Huvudmeny

Mikeys årskrönika

Startat av Mikey, 31 december 2014, 15:59:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Även jag passar på att lägga ut lite bilder från året :)

Januari

Året började med väldigt lite fotande. Men bland annat kollade jag in Arriva Märstas nytillskott...

... Och så tog jag en bild på Arlanda Hotellbys gamla Scania. Bussen togs ur trafik i början på december, och var mig veterligen landets sista Scania 113 i passagerardrift.

Februari

I Februari fotade jag bland annat en delfin på land...

... Och så stannade jag till på vägen hem en dag och tog en sista bild på en av Uppsalas gamla Neoplanbussar.

Mars

I Mars hanns det med ett besök i Tyskland. Där fick jag bland annat denna tingest på bild...

... Och en finfin Setra.

April

I April tog jag lite bilder på en av Sveriges kanske inte mest populära bussmodeller innan de skulle ur trafik. Det skulle sedan visa sig att bussarna blev kvar till november.

En Högbergsbuss hamnade också framför kameran

Maj

I slutet av maj brann ett ställverk ner och i princip all tågtrafik stoppades mellan Stockholm och Uppsala. Det ledde till att man fick dra igång den mest omfattande ersättningstrafik jag sett, i princip över en natt. Museum tömdes, ladugårdar plundrades och skrotar fick se sina bussar försvinna. Okej då, kanske inte riktigt, men det kändes som att ledordet för ersättningen var att om bussen hade minst 4 hjul och olja i motorn så skulle den ut, punkt slut. Vad sägs om t.ex Mercedes O303, Säffle 2000 och Deltaplan Jumbostar? Även dessa två var ute:

Juni

I juni gjorde jag och två till forummedlemmar en resa tillbaka till 90-talet

Juli

Denna månad tillbringade jag för det mesta på jobbet. Dock hanns det med ett Hollandbesök...

... Och en bild på en transferbuss

Augusti

Denna månad blev det både besök österut...

... Och norrut

September

I September fick jag bild på en grön buss med glad förare...

... Och lite veteraner på Tunga Rallyt.

Oktober

I Oktober kom hösten...

November

Näe, det bidde inte ens en tumme.

December

Ja, då var vi här. Jag avslutar detta inlägg med att önska alla er forummedlemmar ett riktigt...

:D

bussfan

Och jag replikerar gott nytt år

buskörare

Kul inlägg  :)
Scania Lahti 402 är nog hittills den trevligaste bussen jag kört. Låg som ett strykjärn på vägen, lite osmidig eftersom den inte svängde på boggin, men ändå.

Vad är detta för buss? Ser ut som en MaxCi, men bara nästan.

Gott nytt år!!

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 31 december 2014, 17:46:45 PM
Vad är detta för buss? Ser ut som en MaxCi, men bara nästan.

Gott nytt år!!

Visst är det en MaxCi men av tidig modell, närmare bestämt från 1993. De första årsmodellerna skilde sig lite grann åt i utseendet från de senare.

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2014, 17:52:38 PM
Visst är det en MaxCi men av tidig modell, närmare bestämt från 1993. De första årsmodellerna skilde sig lite grann åt i utseendet från de senare.

Aha, tack! Aldrig sett det utseendet, men då är jag med.

Mikey

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2014, 17:52:38 PM

Är det enbart främre stötfångaren dom skiljer sig, samt att den "sneda" rutan efter bakdörrarna inte fanns på de första 30-40 bussarna? Det verkar enbart vara bussar byggda 1992 och tidiga 93'or som har detta utseende, sedan blev de som "vanliga".