nyare färgsättningen?

Fredrik Klint

Jag har uppgift om följande vagnar som erhöll SL´86 lack: 5732-41, 5744, 5747, 5748, 5754-58, 6294-99, 6301, 6304-11, 6316, 6331-33, 6345-54, 6356-66, 6373-91, 6414-16.
6355 ska ha varit den enda som fick SL´94 (lägre vit rand).


Fredrik Klint

Jag har också uppgift att 6418-20 levererades som vanliga H3 men omlittererades till H3A 1986.
Samtliga H3A ska ha blivit ommålade till SL´86.

Hasse L

Tack för dessa uppgifter!

/Hasse

Affe/Märsta

Hej!

Härliga vagnar att köra
vi hade båda dessa i Märsta
när dom var nya.

/Affe Märsta
Affe Märsta.

Hasse L

Ganska så ny var Märstagaragets 6375 vid detta fototillfälle:

LNU 770

Carl Eric

Hur var linjesträckningen när 420 gick upp till Gustavsbergs Lugnet? Eller var bussen bara felskyltad?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HB

420 gick från Slussen gamla vägen till Skurubron. Därefter motorvägen fram till Lagnövägen via Gustavsberg C upp till Lugnet. Gick enbart i rusningsriktningen så. /Henrik/

Carl Eric

Tack för svaret! När skedde ändringen av slutdestination till Hemmesta? Avkortningen till Gustavsbergs centrum skedde väl i samband med "Stockholmsförsöket" 2005, om jag inte minns helt fel.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Hasse L

Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2015, 22:09:55 PM
Hur var linjesträckningen när 420 gick upp till Gustavsbergs Lugnet? Eller var bussen bara felskyltad?
När 420 gick till/från Gb Lugnet trafikerades inte 422 i rusningsriktningen utan ersattes då av 420 (och av 445 mellan Björknäs och Gustavsbergs centrum). En ganska fiffig lösning som de resande snart lärde sig.

/Hasse

Carl

Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2015, 22:40:38 PM
Tack för svaret! När skedde ändringen av slutdestination till Hemmesta? Avkortningen till Gustavsbergs centrum skedde väl i samband med "Stockholmsförsöket" 2005, om jag inte minns helt fel.

Linje 420's slutdestination ändrades till Hemmesta i augusti 1994. Innan ändringen svarade 435'an för trafiken mellan Gustavsberg och Hemmesta i rusningstrafik i rusningsriktningen.

Redan innan augusti -94 utgick dock några morgonturer på 420 från Hemmesta och kördes parallellt med 435'an. Dessa turer annonserades endast i samlingstidtabellen för Hemmestalinjerna 435-440. En av morgonturerna på 420 från Lugnet utgick dessutom från Aspvik och körde sedan via Styrmannen till Gustavsberg. Avgången från Aspvik annonserades endast i tidtabellen för 426'an.

Augusti 2005 lades 420 först ner i sin helhet. Men efter protester återkom snart linjen men då med dagens sträckning, dvs bara mellan Slussen och Gustavsbergs centrum.