I ett blåsigt Marstrand

Startat av Sundås, 03 januari 2015, 11:53:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Den 21 december stod denna CityWide och vilade sig vid färjeläget i Marstrand. Vädret kunde väl varit trevligare..

Anledningen till besöket där var julbord med jobbet ute på ön.

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Johan B

Dessa bussar ser man inte så ofta så bilden uppskattas, trots gråväder  :)

Jonas Gustafsson

Kan inte låta bli att precis som när du visade bilden på Forum Bussdepån citera Ted Ströms "En vintersaga":

"Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster"

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Sundås

Frippe Fribas

Heter hållplatsen Marstrand, den ligger ju på Koön? Det var ett tag sedan jag var där senast,men jag imponerades då över Västtrafiks miljövänliga sätt att lösa enkelresor med färjan. Det verkade inte gå att ladda på samma kort för returen, så man behövde yvå lort för att resa åt båda hållen. De förbrukade korten var bara att kasta...

Ronald M. Jannesson

Tänk vad ändhållplatsen ändrat sig sedan jag körde där för GDG Biltrafik AB på sent -80-tal/tidigt -90-tal... :o

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2015, 23:58:33 PM
Heter hållplatsen Marstrand, den ligger ju på Koön?

Marstrands tätort består av Koön och Marstrandsön så det är inget konstigt i att hållplatsen heter Marstrand. Man har naturligtvis valt det namn som är mest känt.

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2015, 14:19:37 PM
Marstrands tätort består av Koön och Marstrandsön så det är inget konstigt i att hållplatsen heter Marstrand. Man har naturligtvis valt det namn som är mest känt.

Just denna hållplats (ändhållplatsen) heter Marstrands färjeläge, om jag såg rätt.

Olof Lagerkvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2015, 23:58:33 PM
Heter hållplatsen Marstrand, den ligger ju på Koön? Det var ett tag sedan jag var där senast,men jag imponerades då över Västtrafiks miljövänliga sätt att lösa enkelresor med färjan. Det verkade inte gå att ladda på samma kort för returen, så man behövde yvå lort för att resa åt båda hållen. De förbrukade korten var bara att kasta...

Returresan är gratis så man behöver bara betala på resan ut från Koön till Marstrandsön:
http://www.vasttrafik.se/#!/biljetter-priser/ovriga-kort/alv--och-skargardsbiljetter/kungalv/

Förutom engångskorten för enkelresor finns även kort laddade med fem resor eller laddade med pengar (kontoladdning) om man tänker sig att resa fler gånger eller på något annat ställe inom Västtrafiks område i framtiden. De korten går att ladda med nya resor eller pengar och ska inte kastas.

Men jag håller väl egentligen med om att Västtrafiks principbeslut om att alla färdbevis som säljs på andra ställen än på fordonen ska vara maskinläsbara ger en del orimliga effekter här och var. Principen motiveras med t ex olika former av statistik, men det känns svårt att motivera. Visst, skulle man nöja sig med att enbart registrera själva köpet av färdbeviset i kiosken vid färjan och bara skriva ut en pappersbiljett så kunde man ju inte vara helt idiotsäker på att du inte använde biljetten på bussen in till Kungälv istället för på färjan. Men statistik blir ändå aldrig 100% och att jaga de här sista procenten känns ganska svårmotiverat.

Angående hållplatsnamnet så är Marstrands färjeläge för närvarande det korrekta. Men det har varierat en del genom åren. Det kan också nämnas att bara för några dagar sedan bytte nästa hållplats längs linjen namn från Marstrands fiskhamn till Danske sten.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-