Prototyppannkaka i Göteborg...

Startat av Gunnar D, 29 december 2014, 14:14:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 december 2014, 06:22:59 AM
Jo, det är det väl egentligen.  :-[  Jag har dock aldrig tänkt på dem som en spec utan bara en tjänst.  ;)

M v h
Ingwar

...och kanske var "specen" egentligen en tjänst d.v.s. turerna/uppdragen föraren skulle köra med en viss buss. I min almanacka skrev jag exvis under juli 1972 "ta spec" när jag skulle köra linje 718 och 719. Körde man de större, mer tättrafikerade linjerna som 703 och 744 körde man efter turlista som i innerstaden. GS hade en turlista för varje enskilt tåg så att föraren inte riskerade läsa på fel rad.

Mvh Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Nico skrivet 29 december 2014, 22:54:32 PM
Nu är inte tyska mitt starkaste ämne, men det känns inte helt rätt. Undrar om det i så fall inte är något helt annat ord än just kurz som gett upphov till den svenska användningen av kurs i detta sammanhang. Jämför t.ex. med hur det tyska schnellzug förvanskades till det svenska snälltåg och liknande.

Det tyska ordet kurz motsvarar mig veterligt huvudsakligen då det svenska ordet kort eller i viss kontext orden liten/litet? Däremot finns ju även ordet kurs på tyska, men då använt på samma vis som i svenskan, dvs. det motsvarar betydelsen i t.ex. sådant som kursplan (utbildning), valutakurs etc. 

Använt på det viset som beskrivs ovan så gissar jag i så fall mera på att kurs i detta sammanhang i så fall lånats in från danskan, men frågan är då vilken betydelse ordet hade där?
Det är ju lätt gjort att det blir lite för många z när man ska skriva tyska ord. Det är förstås "Kurs" som är ordet. Det är ju ett ord med ganska många betydelser (även i nutida svenska) och det gällde också ursprunget, latinets "cursus". Betydelsen "omlopp" eller "tur" ligger inte så långt borta från en del av de mera vanliga betydelserna, och det är en av de betydelser ordet har i tyskan. Här är några exempel från nätet:

"Linie 606: Polizeieinsatz beendet. Kurs ist mit 9 Minuten verspätung > Ramersdorf unterwegs (22:51)"

"In der Gegenrichtung fährt Kurs 31510 bereits 7:58 Uhr (statt 8:10 Uhr) ab Ilshofen Steinbrunnen und bedient zusätzlich Elzhausen um 8:16 Uhr. So besteht in Orlach Anschlussmöglichkeit von Elzhausen auf den Kurs der Gegenrichtung nach Ilshofen. Ankunft des Kurses 31510 in Braunsbach ist 8:50 Uhr, und die Weiterfahrt von hier Richtung Schwäbisch Hall wie seither 8:53 Uhr."

I tyskan har vi ju också "Kursbuch", tidtabellsbok, och "Kurswagen", en genomgående vagn som går i olika tåg från start till mål.